مقاله روش های ماکت سازی


روش های ماکت سازی

در اینجا به روش کار برخی از انواع ماکت ها می پردازیم:

برای ساخت گنبد در ماکت روش های زیادی وجود دارند که از رایج ترین شیوه می توان به شیوه ی زیر اشاره کرد:

در ابتدا تلاش می کنیم دایره که در ساقه ی گنبد به کار می رود را به یک چند ضلعی (تعداد زیاد) تبدیل کنیم تا کار راحت تر شود ( شاید تصور شود که با این شیوه شکل اصلی گنبد از بین می رود اما در اصل این طور نیست بلکه در پایان کار گنبد به شکل اصلی خود ساخته شده است)

در این جا احتمالا بهترین انتخاب همان دوازده ضلعی معروف است. سپس با توجه به اندازه ی ساقه ی گنبد شکل کلی گنبد را به صورت باز شده رسم می کنیم؛ در اصل در امتداد هر ساقه شکلی که برای گنبد در نظر گرفته ایم ترسیم می شود که اکثرا به شکل گلبرگ است. دوازده گلبرگ تنها در یک نقطه به هم تماس دارند و برای باز نماندن بین آنها از نوارهایی استفاده می شود. و از یک کلاف نیز به دور ساقه استفاده می شود.

روش معمول بعدی استفاده از دونیم دایره در هم فرورفته است که حالت ارتجاعی پیدا می کنند و به راحتی شکل می پذیرند. رسمی ترین روشی که در این زمینه کاربرد دارد روش پاپیه ماشه است:

در این روش ابتدا کاغذ کاهی را به همراه چسب چوب(برای استقامت) در آب ریخته روی حرارت قرار می دهیم با یک خمیر یکنواخت را به دست دهد. سپس در همان حالت خمیر را درون قالب که احتمالا نیم کره است می ریزیم و پس از خشک شدن از قالب بیرون می آوریم. بعد از آن این گنبد را می توان با سمباده کاملا یک دست کرد.

در ساخت گنبد مخصوصا به شیوه اول باید دقت کرد که هر چه ارتفاع نسبت به قطر بزرگتر باشد استحکام گنبد بیشتر است.

-برای ساختن درخت می توانید رشته های نازک کاغذ را به دور یک میله چوبی دلخواه (تنه درخت) که سر آن را باچسب داغ پوشانده اید به صورت دلخواه بپیچانید یا به جای کاغذ از پاشیدن براده های چوب،اسفنج یا تراشه مداد و…استفاده کنید.

-ازگوش پاک کن می توان به عنوان چراغ برق استفاده کرد و قسمت پنبه آن هم خیلی راحت با پاستل قابل رنگ شدن است.

-مقوای عکس های رادیولوژی برای ماکت سازی نسبت به مقوای ماکت دو مزیت دارد اول اینکه برش پذیریش بیشتر است و دوم اینکه ارزان قیمت تر و حتی رایگان است اما ایراد آن این است که به رنگ کارتون می باشد (البته یک سمت آن ها به رنگ های زرد و قرمز و آبی نیز هست که رنگ های خیلی مناسبی نیستند چون خیلی خالص هستن) که البته به راحتی با اسپری به رنگ دلخواه در می آید (اگر رنگ دلخواهتان مشکی نیست سعی کنید حتما رنگ را در طرف کارتونی مقوا به کار ببرید چون مشکی رنگ زیرین را می پوشاند اما بقیه رنگ ها گاهی این طور نیستند)

-استفاده از اسفنج در ساخت ماکت های اتودی،تمرین طراحی وساخت ماکت های بافت و ماکت روستا یا بافت شهری که احتیاجی به در آوردن جزئیات ندارند بسیار مفید است. البته اسفنج هایی که سبز رنگ هستند نسبت به اسفنج های سفید و زرد نرم تر بوده بهتر برش می خورند اما بسیار ظریف هستند و با فشار خرد می شوند هم چنین چسب به راحتی آنها را میخورد. ضمنا گران تر نیز هستند پس بهتر است سختی برش زدن را ترجیح دهید.

-اگر از اسفنج یا مقوای عکس های رادیولوژی استفاده میکنید واحتیاج به رنگ زدن آنها دارید اسپری رنگی را انتخاب کنید؛ چون برای این کار گواش بسیار نامناسب است.

-برای ساخت گنبد نیز یکی از ساده ترین متریال ها اسفنج است چون به راحتی ساییده می شود و شکل های گوناگون به خود میگیرد.

-برای ساخت آب درون حوض ها راه های زیادی وجود داره در کنارش این را هم بشنوید:ازخمیر نان که آن را رنگ میزنید استفاده کنید چون کاملا شکل پذیر است البته می توان چسب را هم داخل کار خالی کرد و یا از سلفون مچاله شده و رنگ خورده استفاده کنید.

-اگر به سمباده رنگ سبز مناسبی را بزنید برای چمن خیلی مناسب است. البته درجه زبری سمباده هرچه بالاتر رود چمن جالبتری از آب در می آید.

-از تیغ ماهی میتونید برای نرده های فرم دار استفاده کنید و یا قسمت بین دوستون تیغ ها را جدا کنید و برای دستگیره ها وخیلی جاهای دیگر استفاده کنید.

-برای ساختن توپوگرافی بهترین راه اینه که نقشه توپوگرافی را دوبار بکشید و سپس روی اولی لایه های اول و دوم، سوم و چهارم، پنجم و ششم،و… و روی نسخه دوم لایه های دوم وسوم،چهارم وپنجم،ششم وهفتم،و… را دربیاورید. این کار باعث میشود راحت تر وتمیزتر لایه ها روی هم قرار بگیرند و بهتر از روشی ست که برای هر لایه مقداری اضافی برای روی هم قرار گرفتن قرار میدهند. هم چنین توپوگرافی از جنس چوب پنبه خیلی زیباتر است.

-اگر روزی خواستید یک مجسمه گچی (یا یک نقش برجسته گچی) بسازید می توانید از گل برای ساخت قالب آن استفاده کنید، گل وقتی نرم است شکل پذیر و وقتی خشک میشود قالب سفت و خوبی است. کار با گل در این مورد بسیار سخت است. بهترین راه استفاده از یونولیت میباشد.

-از درهای آنژوکت که برای تزریق داخل رگ استفاده میشود میتوانید برای ساخت گلدان (در آن ابعاد) استفاده کنید.

-اگر می خواهید مقداری گل در باغچه قرار بدهید میتوانید از منجوق های گلدوزی رنگی بسیار کوچک (متناسب با ابعاد کارتان) یا از مروارید استفاده کنید.

 

-برای ساخت شیروانی لایه های زیرین مقوای رادیولوژی بسیار منظم تر وبهتر از لایه های کارتون هستند.

-در بسیاری مواقع استفاده از اسپری که رنگ مات دارد خیلی بهتر از رنگ براق است، مثلا استفاده از اسپری مشکی مات در ساخت خانه شیشه ای.

-از بریده ها وپسمانده های پی وی سی در ساخت درب ها وقطعات ام دی اف استفاده زیادی می توانید بکنید، مثل ساخت چمن و درخت و…رنگ های متنوع و زیبایی دارند.

-همان طور که می دانید ماکارونی استفاده زیادی درماکت سازی دارد به غیر از ساخت سازه های ماکارونی از نوع معمولی آن میتوانید در قسمت هایی که به المان های عمودی احتیاج دارید استفاده کنید. به راحتی هم با اسپری قابل رنگ هستند. از ماکارونی های شکل دار وصدفی و… هم میتوانید استفاده زیادی بکنید، مثلا برای حصار باغچه ها و آلاچیق ها و… البته مثل چوب بالسا که با بخار آب داغ (که میتوانید توسط کتری وسماور ودستگاه بخور تهیه کنید) شکل منحنی میگیرد، ماکارونی را هم میشود در آب داغ بریزید وبگذارید کمی نرم شده وآب به جوش بیاید سپس آن را در آورید در ظرف گذاشته وب ه شکل دلخواه حالت دهید و بگذارید حسابی خشک شود. البته این متریال ممکن است خیلی راحت بشکند، باید مواظب بود.

-برای ساخت نماهای کاهگلی یا گلی میتوانید از فوم برای زیر سازی دیوارها استفاده کنید. سپس چسب چوب را مقدار کمی رقیق کنین وروی سطح را با آن بپوشانید. سپس خاک الک شده را روی سطح بپاشید و بعد مقداری چسب چوب را که خیلی رقیق شده وتقریبا سفید خیلی کم رنگ است روی کار با سرنگ بریزید وبگذارید خشک شود.

-از مداد 6 گوش برای ساخت ستون های گوشه دار و 6 گوش و از مداد گرد هم برای ساخت ستون های گرد می توان استفاده کرد البته بریدن آن ها سخت است.

 


سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *