پلی وینیل کلرید


پلی وینیل کلرید

پلی وینیل کلرید” که بیشتر با عنوان “pvc” یا “وینیل” شناخته شده است به طور اتفاقی در قرن نوزدهم توسط “هنری ویکتور ریگنالت” و “ایگن بایومان” کشف شد.این پلیمر گرمانرمی سخت.واکنش ناپذیر.دارای تنوع بسیار زیاد و ارزان قیمت است که در جامعه مدرن کاملا فراگیر شده و یکی از ارزشمندترین محصولات صنایع شیمیایی و پلیمری است.

تنوع محصولات ساخته شده از این پلیمر بسیار گسترده است:از صفحه های گرامافون تا لوله های اب و زه کشی.بطری ها.کارت های اعتباری.مواد ساختمانی.محصولات مصرفی.بسته بندی های یک بار مصرف و بسیاری از محصولات روزمره دیگر و حتی چرم مصنوعی نیز از این پلیمر تهیه می شود.در حقیقت به هرجا بنگریم محصولاتی از این پلاستیک دیده می شود.

بیشتر “پلی وینیل کلرید” ساخته شده در کاربردهای ساختمان سازی استفاده می گردد.

در حالیکه اکثر پلاستیک ها از نفت خام ساخته می شوند فقط 40 درصد PVC از نفت خام است و 60 درصد باقی مانده ان را کلر تشکیل می دهد که از نمک طعام حاصل می شود.کلر خواص مفیدی از قبیل مقاومت در برابر اتش و دوام را به پلیمر می دهد.این پلیمر بر حسب حجم تولیدی ان در رده دوم بعد از “پلی اتیلن” جای دارد.”پلی وینیل کلرید” به مجموعه ای از افزودنی ها نیاز دارد تا ان را قابل استفاده کند.سرب.کادمیم یا ترکیبات الی قلع به عنوان پایدار کننده.فتالات ها به عنوان نرم کننده و سایر مواد شیمیایی به عنوان رنگ دهنده ها.بازدارنده های اتش.پرکننده ها و ضد اکسنده ها استفاده می شوند.

پلی وینیل کلرید” (وینیل یا pvc) با نام ایوپاک “پلی کلرواتن

متنوع ترین پلاستیک جهان است.این پلیمر گرمانرم با کاربردهای گسترده دارای نام های تجاری Vinoflex (BASF).Vestolite (Huls) . Geon (Goodrich) . pvc .(Airco (Air products). CC (Stauffer است.

پلی وینیل کلرید” از لحاظ ساختاری مونومری از نوع “وینیل” است.این پلیمر مشابه “پلی اتیلن” است ولی روی یکی از اتم های کربن ان به جای H کلر (CL) جایگزین شده است.

پلی وینیل کلرید” محصولی بر پایه منابع طبیعی زمین یعنی نمک.گاز یا نفت است و از الکترولیز اب نمک. کلر( به اضافه سود سوز اور و هیدروزن) حاصل می شود.”اتیلن” از برشی از نفت خام که نفتا نامیده می شود( زمانی که نفت تصفیه می شود) یا از گاز طبیعی تهیه می شود به طوری که 43 درصد این پلیمر از نفت خام تجدید ناپذیر و 57 درصد ان از نمک به دست می اید.

از ترکیب کلر و اتیلن.”مونومر وینیل کلرید” تشکیل می شود و “پلی وینیل کلرید” از پلیمر شدن “وینیل کلرید” حاصل می گردد.

“پلی وینیل کلرید” را به دلیل پایداری گرمایی خیلی کم و گرانروی مذاب زیاد به تنهایی نمی توان فراورش کرد.بنابراین ضروری است به منظور ایجاد گستره وسیع و متغیری از خواص با تعدادی از افزودنی های مناسب ترکیب شود تا کاربردهای بسیار متنوعی در استفاده نهایی ان مهیا گردد.دوام زیاد همراه با قیمت مناسب باعث شده است تا این پلیمر پس از “پلی اتیلن” دومین پلاستیک با بیشترین مقدار کالاهای تولیدی محسوب شود.

pvcپلیمری گرمانرم است.بدین معنی که با گرم شدن.نرم یا ذوب شده و با سرد شدن سخت می گردد.مواد گرمانرمی که به نحوه درستی فرمول بندی شده باشند می توانند بدون تغییر شیمیایی قابل ملاحظه ای بارها تحت چنین فرایندی قرار گیرند.

پلی وینیل کلرید” ساختاری بی شکل دارد.یعنی این پلیمر فاقد نظم موقعیتی در مقیاس مولکولی است و پایداری ابعادی در بالای دمای انتقال شیشه ای *Tg* .مقاومت خزشی.جمع شدگی کم.مقاومت به ضربه.اما حساسیت به شکاف و شفافیت خوبی نشان می دهد. Tg دمایی است که پلیمر شیشه ای مانند پلی وینیل کلرید به فاز لاستیکی نرم می شود.بدین منظور زمانی که نواحی بی شکل به اندازه کافی انرزی گرمایی به دست اورند با سرعت محسوسی به خمیر لغزنده تبدیل می شوند.

برای “پلی وینیل کلرید” این حالت در دمای 80 درجه سانتیگراد قرار دارد.این پلیمر به دلیل بی شکل بودن دمای ذوب معینی ندارد.اما 170-180 درجه سانتیگراد گستره دمایی است که این پلیمر تحت تاثیر تغییرات محسوسی قرار می گیرد.اگرچه “پلی وینیل کلرید” در ابتدا بی شکل است اما فاز بلوری حدود 10% ماتریس نیز در این پلیمر وجود دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *