دانلود مقاله ساختمان سازی با قالب های ساقه ای و امکان استفاده از آن در ایران


دانلود مقاله ساختمان سازی با قالب های ساقه ای و امکان استفاده از آن در ایران

درس اقلیم ومعماری

 

مقدمه:

 

ساختمان های قالب ساقه ای[1] سیستمی نوین برگرفته از تجارب صد ساله گذشته در امریکا  می باشد  که به عنوان مصالح ساختمانی بسیار مناسب از نظر تکنولوژیکی و محیطی عمل کرده و در پانزده سال اخیر مورد استفاده مجدد قرار گرفته است .

اولین نوع از این ساختمان ها حدود صد سال پیش در ”سند هیل“[2] ایالت ” نبراسکا “[3] در امریکا، توسط مهاجران اروپایی به عنوان سرپناه مورد استفاده قرار گرفت.آن به صورت بسته هایی متشکل از ساقۀ برخی گیاهان است که جهت ساخت دیوار و سرپناه مورد استفاده قرار می گرفته است . سازندگان اولیه با استفاده از قدرت بخار و نیروی اسب، ساقه های اطراف خود را دسته کرده برروی هم می انباشتند و به صورت قالبهایی برای دیوار در آورده از اندود گل یا سیمان در داخل و خارج آن استفاده می کردند که برخی از آنها تا کنون به  بهترین حالت موجود بوده در دهه های بعد تعدادی دیگر در”نبراسکا” و ”ایومینگ”[4] ساخته شدند. احیای ساختمان سازی قالب ساقه ای در دهۀ 1980 در غرب امریکا توسط مخترعین و مالکین شخصی ساختمانها انجام شد.

ساکنان خانه های قالب ساقه ای در ایومینگ می گویند:” شما می توانید در این خانه به راحتی در طول تابستان زندگی کنید. آن مطلوب و خنک می ماند. ما هرگز احتیاجی به خنک کننده هوا نداشتیم. همینطور در زمستان گذشته ، من فقط 2 بار بخاری اتاق  خواب کوچکمان را روشن کردم. اگر بخواهم صورتحساب خود را با همسایگان مقایسه کنم باید بگویم صورت حساب ما تقریبأ 4/1 آنها بود.”(1)

دراین مقاله سعی شده است در یک تحقیق توسعه ای به بررسی معضلات و فواید آن، همچنین استفاده از شیوه های نوین و چگونگی استفاده از آن را در ایران بررسی کنیم.

کلمات کلیدی: قالب ساقه ای ، ساختمان سازی، عایق مناسب ، دی اکسید کربن، ایران.

 

ماده اولیه برای ساخت قالب ها و ویژگی های آن:

تمامی انواع حبه ها شامل، گندم، برنج، جودوسر، افیون، جو یا گندم سیاه ، دارای ترکیباتی شیمیایی و قدرت متفاوتی هستند و بسته های برنجی به دلیل سیلیس موجود در آن دارای مقاومت بیشتر می باشند(2).

ساقه تمامی این نوع حبه ها می تواند به عنوان منبع اولیه تهیه قالب ها مورد استفاده قرار گیرد.

به دلیل اینکه شاخصه های بسته های گیاهی کوچک در مقایسه با خواص بسته های بزرگ قالب ها متفاوت است ، بایستی معیارهایی دیگر از این مصالح شامل میزان رطوبت،جرم حجمی،زمان نگهداری و طول رشته ها، جهت استفاده در ساختمان مورد آزمایش قرار گیرد .

برای ساخت با قالب ها میزان رطوبت بایستی کمتر از 20% وزن مخصوص باشد.

خرید قالب های مرغوب وقتی در محیط خشک انبار شده باشند برای حفظ میزان رطوبت مجاز  توصیه می شود. وجوه داخلی دیوارهای ساختمان نیاز به تنفس دارند. اندود آهکی بایستی به عنوان اندود محیط خارجی دیوارهای قالب ساقه ای استفاده شود زیرا متخلخل بوده و به رطوبت اجازه حرکت به میزان مطلوب در دیوار را در طول نگهداری می دهد(3).

میزان رطوبت وابسته است به زمان بسته بندی، چگونگی نگهداری پس از بسته بندی و حمل و نقل.جرم حجمی ساقه ها وابسته است به نوع حبه، میزان رطوبت و درجه تراکمی که در هنگام بسته بندی ایجاد می شود. جرم حجمی رابطه غیر مستقیم با شاخصه کیفیتی تراکم دارد. جرم حجمی خشک به همراه میزان رطوبت محاسبه شده بایستی حداقل برابر 112kg/sqm برای قطعاتی که جهت دیوار باربر مورد استفاده قرار می گیرند، باشد.

تاریخ انبار کردن بسته ها و نگهداری آنها ، از برداشت تا ساختمان، بایستی توسط انبارداران درج شود یا توسط ناظران برآورد گردد.

دربسته های مرطوب شده، به صورت متناوب یا یک بار، لکه های سیاه یا خاکستری ایجاد می شوند که محل تکثیر قارچ ها می باشند. چنین بسته هایی حتی اگر موقع ساختمان سازی خشک باشند، کنار گذاشته می شوند. مشکلاتی این چنین وقتی دیوار دائمأ مرطوب باشد نیز پیش می آید.

برخی ماشین های بسته بندی ساقه ها را قبل از بستن، به صورت ابعاد خیلی کوچک برش می دهند که در نتیجه، چسبندگی مناسب در قالب ها  ایجاد نمی شود .  سازندگان با تجربه رشته هایی با حداقل طول 25 سانتیمتر را مناسب می دانند.

1-STRAW BALE

2-SAND HILL

3-NEBRASKA

4- WYOMING

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 17
حجم: 643 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *