دانلود رایگان مقاله حس مکان


افراد وقتی وارد یک فضا یا یک مکان می شوند حسی به انها دست می دهد.این حس ممکن است شادی غم ترس و.. باشد که با توجه به تجربه ی اشخاص متفاوت  است .این حس بگونه ای است که فرد هر بار وارد ان فضا می شود همان حس به او دست می دهد .گاهی یک حس از یک مکان برای اکثر مردم که از یک فضا مواجه می شوند یکسان است که می توان از ان به عنوان حس جمعی یاد کرد که بیشترین تاثیر را در شناخت قبل از طراحی محیط دارد.

حس مکان به نقل از پروفسور جان لنگ چیزی نیست که تنها منتقدان ان را مطلوب بدانند افراد  عادی نیز وقتی جایی که با ان سابقه ی اشنایی دارند دستخوش  تغییر شود اغلب به خاطر از دست دادن هویت احساس نارحتی می کنند.این تنها  در نتیجه (شوک    نو بودن )نیست .یک حس ریشه دار است که می گوید انچه ساخته شده بیجا است .حس (مال ما بودن) را برای مردم ندارد.هر مکانی دارای یک حس مکان است .این  واژه حس مکان دو جنبه دارد یکی جامعه شناسی و دیگری روانشناسی.

اولی به حس مکان شخص یا حس جامعه ای شخص در یک واحد  اجتماعی بزرگتر مربوط می شود و دومی  به حس تعلق به یک منطقه و یک فرهنگ منطقه ای ارتباط پیدا می کند. در طراحی شهری اولی به تصورات ذهنی از شکل شهر معانی ای که القا می کند یعنی ارزش های وابسته به انها مربوط می شود و دومی به سلامت اکولوژی و فرهنگی شکل شهر با شرایط اقلیمی و فرهنگی محل ارتباط دارد.

حس  مکان :ان حسی که فرد از قرار گرفتن در مکان دارد و بدست می اورد را گویند که در افراد از یک مکان متفاوت است.جامعه بر اساس یک حس مشترکی که نسبتت به یک مکان پیدا می کند نسبت به کیفیت محیطی مکان قضاوت می کند و بر مبنای همان ویژگی قابلیت زندگی و مکان را در خود می سنجد.حس مکان محور فهم  طراحی شهریاست طراح باید خواسته های مردم را کشف کرده و  حس مکان را بدست اورد تا قادر به طراحی شود.

ابزارهای شناخت 3 دسته اند:حس 2.عقل 3.دل

حس دانشی تجربی است و طراح و هنرمند تلاش می کند در محدودیت و محصوریت دادن به فضا برای تعریف فضا از توانمندی دل برسد از حس و عقل بگذرد  و به  دل برسد و با استفاده از ابزار زمان ان را گسترش دهد.

این تعاریف دکتر بهزادفر از حس مکان  بود.

[download id=”84916″]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *