دانلود رایگان طرح نهایی معماری مجموعه فرهنگی -بخش ششم


دانلود رایگان طرح نهایی معماری مجموعه فرهنگی -بخش ششم

فصل چهارم

بخش اول:

4-1-موقعیت بستر طرح در مقیاس زمین

برای انتخاب موقعیت زمین پس از بررسی های لازم در این زمینه منطقه ای انتخاب شد که بیشترین فعالیت علمی، اقتصادی، اجتماعی در آن منطقه صورت می گیرد. وجود قلعه فلک الافلاک، دبیرستان صدر، دانشگاه لرستان، ، میراث فرهنگی و نزدیک بودن به مرکز شهر از آیتم هائی هستند که در انتخاب این منطقه بی تأثیر نیستند.

در این منطقه قطعه زمین مورد نظر زمینی است به مساحت تقریبی 16000 مترمربع و به شکل ذوزنقه که ضلع شمال به خیابان مخابرات ضلع جنوب به متربه پل صفوی. ضلع شرقی به سمت خیابان ساحلی در قسمت شرقی به خیابان آیت الله کاشانی محدود میشود. موقعیت زمین نسبت به بافت تجاری، خدماتی و دانشگاه منطقه ای بسیار مناسب می باشد

4-2-شکل و وسعت

شکل زمین، ذوزنقه ای شکل و شبیه به مربع می باشد که در ضلع شمالی طول آن 122متر متر و در ضلع جنوبی 51.7 متر ضلع شرقی آن 201.36 وضلع غربی 184مترمی باشد که مساحتی در حدود16000مترمربع را شامل می شود.

4-3- توپوگرافی

این زمین تقریباً بدون شیب و به صورت مسطح می باشد و دارای سطحی یکنواخت می باشد و از طرف شمال به خیابان مخابرات و از طرف جنوب به خیابان 20 متری محدود می شود که این دو خیابان با یکدیگر هم تراز و موازی می باشند

4-4- همجواریها

زمین این پروژه از شمال به دبیرستان صدروساختمان مخابرات واز شرق به رودخانه و از غرب به یک سری ساختمان تجاری، خدماتی که در مساحتی حدود 9700 مترمربع جای می‌گیرد. و از جنوب به یک خیابان 20 محدود می شود.چیزی که در این منطقه حائز اهمیت می باشد نزدیک بودن زمین پروژه به قطب علمی شهر (دانشگاه لرستان)، که با منظورهای در نظر گرفته شده در طرح کاملاً هماهنگ می باشند.

4-5- دسترسی ها

مهمترین دسترسی زمین در شمال به سمت بازار اصلی شهر است باشد. بعد از آن در قسمت غربی پارکینگ عمومی میباشد. در قسمت جنوبی زمین خیابان 20 متری که شروع بازار قدیم شهر و ورود به قلعه فلک الاقلاک میباشد.

4-2- بخش دوم

4-1-2- طرح تأسیسات ساختمان مجموعه فرهنگی جوانان

اصولاً هدف از تهویه ساختمان، از بین بردن تمرکز بالای بوی بدن، دی اکسید کربن و بخار آب و همچنین گرفتن گرد و غبار، دود و گرمای اضافی است. در این حالت هوای حاوی این آلودگی ها در داخل اتاق با هوای تازه تعویض می شود و این امر جریان هوایی را بوجود می آورد که بدون ایجاد کشش هوای اضافی به ساکنین ساختمان احساس تازگی می بخشد.

زمانی از میزان تمرکز گاز کربنیک بعنوان معیاری جهت تهویه خوب استفاده می شد اما حتی در اتاقهایی با تهویه بسیار نیز گاز کربنیک بندرت تا حد زیان آوری افزایش پیدا می کند. وجود بوی بدن، گرد و غبار و دود در هوا معیار بهتری برای تهویه خوب محسوب می شود. همچنین حرکت بیش از حد پایین هوا در داخل اتاق احساس خفگی ایجاد می کند. در شرایط معمولی، سرعت هوای 5/0 تا 5/1 متر بر ثانیه برای اکثر افراد قابل قبول است و از سرعتهای بالاتر می توان برای کارهای دستی سنگین استفاده کرد. برای جلوگیری از یکنواختی باید سرعت متغیر را بر سرعت هوای ثابت ترجیح داد.

بر اساس قوانین استاندارد، وجود حداقل میزان تهویه 28 متر مکعب هوای تازه در ساعت به ازای هر فرد در مکانهای تجمع ضروری است.

4-2-2-سیستمهای تهویه:

تهویه را می توان بصورت طبیعی یا با وسایل مکانیکی انجام داد. تهویه طبیعی برای انجام وظیفه خود به یکی از موارد ذیل متکی است:

الف) فشار باد

ب) پدیده دودکشی

ج) ترکیبی از فشار باد و پدیده دودکشی

باد در سمت بادگیر ساختمان فشار مثبت و در سمت مخالف باد، پناه، فشار منفی ایجاد می کند.

4-3-2- تهویه مطبوع ساختمان:

تهویه مطبوع سیستمی است که در محدوده از پیش تعیین شده شرایط محیطی با گرمایش، سرمایش، ایجاد یا کاهش رطوبت، تهویه و به حرکت در آوردن هوا در داخل ساختمان کنترل اتوماتیک برقرار می کند. کنترل این شرایط از نظر حفظ سلامتی و آسایش ساکنین با ایجاد شرایط لازم برای انجام فرایندهای صنعتی مستقل از شرایط آب و هوای خارجی حائز اهمیت است.

4-1-3-2- مزایای تهویه مطبوع:

1ـ در کارخانجات و دفاتر، کارایی کارکنان بهبود پیدا می کند و بازده کار افزایش می یابد.

2ـ در فروشگاهها و مغازه ها به خاطر آسایش بیشتر خریداران و کارکنان، میزان فروش بالا می رود.

3ـ نمایشگاهها، هتلها، رستورانها و… افراد بیشتری را به خود جلب می کند.

4ـ پنجره های هوابند میزان سر و صدای ورودی ناشی از اتوبوسها، هواپیماها و ترافیک را کاهش می‌دهند و در ضمن از ورود گرد و غبار و ایجاد کشش هوا جلوگیری می کند.

5ـ خطر آتش سوزی ناشی از الکتریسیته ساکن حاصل از هوای خشک کاهش پیدا می کند.

4-2-3-2- سیستمهای تهویه مطبوع:

نوع سیستم تهویه مطبوع، به نوع ساختمان بستگی دارد و چنانچه تغییر دما و رطوبت نسبی هوا هم ضرورت داشته باشد، این سیستم به فضای درونی ساختمان جهت کانال کشی دستگاه نیز بستگی پیدا می‌کند.

سیستمهای تهویه به سه دسته تقسیم می شوند:

1ـ سیستمهای تمام هوایی در مکانهایی که تهویه مطبوع در یک دستگاه مرکزی به عمل می آید و با کانال به اتاقهای مختلف منتقل می گردد، این سیستم مستلزم فضای کانال کشی و اتاق وسیع مخصوص دستگاه است. اما در داخل اتاقهای مسکونی فضای بسیار کمی اشغال می شود.

2ـ سیستمهای آب و هوایی که در آن هوا در یک دستگاه مرکزی عمل می آید، اما گرم و سر کردن هوا در اتاقها با عبور دادن آن از روی لوله های مارپیچی آب سرد و گرم انجام می شود که از طریق دیگ بخار و دستگاه سرد کننده مرکزی تغذیه می شوند. در این سیستم دستگاه مرکزی تهویه مطبوع، کوچکتر است و کانال کشی کمتری ضرورت دارد اما واحدهای گرم کننده و سرد کننده هوا، فضا اشغال می کنند.

3ـ واحدهای مستقل که فرایند کامل تهویه مطبوع در داخل آنها انجام می شود و این واحدها در اتاقهای مختلف جلوی دیوار خارجی قرار می گیرند، بطوری که هوای تازه از طریق کانال کوتاهی در دیواره بدرون واحد کشیده می شود. در این سیستم فضای مورد نیاز کانال کشی کمترین حد است و دسگاه مرکزی نیز بسیار کوچک بوده و یا اصلاً وجود ندارد. اما واحدها در داخل اتاقها مقداری فضا اشغال می کنند.

4-3-2- احکام طراحی تأسیسات:

با مطالعه در سیستمهای تهویه مطبوع و با توجه به اینکه در دو فصل گرم و سرما نیاز به سرمایش و گرمایش داریم، از سیستمهای تهویه مطبوع تمام هوایی برای فضاها استفاده خواهیم کرد. روش کار به اینگونه خواهد بود که در کل ـ ـ ـ ـ ـ ـ محل در نظر می گیریم که فاصله هوابر و هواکش آنها تا دورترین ـ ـ ـ ـ ـ ـ هوا (آخرین نقطه ای که هوا از یک هواساز به انجام می رسد) 90 متر بیشتر نباشد. در طرح این ساختمان نیز مکانهایی در نظر گرفته شده است و روش توزیع هوا نیز توسط آنها بر پایه همین حدود فاصله 90 متر خواهد بود. ابعاد هر دستگاه هواساز در این ساختمان 2×2×4 متر مکعب خواهد بود که هر دستگاه باید سطحی حدود 3ـ2 هزار مترمربع را پوشش دهد. کانالهای رفت و برگشت تأسیسات از روی سازه سقف و در بین سقف کاذبها عبور داده می شوند. لوله های هوارسان باید از سقف به میزان حدود یک متر پایین بیایند و هوا را طبق استاندارد در ارتفاع یک متر به فضا بدهند که این برگشت لوله های برگشت هوا (مکنده‌ها) را نیز در سقف کاذب قرار خواهیم داد. برای گرم کردن و سرد کردن اتاقهای اداری و سایر فضاهای بسته این چنینی، بخش مشاوره و آموزشی از فن کوئل استفاده می کنیم که در بررسی انواع سیستمهای تهویه مطبوع بعنوان مورد سوم معرفی شده است.

4-2- سازه

4-2-1- انتخاب سیستم سازه مناسب:

برای پوشاندن سقف چنین فضاهایی راههای متعددی می تواند وجود داشته باشد که هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند. در کل بررسی و انتخاب سیستمهای سازه مناسب با پروژه بستگی به فرم و شکل ساختمان‌های مجموعه خواهد داشت و هر قسمت به تبعیت از شکل خاص خود سازه ای خاص خواهند داشت که می‌بایست با یکدیگر هماهنگی نیز داشته باشند. برای پوشاندن سقف راههای متعددی وجود دارد که هر کدام از اینها نیز دارای مزایا و معایبی هستند که در این میان سازه بتنی برای فضای آتلیه ها و کلاسها و بخش اداری و کتابخانه و… با توجه به دهانه های کوچکتر آن 6 ـ 5 متر امکان استفاده از اسکلت فلزی و یا بتنی و سقفهای تیرچه بلوک را دارا می باشند.

1ـ سیستم سازه

«پوما» پدیده ای متفاوت در ساختمان سازی صنعتی پانلهای مشبک «پوما» پیش ساخته و عایقدار است و پانل های تقریباً مشابه آن سالهاست که در کشورهای صنعتی و پیشرفته کاربرد وسیع دارد که مقاومت مکانیکی، عملکرد عایق و سایر ویژگیهای آن نیز بررسی و تأیید شده است.

4-2-2- مشخصات پانلهای پیش ساخته «پوما»

پانل «پوما» از دو سطح مشبک مفتولی با چشمه های 5×5 سانتیمتر تشکیل شده که این دو صفحه مشبک به فاصله 5، 5/7 و یا 10 سانتیمتر از یکدیگر به وسیله همین مفتولها ثابت و به یکدیگر جوش شده‌اند. قطر مفتولهای به کار رفته در این پانل سه بعدی 5/2 و 4 تا 6 میلیمتر می باشد. مقاومت کششی مفتولهای مصرفی حداقل 4000 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع می باشد. پانلها با عرض ثابت 00/1 و طول 00/3 متر تولید می گردد و در صورت نیاز به طول بلندتر پانلها در محل اجرا به کمک نوار شبکه به یکدیگر دوخته می شوند.

عایق داخل پانلهای «پوما»

بین دو سطح مشبک ماده عایقی از جنس پلی استایرن و یا عایقهای شناخته شده دیگر قرار دارد که کاربرد این عایقها در جلوگیری از تبادل حرارت، برودت و صدا به تناسب موقعیت ساختمان عملکرد مطلوبی دارد و در آزمایشات انجام شده بر روی یک قطعه پانل «پوما» که شرایط مناسب ساخت، نصب و بتن پاشی را گذرانیده باشد نشان داده است که دیوار 10 سانتیمتری «پوما» (شبکه 5/7، با عایق 6 سانتیمتری پلی استایرن و اندود سیمانی طرفین) معادل 60 سانتیمتر دیوار آجری خاصیت عایق بودن را دارا است.

4-2-3- کاربرد «پوما» در ساختمان

پانل «پوما» را می توان جهت دیوارهای خارجی و تیغه بندیهای داخلی ساختمانها به کار گرفت بیشترین کاربرد این محصول در ساختمان های مرتفع می باشد زیرا در طراحی و ساخت چنین ساختمانهایی کاهش منطقی وزن مصالح (بار مرده) مد نظر می باشد که با استفاده از این محصول دستیابی به این مهم مقدور می‌گردد. زیرا وزن یک مترمربع دیوار آجری 22 سانتیمتری با ملات، ماسه، سیمان و اندود طرفین بیش از 500 کیلوگرم در حالی که وزن یک مترمربع پانل «پوما» با اندودهای طرفین حدود 100 کیلوگرم می باشد و طبعاً به کارگیری «پوما» کاهش بار مرده ساختمانهای بلند مرتبه را به طرز حیرت آوری موجب می گردد.

با پانلهای «پوما» می توان ساختمانهای یک یا دو طبقه بدون استفاده از اسکلت فلزی بنا کرد و به عنوان دیوارهای باربر، تقسیم کننده و همین طور سقف از آن بهره گرفت. پانل «پوما» به جهت خود ایستا بودن در اجرای دیوار بلند سالنهای سوله و سیلوها و آشیانه های هواپیما کاربردی مؤثر و مطمئن دارد.

4-2-4- مزایای استفاده از پانلهای «پوما» در انبوه سازی ساختمان به طور خلاصه عبارتند از:

1ـ سبکی دیوارهای ساخته شده از «پوما» در مقایسه با دیگر مصالح.

2ـ سرعت حمل و نقل و سهولت بالا کشیدن پانلها در ارتفاع.

3ـ مقاومت زیاد در برابر نیروهای برشی ناشی از زلزله.

4ـ عایق در مقابل حرارت، برودت و رطوبت و صدا.

5ـ مقاوم در برابر آتش سوزی به علت وجود قشرهای بتونی طرفین پانل.

6ـ نفوذ ناپذیری ساختمان در مقابل حشرات.

7ـ امکان حمل و به کارگیری «پوما» در مناطق صعب العبور جهت احداث ساختمان بدون نیاز به کارگران متخصص.

8ـ دستیابی به فضای مفید بیشتر به علت ضخامت ناچیز دیوارهای «پوما».

9ـ آزادی عمل در اجرای طرحهای متنوع به علت انعطاف پذیری قطعات پیش ساخته «پوما».

10ـ صرفه جویی در هزینه پی سازی و اسکلت ساختمان های بلند مرتبه به دلیل وزن اندک سقف و دیوار «پوما».

11ـ صرفه جویی درهزینه تهویه مطبوع ساختمان در تابستان و یا زمستان به دلیل جلوگیری از تبادل حرارت و یا برودت، در نتیجه صرف انرژی کمتر اعم از مواد سوختی و یا برق.

12ـ افزایش عمر مفید ساختمان و دستگاههای تأسیساتی آن.

13ـ عدم نفوذ نسبی آلودگی صوتی و ایجاد آرامش برای ساکنین ساختمان در شهرهای بزرگ.

14ـ بازگشت سرمایه گذاری در امور ساختمان سازی در مدت کوتاهتر.

15ـ عبور دادن لوله های آب و فاضلاب و برق و تلفن به سادگی از زیر شبکه پانل قبل از بتن پاشی و کلاً اجرای تأسیسات ساختمان با کمترین هزینه.

16ـ حمل و نقل پانلهای «پویا» با هزینه اندک صورت می گیرد (به طور مثال یک دستگاه تریلر قادر است حدود 1000 مترمربع پانل «پونل» را حمل نماید).

17ـ استفاده از دیوار و سقف پوما در ساختمان سازی بهره وری مناسب آهن آلات مصرفی را موجب می‌گردد. به طور مثال با صرف kg/m2 17 فولاد به صورت مفتول و میل گرد می توان یک واحد مسکونی یک طبقه را بنا کرد.

18ـ قابلیت نصب سنگ و انواع تایل‌ها در تمام سطح نمای ساختمان.[1]

http://www.puma-panel.com/Ayegh/001.jpg http://www.puma-panel.com/Ayegh/004.jpg

http://www.puma-panel.com/Ayegh/003.jpg http://www.puma-panel.com/Ayegh/002.jpg

تصویر شماره14- کاربرد پانل پوما در ساختمان

 

 

http://www.puma-panel.com/Ayegh/0002.jpg http://www.puma-panel.com/Ayegh/0003.jpg

http://www.puma-panel.com/Ayegh/0001.jpg

تصویر شماره15-کاربرد پانل پوما در ساختمانهای بلند مرتبه

.

روش نصب پانل به کف

http://www.puma-panel.com/Nasb/03.jpg http://www.puma-panel.com/Nasb/02.jpg http://www.puma-panel.com/Nasb/01.jpg

 

روش نصب پانل به سازه

http://www.puma-panel.com/Nasb/06.jpg http://www.puma-panel.com/Nasb/17.jpg http://www.puma-panel.com/Nasb/16.jpg

 

نحوه ی اجرای تاسیساتی در پانل های پوما

http://www.puma-panel.com/Nasb/002.jpg http://www.puma-panel.com/Nasb/001.jpg

تصویر شماره16-خلاصه ای از روش اجرایی و نصب پانلهای پوما

  1. ـ جزئیات عمومی در کاربرد پانل های پوما، ص 1.


سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *