دانلود گزارش کاربینی کارت های هوشمند


بلیط الکترونیکی

درس کاربینی

در گذشته نه چندان دور، پرداخت‌ها به شکل سنتی انجام می‌گرفت. فروشندگان، بازرگانان و در کل مردم برای پرداخت، پول را به صورت نقد جا به جا نموده و یا از روش‌هایی مانند چک و حواله استفاده می‌کردند. دیری نپایید که با نفوذ فناوری به همه زوایای زندگی بشر و ایجاد تغییرات بنیادین در، خواست‌ها و نیازمندی‌های انسان ، این بُعد از زندگی دستخوش تغییراتی شگرف گردید. در راستای همین دگرگونی‌ها بود که مکملی نوین برای پرداخت سنتی معرفی گردید و آن چیزی نبود جز پرداخت‌ الکترونیکی .

پرداخت الکترونیکی عبارت است از تراکنش جا ‌به ‌جایی ارزش بین فروشنده، مشتری، بانک و یا به طور کلی بین تمام اعضاء مشمول در یک معامله بر روی بسترها و شبکه‌های الکترونیکی مانند اینترنت، از طریق ابزار و ادوات الکترونیکی همانند کامپیوتر.

پرداخت همراه روش جدیدی جهت انجام عملیات و تراکنش‌های مالی به منظور انجام امور تجاری بر روی ابزارهای همراه بوده که از لحاظ ماهیتی با پرداخت‌های سنتی همانند چک و یا وجه نقد تفاوت اساسی دارد. پرداخت‌های همراه دارای مزایای غیر قابل انکاری چون راحتی، دسترسی و قابلیت تحرک و همچنین چالش‌های جدی نظیر امنیت و هزینه می‌باشند. تمامی روش‌های ارائه شده تاکنون سعی بر این دارند تا این چالش‌ها را تا حد قابل قبولی برطرف نمایند.

کارت هوشمند

کارت هاى هوشمند، یکى از جدیدترین پدیده هاى تکنولوژیکى هستند که در حدود 20 سال است که وارد عرصه زندگی بشری شده است و در آینده اى نزدیک تاثیرى محسوس بر زندگى انسان مدرن خواهند نهاد.

اولین هدف  استفاده از کارت های هوشمند مربوط به کارت تلفن بود و با توجه به پیشرفت در این زمینه و کاهش قیمت در ساخت این کارت ها استفاده از انها در زمینه های دیگر هم مرسوم شد.

در سال 1996 چند شرکت از جمله ماکروسافت تشکیل یک گروه دادند تا کارت های هوشمند را با کامپیوترهای شخصی منسجم کنند.تمرکز عمده این گروه بر روی تولید یکسری کارت هوشمند و همچنین استاندارد هایی برای پیسی اینترافیس به منظور استفاده از کارت های هوشمند و تولید کنندگان نرم افزار بود. هم اکنون چند نمونه از مدل های اولیه آن در بازار موجود است .

در حال حاضر حدود دویست میلیون نفر در سراسر جهان از این نوع کارت ها استفاده میکنند، ولى با این حال هنوز عمومیت نیافته اند و تحلیلگران در مورد کارت هاى هوشمند بیش از حال به آینده چشم دوخته اند.

پیش بینی می شود به دلیل قابلیت حمل و قابلیت اطمینان بالای این کارت ها زندگی اینده بشر بطور گسترده وابسته به این تکنولوژی شود   کارت هوشمند یک کارت معمولی مانند کارت تلفن راه دور کارت عابر بانک می باشد که البته با تفاوتهایی است : در کارتهای هوشمند تراشه سخت افزاری وجود دارد که برخی از اطلاعات در آن درج می شود ، تفاوت عمده کارتهای هوشمند با کارتهای الکترونیکی در امکان ذخیره اطلاعات  خوانی اطلاعات و تغییر در اطلاعات کارت هوشمند است که کارتهای معمولی این امکان را ندارد.

 

به عنوان مثال کارت هوشمند بنزین شما ،حاوی اطلاعاتی مانند نام ؛ نام خودرو؛ مشخصات پلاک و … و میزان سهمیه بنزین شماست حال شما سوخت گیری خودرو رو انجام می دهید کارت هوشمند را وارد دستگاه می کند مشخصات شما از کارت خوانده می شود، میزان سوختگیری تاریخ و … در کارت هوشمند درج می شود و اگر کارت شما حامل پول الکترونیکی باشد از کارت شما پول برداشته می شود در این حالت پس از پایان کار اطلاعات جدید در داخل کارت نگهداری می شود

معرفی کارت های هوشمند (Smart Cards)

·        کارت هوشمند (که با نام‌های “کارت چیپ‌دار” یا “کارت با مدار مجتمع” هم شناخته می‌شود) کارتی است که بر روی آن مدار مجتمع نصب شده است. از این نوع کارت میتوان به‌جای کارت اعتباری و کارت پول یا در سیستم‌های امنیتی کامپیوتری، سیستم‌های تشخیص هویت و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد.

کارت هوشمند کارتی پلاستیکی با ابعاد کارت های اعتباری (حدود ۵/۵ در ۵/٨ سانتی متر) است که روی آن یا در بین لایه های آن، تراشه های حافظه و ریزپردازنده برای ذخیره سازی داده ها و پردازش آن ها قرار داده شده است. کارت هوشمند رایانه کوچکی است که روی یک کارت پلاستیکی نصب شده است.

کارت‌های هوشمند از لحاظ ساختار داده‌ای موجود در آنها به دو دسته Data Card و Application Card تقسیم می‌شوند. در دسته اول تنها فایل‌های داده‌ای ایجاد و قابلیت ذخیره‌سازی دارند، در صورتی‌ که در نوع دوم کارت قابلیت ذخیره سازی یک برنامه کاربردی ، اجرا و ذخیره سازی نتایج آن را دارد.

در دسته‌بندی دیگری، کارت‌های هوشمند را می‌توان به دو دسته کارت‌های کاربردی و کارت‌های SAM تقسیم کرد که کارت‌های کاربردی برای استفاده پس از آماده سازی در اختیار مشتری قرار می‌گیرد، در صورتی‌که کارت‌های SAM به علت وجود الگوریتم‌های پیچیده امنیتی برای نگهداری کلیدهای لازم درون دستگاه کارت‌خوان قرار می‌گیرد و مسلماً قیمت بیشتری دارند.

این فایل ورد در 19 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *