دانلود مقاله حس زمان، ‌حس مکان در یادمان


دانلود مقاله حس زمان، ‌حس مکان در یادمان

این نوشتار به دنبال آن است که ضمن گونه شناسی انواع یادمان ها و معرفی نمونه هایی آشنا از هر گونه، ‌نقش و کارکردهای یادمان را تشریح کند و انتظاراتی را که از یک یادمان می رود – یادمان از هر نوع و گونه ای که باشد – برشمرد و در ادامه پیشنهادها و راهکارهایی برای ساماندهی و ارتقای کیفی یادمان های شهری به دست دهد. در این مقاله بخش گونه شناسی انواع یادمان به صورت ترکیبی از تصاویر و توضیحات آمده است.

مقدمه:

یادمان، ‌بنا یا سازه ای است که برای گرامی داشت، ‌زادروز یا سالمرگ یک شخص خاص، ‌بزرگداشت یک رویداد مهم یا واقعه ای که برای یک گروه اجتماعی مهم است و یادآور قسمتی از خاطرات تاریخی یا میراث فرهنگی آنان است و نیز صرفاً‌ با معرفی یک شهر، منطقه یا محل ساخته می شود. در زبان انگلیسی کلمه به یادماندنی اغلب اشاره به چیزی دارد که از نظر اندازه و قدرت فوق العاده تأثیرگذار باشد مانند مجسمه های یادمان. کلمه Monument به معنی یادمان برگرفته از واژه «monere» و به معنای «برای یادآوری» یا «برای هشدار دادن» است. (www. en. wikipedia. org) برخی یادمان ها هزاران سال قبل ایجاد شده اند و در طول قرن ها مورد احترام و توجه بوده اند و مشهورترین نمادهای تمدن های باستان هستند. برخی یادمان ها نیز به تازگی به وجود آمده اند اما به دلیل ویژگی هایشان تأثیرگذار و خاطره انگیزند و نقش خود را به خوبی ایفا می کنند. گروهی دیگر از یادمان ها که با هزینه بسیار تولید شده اند هیچگاه به «یادمان» تبدیل نشده اند و در واقع نتوانسته اند به اهداف خود برسند. در این مقاله برآنیم که ضمن معرفی انواع یادمان ها به پاره ای از ویژگی هایی اشاره کنیم که می توانند یادمان ها را تأثیرگذار کنند.
یادمان ها را می توان به انواع زیر تقسیم کرد.

نقش ها و کارکردهای یادمان

1- تقویت حس مکان:

یکی از مهم ترین کارکردهای یادمان ایجاد حس مکان تعریف شده، القای روحیه خاص در فضا یا تقویت روحیه یک فضا است. مکان بخشی از فضا است که به وسیله شخص یا چیزی اشغال شده است و دارای معنایی ارزشمند است و در صورت هماهنگی یادمان با محیط و تقویت انسجام بصری محیط پیرامون، شهروندان احساس رضایت و آرامش بیشتری می کنند و حس مکان تقویت می گردد.

2- تعریف فضای شهری و هویت بخشی به آن:

هویت یک محل معین، ‌یعنی حدی که شخص می تواند یک مکان را به عنوان مکانی متمایز از سایر مکان ها شناخته یا بازشناسی کند به طوری که شخصیتی مشخص، ‌بی نظیر یا حداقل مخصوص به خود را دارا شود. یادمان هایی که از طراحی خلاقانه و هنرمندانه ای برخوردارند می توانند هویت بخش باشند.

3- ارتقای کیفیت و ایجاد سرزندگی فضاهای شهری:

فضالی خالی از هنر، جذابیت ندارد. فقدان جذابیت، ‌از کیفیت فضا می کاهد و مانع ایجاد حس سرزندگی و نشاط در فضای شهری می شود. یادمان می تواند این دو را در صورت وجود سایر شرایط به فضا ارزانی کند.

4- ارتقای آگاهی های عمومی و معرفی نمادها و ارزش های فرهنگی:

یادمان ها و توضیحات متصل به آنها می توانند سطح دانش و آگاهی عمومی شهروندان را در خصوص حوادث فرهنگی ارتقا بخشند. به عنوان مثال می توانند مردم یک منطقه را با شخصیت ها یا رویدادهای تاریخی آن منطقه آشنا کرده یا نمادهای فرهنگی آن منطقه را معرفی کنند.

5- معرفی عملکرد و روحیه مکان یا محدوده پیرامون آن یا تداعی عملکرد تاریخی یا فرهنگی آن:

یادمانی که موضوع آن یک رویداد تاریخی است تا سال ها بعد می تواند تداعی گر آن واقعه باشد.

6- ایجاد یک نشانه شهری:

نشانه از عناصر اصلی سازنده سیمای شهر است. از نظر کوین لینچ «نشانه ها عواملی در تشخیص قسمت های مختلف شهر هستند. خصوصیات نشانه باید چنان باشد که بتوان آن را از میان عوامل بسیار بازشناخت. اگر نشانه ها فرمی واضح داشته باشند و با زمینه خود متضاد و بر محیط اطراف خود غالب و مسلط باشند شناخت آنها به آسانی میسر است و احتمال بیشتری هست که بر آنها معنایی متصور باشد». یادمان ها در بسیاری موارد به ویژه اگر اندازه آنها بزرگ باشد می توانند به عنوان نشانه در سطح محله، منطقه یا حتی شهر مطرح شوند.

7- ایجاد انگیزه برای بهسازی محیط توسط شهروندان:

نصب یادمانی مطلوب در شهر به منظور بهسازی آن موجب می شود ساکنان اطراف مکان انگیزه ای برای کیفیت بخشی به محیط خود یافته و تلاش کنند محیطی متمایز به وجود آورند.

8- تناسب بخشی به نام مکان:

یادمان ها در مکان هایی که از سابقه تاریخی خاصی برخوردار نیستند و نامی قراردادی برای آنها تعیین شده است می توانند به نحوی طراحی شوند که نام مکان را در اذهان بینندگان تثبیت کنند.

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 13
حجم: 1.45 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *