دانلود پایان نامه کاهش قیمت تمام شده در تولید خودرو


 

چکیده

در دنیای امروزه خودرو یکی از ضروریات زندگی بشر شده است که بدون آن آسایش زندگی به وجود نمی آید،برای ساخت خودرو مراحل بسیاری باید طی گردد تا خودرو به شکل امروزی که ما در دسترس داریم در آید،از طرفی شرکتهای مختلفی وجود دارند که کار ساخت قطعات خودرو را انجام میدهند یکی از این شرکتها شرکت آذین گستران سینا می باشد این شرکت با توجه به رعایت تمامی استراتژی های مدیریتی و سرپرستی و از جمله استانداردهای کار به تولید قطعات پرسی خودرو مشغول می باشد و از پرسهای سنگین برخوردار است که این خود یک مزیت رقابتی برای این شرکت محسوب می گردد،داشتن ماشین آلان سنگین از این لحاظ مزیت رقابتی است که تولید بسیاری از قطعات بزرگ و حساس خودرو با پرسهای سبک غیر قابل تولید می باشد ما در این پروژه تمامی جنبه های تولید،مشکلات،نقاط قوت،ضعف،فرصت ها،تهدیدها،     زنجیره تامین و تمامی مواردی که در ارتباط با کار تولید قطعات خودرو می باشد را بررسی کرده و در نهایت جمع بندی از کارهایی که در شرکت انجام می گیرد و نیز پیشنهاداتی برای بهبود مستمر کارارائه داده ایم.

تاریخچه صنعت خودرو در جهان

بعد از اختراع چرخ با توجه به نیاز بشر به سرعت وسایل نقلیه ابتدایی نیز اختراع شدند . انواع ارابه ، گاری و غیره که وظیفه جابجایی انسان ها و بار را عهده دار بودند . تمام این وسایل از دو جزء اصلی تشکیل می شد اول محل قرار گیری انسان و بار که شامل فضای اسکان و قرارگیری بار و چرخ و اجزاء مربوط به آن بوده و دوم نیروی محرکه که اغلب چهارپایان آنرا تشکیل می دادند. نقوش این وسایل نقلیه ابتدایی در لوح ها و تصاویر بجای مانده به چشم می خورد . تغییرات جزیی معمولا هر چند گاه در این وسابل بوقوع می پیوست ولی تغییرات کلی و قابل بحث زمانی اتفاق می افتاد که هر یک از دو بخش ساختاری وسائل نقلیه دچار دگرگونی می شدند مثلا در سال 1474 میلادی اولین کالسکه واقعی و امروزی برای امپراطور فردریک سوم ساخته شد که خود تغییری در ساختار وسائل نقلیه از گاری و ارابه به کالسکه که فضایی کاملا مناسب برای استقرار افراد را بود را باعث شد . در تاریخ خودروسازی تحول عظیم را زمانی می توان یافت که تغییر در نیروی محرکه وسائل نقلیه بوجود آمد. پس از کشف نیروی بخار و طراحی موتورهای بخار توسط ” جیمز وات” انگلیسی این موتورها جایگزین چهارپایان شده و تحولی بزرگ را در صنعت خودروسازی جهان بوجود آوردند .

تاریخ خودرو را می توان از روزگاران بسیار دور شاید حدود 600 میلیون سال پیش که اشکال ابتدایی زندگی در زمین ظاهر شد و این موجودات در جریان تغییرات زمین شناسی در لایه های زیرزمین محبوس شده و منشاء ذخایر سوخت های فسیلی(نفتی) امروزی شدند آغاز نمود . ولی عملا خودرو سرگذشت دیگری دارد ، بنابر گزارشات تاریخی در 5500 سال قبل چرخ بوسیله سومری ها اختراع شد . نمونه ای از چرخ نیز در موزه ملی ایران در تهران وجود دارد که مربوط به حدود 5000 سال قبل می باشد که از نظر ساختار نسبتا کامل به نظر می رسد .

شروع حرکت خودرو سازی با نام مهندس ” نیکلاس جوزف کوگنات ” افسر ارتش فرانسه که اولین خودرو با موتور بخار را در سال 1769 میلادی طراحی و اختراع نمود رقم خورده است . این خودرو که با سرعت 5/2 مایل در ساعت حرکت می کرد، هم اکنون در موزه ی ملی فرانسه نگهداری می شود . طراحی درشکه بخار در سال 1803 توسط ” ریچارد ترونیک ” و ” آندرو ویویان” انجام پذیرفت . در سال 1824 میلادی ” مارسل پکر” فرانسوس اولین درشکه بخار دارای دیفرانسیل را طراحی نمود و دو سال بعد درشکه ” ساموئل براون ” به اولین موتور احتراق داخلی تجهیز شد و در سال 1860م ” اتین لنور ” بلژیکی اولین موتور گازی دو زمانه را اختراع و ثبت نمود . سال 1865 میلادی آغاز تدوین قوانین راهنمایی و رانندگی برای سر و سامان دادن به آشفتگی های حمل و نقل بوسیه وسائل نقلیه جدیدی بود که با سرو صدا و دود فراروان در حرکت بودند . در این سال قانون پرچم قرمز ارائه شد . طبق این قانون تمام خودروها یا لوکوموتیوهای جاده ای موظف به داشتن 3 نفر برای حرکت بودند .یک نفر برای هدایت ، یک نفر برای حفظ آتش موتور و نفر سوم پیشاپیش خودرو با یک پرچم قرمز می دوید و آمدن خودرو را هشدار می داد . حداکثر سرعت مجاز برای وسائل نقلیه در آن زمان 4 مایل در ساعت در مناطق روستایی و 2 مایل در ساعت در شهرها بود . همچنین در سال 1868 نخستین چراغ های راهنمایی و رانندگی در لندن به وسیله گاز روشن شد . سال 1877 م نقطه عطف آغاز حرکتی بود که به تولید خودروهای امروزی انجامید . در این سال اولین موتور چهارزمانه بوسیله “شرکت اوتو و لانگن” اختراع و ثبت شد . این موتور بوسیله دو مهندس آلمانی به نام های ” گوتلیب دایلمر” و ” ویلهلم مایباخ” طراحی شد . حرکت کامل کننده این اختراع توسط آلمانی دیگری بنام ” کارل بنز” به وقوع پیوست . او در سال 1884 اولین موتور بنزینی را اختراع کرده و متعاقب آن در سال 1885 اختراع نخستین اتومبیل را به نام خود به ثبت رساند . کارل بنز با اختراع اتومبیل بی شک تحولی انکارناپذیر را در زندگی بشر رقم زد . نخستین اتومبیل دنیا خودرویی سه چرخ با صندلی دو نفره و موتور چهارزمانه بنزینی اختراع شده توسط کارل بنز بود .
در سال 1886 نیز گوتلیب دایلمر نخستین خودروی چهارچرخ بنزینی را ابداع نمود . نخستین موتور سیکلت نیز توسط همین دانشمند در سال 1885 اختراع شد . در همان سال ” آندره میشلین” اولین تایر بادی را اختراع نمود . در سال 1890 ” دایلمر” شرکت اتومبیل سازی ” دایلمر” را در آلمان تاسیس نمود و در سال 1892 دکتر ” رودولف دیزل” در آلمان موتور دیزل را اختراع و به نام خود به ثبت رسانید . اکنون زمان آن رسیده بود که دیگر کشورها هم در زمینه ساخت خودرو حضور داشته و تکتاز بودن را از آلمان ها بگیرند . در سال 1893 در آمریکا ” فرانک و چارلز دوریا ” نخستین خودرو با موتور بنزینی را ساختند و امیل لواسور فرانسوی در سال بعد یک خودرو با موتور جلو طراحی کرد . در همین سال کلاچ و گیربکس بنز اختراع شد . دایلمر و مایباخ نیز در این سال کاربراتور را اختراع نمودند . تا قبل از اختراع کاربراتور سوخت خام روی یک صفحه داغ چکیده می شد و بخار سوخت که به این روش تولید می شد توسط یک مکنده به داخل موتور .در سال 1895 ” فردریک و جورج لنکستر” در انگلستان اولین خودروی چهارچرخ با موتور بنزینی را طراحی نمودند و هربرت آستین ،یک خودرو سه چرخ را ساخت .

فهرست مطالب

چکیده ………………………………………………………………………………………………………..6

فصل اول کلیات:

تاریخچه صنعت خودرو در جهان ………………………………………………………………..13

تاریخچه صنعت خودرو ایران……………………………………………………………………….19

تاریخچه پرسکاری شرکت آذین گستران سینا…………………………………………………35

مشخصات پرسکاری آذین گستران سینا…………………………………………………………35

نوع شغل و ماشین آلات آذین گستران سینا…………………………………………………….36

نوع تولیدات و فهرست تولیدات آذین گستران سینا…………………………………………37

نیروی کار و استاندارد های نیروی کارآذین گستران سینا………………………………….38

محیط کار و استانداردهای محیط کار از نظر ایمنی و بهداشت شرکت………………..39

فصل دوم توضیح و تشریح مفاهیم:

تعریف کسب و کار…………………………………………………………………………………….45

ویژگی های کسب و کار……………………………………………………………………………..45

اهداف کسب و کار…………………………………………………………………………………….46

انواع کسب و کار……………………………………………………………………………………….46

فعالیتهای کسب و کار………………………………………………………………………………….56

بررسی وجود طرح کسب و کار……………………………………………………………………57

نقاط قوت و ضعف طرح موجود………………………………………………………………….60

طرح های مقابله با پیش آمد های احتمالی……………………………………………………..64

بررسی استراتژیک در طرح کسب و کار ……………………………………………………….64

کاهش هزینه ها بابت قیمت تمام شده…………………………………………………………..72

فصل سوم مدیریت و سرپرستی:

نظریه های موجود و نگرش سیستمی……………………………………………………………81

وظایف و فرآیندهای مدیریتی………………………………………………………………………85

وظایف مدیریت در سطوح مختلف مدیریت………………………………………………….89

تعاریف و مفاهیم سرپرستی………………………………………………………………………….90

تاثیرات برخی تغییرات بر سرپرستی………………………………………………………………92

بررسی ویژگی های سرپرست………………………………………………………………………94

مشتری گرایی و راهبردهای آن……………………………………………………………………..99

کنترل و نظارت………………………………………………………………………………………..111

سنجش و ارزیابی شرکت آذین گستران سینا………………………………………………..116

فصل چهارم زنجیره تامین:

مفاهیم تامین……………………………………………………………………………………………120

مفهوم مدیریت زنجیره تامین و لجستیک……………………………………………………..136

لجستیک…………………………………………………………………………………………………137

منافع به کارگیری دانش لجستیک و مدیریت زنجیره تامین…………………………….139

لجستیک در صنایع مختلف……………………………………………………………………….139

موانع توسعه لجستیک و مدیریت زنجیره های تامین در کشور……………………….141

فرآیندهای اصلی زنجیره تامین…………………………………………………………………..142

نظام اندازه گیری زنجیره تامین…………………………………………………………………..143

معیارهای مدل روش بالدریج و امتیازات هر معیار………………………………………..150

روش شناسی…………………………………………………………………………………………..151

فصل پنجم نتیجه گیری:

نتیجه گیری و پیشنهادات برای بهبود عملکرد………………………………………………159

منابع فارسی…………………………………………………………………………………………….160

منابع لاتین………………………………………………………………………………………………161

فهرست جدول ها

آذین گستران سینا………………………………………………………71SWOTجدول1:تحلیل

جدول2:حلقه مدیریت زنجیره تامین……………………………………………………………122

جدول 3: شبکه تامین زنجیره یک سازمان……………………………………………………123

فهرست شکل ها

………………………………………………………………………………….70SWOTشکل1:تحلیل

شکل2:رویکرد خودروسازان در استفاده از مواد نوین در خودرو………………………74

شکل3:چرخه های فرآیند زنجیره تامین……………………………………………………….130

شکل4:چرخه سفارش مشتری……………………………………………………………………131

شکل5:چرخه پرسازی مجدد……………………………………………………………………..132

شکل6:چرخه تولید ………………………………………………………………………………….133

شکل7:موقعیت بررسی سفارش مشتری………………………………………………………135

شکل8:مدیریت زنجیره تامین……………………………………………………………………..136

شکل9:لجستیک……………………………………………………………………………………….137

شکل10:لجستیک……………………………………………………………………………………..138

شکل11:لجستیک……………………………………………………………………………………..140

شکل 12:بررسی انسجام در شرکت آذین گستران سینا(با توجه به جدولSCM)……………….157

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *