آشنایی با گرایش مهندسی محیط زیست


کارشناسی ارشد محیط زیست گرایشی از رشته مهندسی عمران است که با موضوعاتی نظیر عملکرد مواد شیمیایی و زیست‌شناسی موجودات، مباحث مربوط به اتلاف گرما و انرژی حرارتی، تصفیه و پالایش آب و هوا و اصلاح و بهبود مکان‌هایی که در اثر آسیب‌های قبلی و آلودگی­ های صنعتی صدمه دیده‌اند، در ارتباط می­باشد.

✅ هدف دوره کارشناسی ارشد محیط زیست، افزایش اطلاعات کارشناسانی نظیر کارشناسان مهندسی عمران، مهندسی آب، مهندسی شیمی، مهندسی محیط زیست، مهندسی مکانیک، مهندسی بهداشت محیط و آموزش افرادی است که دارای توانائی‌های لازم جهت طراحی و نظارت بر حسن اجرای پروژه‌های تخصصی در زمینه‌های مختلف مهندسی محیط زیست بوده و در ضمن قادر به انجام تحقیقات لازم جهت حل مسائل و مشکلات زیست محیطی کشور باشند. از جمله پروژه های تخصصی مرتبط با این رشته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
شناخت و کنترل آلودگی منابع آب، خاک و هوا،
طراحی تاسیسات آب و فاضلاب شهری، روستایی و صنعتی،
کنترل آلودگی‌های حاصل از مواد زائد جامد،
برنامه ریزی و مدیریت اجرای طرح‌های زیست محیطی،
ارزیابی زیست محیطی طرح‌های عمرانی.
این گرایش کارشناسی ارشد، مختص گروه مهندسی عمران نمی­باشد و از رشته­ های مهندسی آب، مهندسی مکانیک، مهندسی محیط زیست (بهداشت محیط)، شیمی (نساجی) و مهندسی پلیمر نیز پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد دارد.

✅ تعداد واحدهای مقطع کارشناسی ارشد محیط زیست مانند تمام گرایش‌های دیگر عمران در دوره پژوهش­ محور برابر 32 واحد است که شامل 24 واحد دروس تئوری و عملی، 2 واحد سمینار و 6 واحد پایان­ نامه است. در دوره آموزش­ محور نیز به جای 6 واحد پایان‌نامه، 6 واحد درس اختیاری گذرانده خواهد شد و در درس سمینار بر روی یک موضوع خاص تحقیق می‌شود.

✅ دروس گرایش محیط زیست شامل دروس اصلى
اصول مهندسی تصفیه آب و فاضلاب، مبانی انتقال و انتشار، و مدلسازی آلاینده ها به همراه دو درس از بین دروس اصول مهندسی آلودگی هوا، اصول مهندسی و مدیریت پسماند و توسعۀ پایدار و مدیریت محیط زیست مى باشد،
همچنین برخی از دروس اختیاری این گرایش عبارتند از:
آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی، مواد زاید خطرناک، روش‌های عددی در مهندسی محیط زیست، طراحی تصفیه‌خانه آب و فاضلاب، آلودگی صدا و کنترل آن، مدیریت و برنامه‌ریزی محیط زیست، زباله‌سوزی، تصفیه فاضلاب‌های صنعتی، آلودگی خاک، آلودگی‌های دریا و روش‌های کنترل آن، تصفیه آب، روش‌های ارزیابی زیست محیطی پروژه‌ها، طراحی تجهیزات کنترل آلودگی هوا، اندازه‌گیری و ارزیابی آلودگی هوا، تهویه صنعتی، کنترل آلودگی هوا در محیط‌های بسته، مدیریت کیفی منابع آب و …..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *