دانلود پاورپوینت اصول و مبانی تربیت بدنی
فصل اول
مفاهیم حرکت، بازی، تربیتبدنی و ورزش
هدف کلی
آشنایی با تعریفهای پایهای مفاهیمی چون:
حرکت
بازی
تربیتبدنی
ورزش
هدفهای رفتاری
دانشجو با خواندن این فصل باید بتواند:
- مفهوم تعریف را توضیح دهد.
- نظر افلاطون را درباره تربیتبدنی و ورزش و ایرادی که بر تفکر او وارد شدهاست، بیان کند.
- دلایل جدایی تربیتبدنی و ورزش را از زندگی و برنامه کلی انسان در قرون وسطی توضیح دهد.
- مشخصات جهانبینی دوره نوزایش و مکاتبی را که پس از این دوره رواج یافت، توضیح دهد.
- مشخصات تربیتبدنی دوره نوزایش را بیان کند.
- ویژگی تربیتبدنی و ورزش در مکتب وحی را بیان کند.
- سطوح مختلف حرکات بدنی را به طور کامل معرفی کند.
- تعریف لغوی و اصطلاحی ورزش را بیان کند و فعالیتهای ورزشی و غیرورزشی را از نظر جامعهشناختی به خوبی متمایز کند.
- محرکهای شرکت در ورزش را از سایر فعالیتها متمایز کند.
- مبناهای تقسیمبندی ورزشها را توضیح دهد.
- بازی را تعریف کند و مشخصات چهارگانه آن را توضیح دهد.
تعاریف تربیتبدنی و ورزش در تمدنهای اولیه
نظرات سقراط درباره تربیت بدنی:
از موعظه کردن منع شده بود، لیکن اغلب او را میدیدند که در میدانهای ورزشی بین جوانان گردش کرده و با آنان صحبت میکند. نتیجه میگیریم که بدنهای ورزیده از نظر سقراط اهمیت خاصی داشته است. وی زیباییهای عضلات را تمجید نموده است و مهمترین اصل در زندگی را سلامتی دانسته، که از طریق ورزش آن را میتوان به دست آورد.
نظرات افلاطون درباره تربیت بدنی:
او ورزش را وسیلهای برای آماده کردن مردان صالح برای رسیدن به مدینه فاضله میدانست.
درباره تربیتبدنی میگفت: هر مدرسه باید یک مؤسسه ورزشی و یک محل برای بازیها داشته باشد، در این مرحله کودک چنان از سلامت و تندرستی برخوردار خواهد شد که پس از آن بهوجود طبیب احتیاج نخواهد داشت.
به عقیده افلاطون افراط در ورزش یا تحصیل، مضرات بیشماری را در بردارد. ورزشکار بیعلم خطرناک و عالم غیر ورزشکار، علیل و نحیف میشود. بنابراین بهترین طریقه تعلیم و تربیت آمیخته کردن ورزش و تحصیل است. موفقیت همیشه نصیب کسانی است که قسمتی از اوقات خود را صرف تربیت بدن و قسمت دیگر را صرف تربیت روح میکنند. روحیات این گونه افراد طبعاً قویتر و فکرشان روشنتر است.
تعاریف تربیتبدنی و ورزش در قرون وسطی
در طی این قرون تربیتبدنی و ورزش دوران فترت خود را میگذرانید. چرا که عالیترین مقام شخصیت اجتماعی را کسانی داشتند که در رشته الهیات تحصیل میکردند، و این به ظاهر روحانیون، با تمام قدرت سعی میکردند که پرورش جسم متروک شود.
در این قرون تربیتبدنی و ورزش کمترین سهم را از دانش و علوم مختلف برد و به طور کلی از برنامه انسانها کنار ماند.
علیرغم همه این تفکرات ناصحیح به نام دین، ورزش و تربیتبدنی جایگاه خاصی برای طبقات ثروتمند داشته و ورزش و تفریح جزء لاینفکی از زندگی آنان را تشکیل میدادهاست. ورزشهای مفرحی چون شنا کردن، سرسره خوردن، اسب دوانی، تمرین با تیر و کمان، کشتیگیری، مشتزنی، تنیس و فوتبال در بین آنان رواج داشت.
سر توماس الیوت که در قرن 16 میزیست، درباره تربیتبدنی و ورزش در کتاب خود مینویسد: شخصیت هر فردی منوط به میزان توجهی است که در ورزش مصروف مینماید. ورزش بدن را قوی و ورزشکار را زرنگ و با استقامت تربیت مینماید، جوانهای ورزیده در حین جنگ و در مواجهه با خطر درمانده و حیران نمیمانند.
از دیگر اندیشمندان این دوران، میتوان از ملکاستر نام برد که عقیده داشت نباید تربیت جسم را به یک نفر و تربیت روح را به دست دیگری سپرد، چرا که در این صورت تمام تلاش بر روی تربیت روحی متمرکز میشود و تربیتبدنی به کلی فراموش میشود. بصیرت و احاطه حقیقی معلمین و مربیان کودکان وقتی سنجیده میشود که قضاوت خود را در انتخاب نوع ورزش برای افراد مختلف به کار برند.
تعاریف تربیتبدنی و ورزش بعد از نوزایش غرب
دیدگاه فلاسفه حسی و تجربی اروپا در قرن هفدهم درباره تربیت بدنی(مانند اگوست کنت، جان لاک و …)
تربیتبدنی قسمتی از برنامههای تربیتی است که در آن برنامههای مناسب فعالیتهای بدنی به کار میرود. با استفاده از امکانات و وسایل خاص، رشد و نمو جسمی، روانی، عقلانی و پرورش شخصیت کودک بستگی کامل به پیشرفت و تکامل انواع فعالیتهای بدنی او دارد.
دیدگاه عقلیون درباره تربیت بدنی ( دکارت )
مشخصاتی که این دانشمند از تربیتبدنی و ورزش ارائه داده، شامل چهار وظیفه عمده است:
.1رسیدگی و مراقبت از بدن
.2 ایجاد نظم و انضباط
.3معتدل کردن روح زندگی
.4 تزکیه اخلاق
فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش) |
تعداد صفحات: 195 |
حجم: 630 کیلوبایت |