دانلود کتاب جوشکاری پلاستیک ها


دانلود کتاب جوشکاری پلاستیک ها

پیش گفتار کتاب جوشکاری پلاستیک ها

جوشکاری یکی از مهمترین فرایندهای ساخت و تولید در صنعت میباشد و در صنایع مختلف نظیر خودرو سازی، نفت و گاز، پتروشیمی، تأسیسات و ساختمان و پلها، حمل و نقل، کشتی سازی، صنایع ریلی، نیروگاهها، صنایع دفاعی و هوا و فضا، محصولات پزشکی، الکترونیکی و تجهیزات دقیق و کاربردهای فراوانی دارد. کشور ایران در حال پیمودن مسیر توسعه صنعتی بوده و ازین رو صنعت جوش برای کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین آموزش منسجم و هماهنگ با جهان در این صنعت، یکی از نیازهای مهم کشور تلقی می گردد.

در طول جنگ جهانی دوم و پس از آن، نظر به افزایش حجم تولیدات و به تبع آن افزایش حجم جوشکاری به عنوان یکی از اصلی ترین روش های ساخت، با بروز مشکلات متعدد در این زمینه، هر یک از کشورهای صنعتی در کشورهای خود، اقدام به ساماندهی صنعت جوش و برش نمودند که این امر از طریق استاندارد سازی فعالیت های جوشکاری صورت گرفت. با توجه به تعدد استانداردها و مشکلات ناشی از آن و نیز روند جهانی شدن بازارها، کشورهای صنعتی اروپایی اقدام به تاسیس مرکزی متشکل از نمایندگان کشورهای خود به عنوان فدراسیون جوش اروپا(EWF)’ نمودند.

بعدها با حضور نمایندگان کشورهای صنعتی نظیر آمریکا و ژاپن و به دنبال آن کشورهای در حال توسعه، سازمان جدیدی تحت عنوان انستیتو بین المللی جوش (IIW)’ تاسیس گردید. در حال حاضر انستیتو بین المللی جوش در تمام کشورهای عضو از جمله ایران دارای نماینده ای میباشد. این نماینده علاوه بر وظیفه انتقال مشکلات صنعت جوش و برش در کشور خود، جهت بحث و بررسی و ارائه راه حل و نیز انتقال دانش روز جهان و استانداردهای جدید، وظیفه فراهم سازی امکان بهره گیری از سیستم آموزش و تایید کیفی هماهنگ IIW را در کشور خود بر عهده دارد.

۱- مقدمه کتاب جوشکاری پلاستیک ها

استفاده گسترده از مواد پلیمری (پلاستیک ها) به عنوان یکی از پدیده های جدید محسوب می شود، اگر چه بعضی از پلیمرهای معروف مانند ابریشم، چرم و چوب از زمانهای قدیم وجود داشته اند. طی ۵۰ تا ۶۰ سال گذشته، پلیمرهای مصنوعی حضور فزاینده ای در اقتصاد جهانی داشته اند که اغلب این مصنوعات از مواد نفتی تولید می شوند. گسترش پلیمرهای مصنوعی احتمالا به دلایل زیر همچنان ادامه خواهد یافت

– سهولت ساخت: قطعات پیچیده به جای چند مرحله، می تواند در یک مرحله تولید شوند، بنابراین بازده تولید افزایش می یابد.

– خواص سودمند: شیمی پلیمرها ، دامنه گسترده ای از ساختارها را فراهم می سازد. طراحی پلیمرها به طور روزافزونی توسعه یافته و بالاخره به تولید و استانداردسازی پلیمرهای ویژه منجر خواهد شد. پلیمرها علاوه بر خواص مقاومت به خوردگی ، به علت سبک بودن و مقاومت به خستگی، بخصوص ساختارهای مرکب (مجموعه فیبر و پلیمر)، نسبت استحکام به وزن بسیار بیشتری را نسبت به سایر مواد فراهم می سازند.

– ماده خام مناسب: با وجود آنکه کسر کوچکی (تقریبا ۵ درصد) از نفت خام به مواد پلیمری تبدیل می شود، پلیمرها ارزش بیشتری نسبت به سوخت ها دارند. همچنین، پلیمرها را می توان از مواد تجدیدشدنی نیز تولید کرد و بدین ترتیب زیربنای بازیافت نیز پایه گذاری می شود.

با مصرف روز افزون پلیمرها، نیاز به اتصال آنها نیز افزایش می یابد. مانند هر ماده ای، پلیمرها به سه روش اصلی به هم متصل می شوند: اتصال مکانیکی، فرآیندهای ذوب یا جوشکاری و اتصال از طریق چسباندن. اتصال مکانیکی و چسباندن پلیمرها، مشابه روش هایی است که برای سایر مواد به کار برده می شوند. بنابراین تمرکز اصلی به اتصال حرارتی پلیمرها اختصاص داده می شود. اتصال حرارتی یا جوشکاری مزایای بسیاری در بر دارد که عبارتند از:

– بازدهی زیاد: فرآیند اتصال می تواند در چند ثانیه انجام شود.

– استحکام اتصال : با بهینه سازی فرآیند، می توان جوش هایی با استحکام معادل قطعه اصلی پلیمر تولید کرد.

فرمت فایل:  Pdf
تعداد صفحات: 132
حجم: 3.69 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *