چكيده:
پروژه اي که در پيش روي خود داريد ،نتيجه بررسي کاربرد هاي کنترل کيفيت در شرکت تاپ خودرو مي باشد . در اين پروژه سعي شده است برنامه ،اهداف، سياست آتي سازمان و بخش کنترل و کيفيت اين شرکت بين سالهاي 1388 لغايت سه ماهه اول سال 1390 مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد واین تجزیه و تحلیل با توجه به مستندات این شرکت در قالب 4فصل ارائه می گردد.
کنترل کیفیت آماریSPC به معنی اطمینان حاصل نمودن از مورد قبول واقع شدن محصولات در آینده است.برای انجام این امر لازم است نمونه گیری به صورت دوره ای انجام شود ومورد ارزیابی قرار گیرد.
استفاده از کنترل کیفیت آماری باعث کاهش خرابی ،بالا رفتن ضریب اطمینان میشود، تطابق با استانداردهای شرکت ونهایتا کاهش هزینه ها افزایش کیفیت محصول و… میگردد.
مقدمه:
كنترل كيفيت آماري در همه مراحل توليد،مونتاژ،و خدمات است تا بدين طريق بتوانيم محصولي را با كيفيت و مطابق با مشخصات مطلوب و مورد نظر مصرف كنندگان توليد كرده و باعث جلب رضايت مشتري شويم.
كيفيت چيزي فراتر از مهارتها،ابزارها،فرايند و شرايط توليدي است.بايد توجه داشت اگر در حين توليد به فرايند توليد توجه نشود و بازرسي بر روي آن اعمال نشود امكان ايجاد بسياري از ضايعات و دوباره كاريها را داريم و محصولي خارج از شرايط كنترلي و در نهايت باعث نارضايتي مشتري ميشود.
در دنياي امروز كه رقابت ميان توليد كنندگان بسيار زياد است توليد يك محصول خوب و با كيفيت و مورد نظر مشتري ميتواند باعث حضور شفافتر توليد كننده در بازار شود.البته بايد مساله هزينه ها را نيز دربر گرفت،اگر توليد كننده در شرايط تحت كنترل انجام شود و فرايند تحت كنترل باشد،ضايعات و دوباره كاريها كمتر شده و از آن طرف ميتوان محصولات را با قيمت مناسبتر و كمتر عرضه نمود.
رقابت در بازار جهاني امكان انتخاب به مصرف كنندگان را ميدهد و مصرف كنندگان محصولي را انتخاب ميكنند كه كيفت بهتري داشته باشد.شايد فكر كنيد كه مقوله كيفيت باعث افزايش هزينه ها شده و اين طور به نظر برسد كه محصول با كيفيت،مساوي با محصولي است با قيمت تمام شده بالاتر،ولي در اينجا بايد به مساله هزينه هاي ضايعات و دوباره كاريها توجه فرماييد.
اهداف تحقيق:
هدف از آزمون فرضیه کاهش میزان تصادفات و بالا بردن دقت و توجه شرکت نسبت به انتخاب تامین کنندگان میباشد.فرضیه های بیان شده انتظارات محقق را برای رسیدن به این اهداف نزدیک میکندو ايجاد انگيزه در تامين كنندگان جهت برقراري همكاري با شركت است.
هدف اصلی تحقیق:
نتیجه دقت در انتخاب تامین کنندگان در کیفیت لاستیک های تولیدی.
اهداف فرعی تحقیق:
- · کاهش خرابی بالا
- · رفتن ضریب اطمینان
- · تطابق با استانداردهای شرکت
- · ونهایتا کاهش هزینه ها
- · افزایش کیفیت محصول و… .
بيان مسئله:
آیا بین تامین کنندگان شرکت جهت تهیه قطعات چرخ خودرو و کیفیت رابطه ای وجود دارد؟
یا به عبارتی چه رابطه ای بین کیفیت چرخ خودرو و میزان توانمندیهای تامین کنندگان وجود دارد؟
مسئله ای که باعث شد این رابطه در ذهن پژوهشگر تداعی گردد میزان تصادفات رخ داده میباشد.
برای بررسی این مسئله و در نهایت ارائه یک نتیحه به عوامل زیر توجه داده شده است:
- · عمر مفید چرخ خودرو
- · بالانس (متعادل بودن)چرخ خودرو
- · میزان آموزش تامین کنندگان
- · میزان توانمندی و مهارت های تامین کنندگان
- · و…. .
- ·
سوالات تحقیق:
سوال اصلی تحقیق:
نتیجه دقت در انتخاب تامین کنندگان در کیفیت لاستیک های تولیدی چه تاثیری روی تولید شرکت دارد؟
سوالات فرعی تحقیق:
– چه رابطه ای بین عملکرد بخش کنترل کیفیت شرکت و کیفیت قطعات تولید از جمله چرخ خودرو وجود دارد؟
– چه رابطه ای بین میزان توانایهای تامین کنندگان و کیفیت قطعات تولیدی وجود دارد؟
– چه رابطه ای بین میزان رضایت و انگیزه کارکنان بخش کنترل کیفیت شرکت و کیفیت قطعات تولیدی وجود دارد؟
قلمرو تحقيق
قلمرو مكاني:
شركت تاپ خودرو در زميني به مساحت ٤٠ هزار متر مربع و با ١٤ هزار متر مربع سالن سرپوشيده؛ در كيلومتر ١٤ جاده مخصوص كرج و داخل گروه صنعتي ايران خودرو واقع شده است.
قلمرو زماني:
بین سالهاي 1388 لغايت سه ماهه اول سال 1391صورت گرفته است.
جامعه آماري:
تعداد كاركنان شركت 320 نفر ميباشد.
اهمیت وضرورت تحقیق:
رقابت در دنیای امروز بگونه ای است که سازمان ها “کیفیت” را به عنوان شرط لازم کالاه وخدمات خود می دانند.
به طوری که سازمان هایی که تولیدات آنها دارای کیفیت مطلوب نباشند نمیتوانند به حیات خود در بازار رقابتی ادامه دهند بنا براین کنترل کیفیت امری حیاتی است وبا تایین استانداردها،سنجش موارد تحت کنترل ویافتن خطاها واصلاحات آنها کالاه وخدمات ویا فرآورده های سازمانی را می توان تحت کنترل قرار داد.
Abstract:
If your project is in progress, the result of the application of quality control of the vehicle is in top companies.
In this project, we have plans, objectives, future policy of the organization and control of the quality of the company between 1388 until the first quarter of 1390 analyzed and evaluated this analysis, according to documents the company in Chapter 4 offered.
SPC means of statistical quality control to ensure products are being accepted in the future.
To do this it is necessary to be classified samples to be evaluated periodically. The use of statistical quality control, reduced downtime, increased confidence, in accordance with company standards and… ultimately reduce costs and increase product quality and.
Non-state institution of higher education – a non-profit technology and fan & danesh Saveh
Undergraduate thesis
Research Tile:
As a result of carefully selected suppliers of quality rubber products
فهرست مطالب |
|
عنوان |
صفحه |
فصل اول کلیات تحقیق 1-1مقدمه 2-1اهداف تحقیق 3-1هدف اصلی تحقیق 4-1اهداف فرعی 5-1بیان مسئله 6-1سوالات تحقیق 7-1سوال اصلی تحقیق 8-1 سوالات فرعی تحقیق 9-1قلمرو تحقیق 10-1قلمرو مکانی 11-1قلمرو زمانی 12-1جامعه آماری 13-1اهمیت وضرورت تحقیق …………………………………………………. فصل دوم ادبیات تحقیق 1-2مقدمه 2-2تعاریف عملیاتی (TQM3-2مدیریت کیفیت جامع ( (TQC4-2کنترل کیفیت جامع ( 5-2تعریف سیستم 6-2عناصراصلی سیستم 7-2هسته اصلی 8-2عناصر پشتیبان 9-2ماشین |
1 2 3 3 3 3 4 4 4 5 5 5 5 5
6 7 8 8 8 8 9 9 9 9 |
فهرست مطالب |
|
عنوان |
صفحه |
10-2تجهیز 11-2قطعه 12-2محدوده ماشین آلات 13-2گروه ماشین آلات 14-2گروه تجهیزات 15-2تراز 16-2زیر سیستم های کنترل کیفیت 17-2قطعات یدکی 18-2لجستیک 19-2وظایف واحد کنترل کیفیت 20-2روندها یا 3گفتار(gran) 21-2کنترل کیفیت فرایندکنترل کیفیت 22-2مراحل سه گانه دمینگ 23-2نکات عمده (TQM) 24-2کنترل کیفیت ومردم 25-2کنترل کیفیت وتولید ناب 26-2برنامه اجرایی TQC 27-2 مدیریت کیفیت چیست؟ 28-2 برنامه ریزی وکنترل نیازمندچه فعالیت هایی می باشد؟ ……………………………………………….. فصل سوم روش شناسی تحقیق 1-3مقدمه 2-3روش تحقیق 3-3روش جمع آوری اطلاعات 4-3حجم نمونه 5-3روش نمونه گیری 6-3معرفی تاپ خودرو 7-3کنترل کیفیت در شرکت تاپ خودرو 8-3موضوعاتی که بخش کنترل کبفیت روی آن کار میکنند 9-3مراحل پیاده سازی فعالیت های کنترل کیفیت 10-3وظیفه مدیران واحد کنترل کیفیت 11-3هزینه های بخش کنترل کیفیت 12-3هزینه های کیفیت
|
9 9 10 10 10 10 10 11 11 12 12 13 14 14 14 15 16 16 17
18 19 19 19 20 20 20 21 23 23 24 25 26
|
فهرست مطالب |
|
عنوان |
صفحه |
فصل چهارم تجزیه وتحلیل آماری 1-4مقدمه 2-4روش نمونه گیری تصادفی ساده 3-4تعدادی از جوابهای پرسش نامه جدول شماره1-4 جدول شماره2-4 جدول شماره3-4 جدول شماره4-4 نمودارها وتجزیه وتحلیل ها نتیجه گیری ……………………………………………….. فصل پنجم نتیجه گیری وپیشنهادات 1-5نتیجه گیری 2-5پیشنهادات منابع ومآخذ ضمائم نمونه ای از پرسش نامه جهت تجزیه وتحلیل داده ها |
28 29 29 30 31 32 33 34 35 39
40 41 42 43 44 45
|