– آشنايي با نرم افزارهاي گرافيكي و كاربرد آنها


پيشگفتار:

همراه با رشد جمعيت و نوآوريهاي جديد در عرصه علم و صنعت نياز به تبليغات روز به روز افزايش يافته است و با وجود ظهور تكنولوژي و نرم افزار هاي جديد گرافيكي قابليتهاي متعددي در اين زمينه به وجود آمده است.

امروزه طراحان گرافيك با استفاده از نرم افزارهاي گرافيكي آثار خود را از طراحي تا چاپ به نتيجه مطلوب مي رساند.

در اين تحقيق طرا حان گرافيك مي توانند با نرم افزارها و ويژگي آنها آشنا شوند و قبل از يادگيري كامل يك نرم افزار با ويژگي كلي و نماي اصلي اين نرم افزار ها آشنا شوند و با درك ضرورت يادگيري به سراغ آن بروند.

بطور كلي نرم افزارهاي گرافيكي از دو خصوصيت برداري و پيكسلي پيروي مي كنند و شركتهاي سازنده اين نرم افزارها در پي رقابت با يكديگر نرم افزارهايي با هر دو خصوصيت را به وجود آورده اند كه طراحان بايد با ويژگي هر يك از اينها آشنا شوند.

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه:

در عصر حاضر از انواع نرم افزارها براي كارهاي روزمره استفاده مي شود. كه قسمتي از اين نرم افزارها در اختيار طراحان گرافيك قرار گرفته است.

در اين تحقيق سعي شده كه طراحان گرافيك آشنايي مختصري در مورد اين نرم افزارها و خصوصيات و كاربرد آنها بدست آورد. چه بسا طراحان گرافيك بسياري هستند كه تجربه لازم را در مورد استفاده از اين نرم افزارها ندارند، اين مسئله باعث مي شود كه ايده هاي بسيار خلاقانه آنها كه بر روي مانيتور كامپيوتر زيبايي فراواني دارد به هنگام استفاده و چاپ جلوه واقعي خود را نداشته باشد.

اين تحقيق براي كمك به طراحان گرافيك و همه كساني است كه مي خواهند در رشته كاري خود حضور مثبت يابند و كاري نفيس به جا گذارند.

زماني همه طراحي ها با دست انجام مي شد و چون روش ماشيني براي تكثير وجود نداشت ناچار به طراحي مجدد از آنها بودند. اما اكنون كامپيوترها و نرم افزار هاي مربوط به آنها چنان تنوعي يافتند كه كمتر شيئي را مي توان يافت كه انتقال نقش و تصوير  روي آن وجود نداشته باشد. طراحي كه از قابليت و استفاده از نرم افزارها آگاهي نداشته باشد نمي تواند كار مورد قبولي را ارائه دهد بنابراين معقول تر و صحيح تر آن است كه قبل از شروع به طراحي با اين نرم افزارها آشنا شويم.

كامپيوتر به عنوان يك ابزار ساده در كار طراحي باعث شده كه بسياري از طراحان غير آشنا مغلوب رنگها و ابزاررهاي موجود در آن نرم افزارها بشوند.

در اين تحقيق شما مي توانيد با نرم افزارهاي طراحي آشنايي پيدا كرده و نقاط ضعف آنها را بشناسيد و تفاوت نرم افزارهاي بيت مپ و برداري را شناخته و هر كدام را در جاي خود استفاده كنيد.

رسيدن به درك درست از نرم افزارها هدف من است اما مي دانم همچون بسياري از حركتهاي نو اين تحقيق بدون ايراد نخواهد بود با وجود اين اميدوارم مفيد واقع شود.

 

 

 

بيان موضوع:

نرم افزارهاي گرافيكي آن دسته از نرم افزارهايي هستند كه از قابليت طراحي برخوردارند. اين طراحي مي تواند شامل طرحهاي سه بعدي و دو بعدي باشد كه در اين تحقيق به استفاده از نرم افزارهاي طراحي دو بعدي اشاره شده است.

اين نرم افزارها به چند دسته تقسيم مي شوند كه هر يك از اين دسته ها (گروه ها) از قابليت ويژه اي برخوردار مي باشند. از نرم افزارهايي كه در زمينه گرافيك دو بعدي پيشرفت چشم گيري داشته است مي توان از فري هند و فتوشاپ نام برد. كه اين دو نرم افزار هر كدام جزء گروهي از نرم افزارها محسوب مي شوند. ما در اين نرم افزارها با مدهاي رنگي سروكار داريم كه  شناخت اين حالت و مدها براي طراح گرافيك ضرروري است.

يك طراح بايد نرم افزارهاي گرافيكي را بشناسد و براي ذخيره سازي و فرمت آنها از پسوند درست استفاده كند.

 

 

 

 

 

 

 

 

اهداف تحقيق:

 

هدف از ارائه اين تحقيق :

 

– آشنايي با نرم افزارهاي گرافيكي و كاربرد آنها

– تقسيم بندي كلي نرم افزارها و جايگاه هر يك

از آنها در اين تقسيمات

– انتخاب صحيح طراح از نرم افزار با در نظر گرفتن

جايگاه استفاده از آن

– آشنايي با نرم افزار فتوشاپ و فري هند و مختصري

در مورد ابزارها و منوي آنها

 

اهميت و ضرورت موضوع تحقيق:

شناخت نرم افزارهاي گرافيكي از اهميت و ضرورت خاصي برخوردار است زيرا با شناخت هر يك از نرم افزارها و استفاده صحيح و به جا باعث مي شود در ارزش و كيفيت كار ما اثر گذار باشد چه بسا اين مسأله باعث مي شود كه ايده هاي بسيار خلاق كه بر روي مانيتور جلوه فراواني دارد به هنگام استفاده و چاپ از آب و رنگ بي افتد و جلوه خود را از دست بدهد.

سئوالات تحقيق:

 

1- نرم افزار چيست؟

2- نرم افزارهاي گرافيكي به چند دسته تقسيم مي شوند ؟

3- مد رنگ و حالتها در نرم افزارها چگونه است؟

4- فرمتهاي عمومي اين نرم افزارها چيست؟

5- ويژگي نرم افزار فتوشاپ چيست و كاربرد آن در كجاست؟

6- نرم افزار فري هند جزء كدام نرم افزارهاست؟

7- نرم افزار فري هند در چه كارهايي كاربرد دارد؟

 

تعريف اصطلاحات و واژه ها:

Resolution : به تعداد نقاط جوهر و اينچ

تصوير Raster : همان تصاوير پيكسلي كه بر اساس بيت مپ مي باشد.

تصوير Vector : تصاوير برداري هستند و بر اساس رياضي تعريف مي شوند.

DPI : همان Resolution است (تعداد نقاط جوهر و اينچ).

Format : ذخيره سازي فايل با پسوند دلخواه.

 

 

پيشينة تحقيق:

به علت كمبود منابع و اطلاعات در مورد تاريخچه نرم افزارهاي گرافيكي اطلاعاتي نداريم و تمام تحقيق انجام شده به زبان لاتين صورت گرفته است و به همين علت به بررسي نرم افزارهاي گرافيكي در عصر حاضر مي پردازيم و از تحقيقهاي معاصر بهره مي گيريم.

 

پاسخگويي به سئوالات تحقيق:

1- در پاسخگويي به سئوالات تحقيق بايد بگويم نرم افزار برنامه اي است براي كامپيوترها كه در مقابل واژه سخت افزار مي آيد. نرم افزارها به دو دسته كلي تقسيم مي شوند:

– نرم افزارهاي سيستم عامل

– نرم افزارهاي كاربردي

2- نرم افزارهاي گرافيكي به دو دسته پيكسلي و برداري تقسيم مي شوند كه هر يك از خصوصيت متفاوتي برخوردار است.

3- رنگ ها و مد ها در نرم افزارهاي گرافيكي به صورت CMYK، RGB، GRAYSCLE و غيره … هستند كه هر كدام در جايگاهي مشخص به كار مي رود.

4- فرمتهاي عمومي براي نرم افزارهاي مختلف متفاوت است كه فقط برخي از آنها مشترك هستند.

5- نرم افزار فتوشاپ جزء نرم افزارهاي پيكسلي محسوب مي شود و از خصوصيت bitmap پيروي مي كنند. اين نرم افزار براي طراحي جهت ويرايش تصاوير استفاده مي شود. اين نرم افزار قدرت فوق العاده اي براي اجراي طراحي دو بعدي مانند جلد كتاب، پوستر، طراحي آرم و غيره … برخوردار است.

6- نرم افزار فري هند جزء نرم افزارهاي برداري محسوب مي شود.

7- از اين نرم افزار مي توان در طراحي، ساخت انيميشن، ايجاد فايلهاي SWF براي كار با فلش، طراحي صفحات وب، و ايجاد فايل با پسوند PDF استفاده نمود.

خلاصه و نتيجه:

به طور خلاصه آنچه كه يك طراح گرافيك در مورد نرم افزارهاي گرافيك بايد بداند در اين تحقيق آورده شده است و شما با نرم افزار فتوشاپ و فري هند آشنا شديد و اطلاعات مختصري در مورد آنها به دست آورديد.

اين ها همه باعث مي شوند كه شما اين بار با اطلاعات بيشتري به سراغ نرم افزار دلخواهتان برويد و در نحوة بكارگيري و استفاده از آن اشتباه نكنيد.

از اين به بعد شما مي توانيد فايلهاي خود را بدون دلهره و اضطراب با پسوند دلخواه ذخيره نماييد.

از آنجا كه شركتهاي سازنده نرم افزارها در رقابت با يكديگر هستند روز به روز نرم افزارهاي جديد تر و امكانات بهتر به بازار عرضه مي شود كه ما بايد اطلاعات درستي از اين نرم افزارها داشته باشيم.

متأسفانه به اين مسئله اهميت داده نمي شود و كاربران و طراحان بدون شناخت از نرم افزارها به سراغ آنها مي روند البته نبايد نبود منابع و ازلاع رساني ضعيف را ناديده گرفت.

اگر محققان ما اطلاعات خود را در اختيار سايت ها و نشريه هاي علمي قرار دهند اميد مي رود كه نبودن منابع و اطلاعات برطرف گردد و طراحان شناخت درستي در مورد نرم افزارها به دست آورند.

 

 

منابع و مأخذ:

1- داعي علي – مروري بر نرم افزار فري هند – بهار 84 – صفحه 3. 5. 6. 9.

2- دهقان مليحه – رضوي اميرحسين – خودآموز Freehand max – نشر وصال – تهران – تابستان 83.

3- صالحي سهيل – نصيري غزل – كامل ترين مرجع فتوشاپ – نشر ناقوس – تهران – پاييز 82.

4- طاهريان ابوالفضل – آموزش تصويري فتوشاپ – نشر طاهريان – تهران – زمستان 82.

5- كريمي نيا مطهره – آموزش فتوشاپ – پايان نامه كارداني رشته كامپيوتر- دانشكدة الزهرا – تابستان 84.

6- نجعي حميد – رايانه كار گرافيك – نشر چابك – تهران – تابستان 83.

-7  www.irtn.com (آموزش فتوشاپ)

-8 www.glaxyroad.com (كار با فري هند- شماعي زاده)

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *