دانلود رایگان مقاله ماکت سازی – انواع ماکت


انواع ماکت

ماکت به روش های گوناگونی ساخته می شود و نام های مختلفی دارد. این واژه ها گاهی در محیط های مختلف، در معانی دیگر و به گونه های مختلف به کار می رود.اگرچه این ماکت ها اسامی استانداردی ندارند، ولی از میان آنها، انواع زیر متداول ترند.

تمام ماکت های مورد بحث(ماکت اسکیس، حجم، شکل گیری و غیره)، از جمله ماکت هایی که برای ارائه رسمی به کار می روند، تحت عنوان ماکت های مطالعاتی شناخته می شوند. در نتیجه، هدف آنها خلق ایده های طراحی است و به عنوان ابزاری برای پرورش آن ایده ها عمل میکنند. این ماکت ها شامل مجموعه وسیعی از ماکت های سریع و غیر دقیق تا ماکت های تفکیکی است که با عناوین مختلفی شناخته می شوند. ماکت های مطالعاتی، ماکتی است که بیشتر برای بررسی، تحقیق و اصلاح ساخته می شود.

این ماکت ها معمولا به دو دسته تقسیم می شوند. ماکت های اصلی و ماکت های فرعی یا جانبی.

ماکت های اصلی به مرحله خلق و تکمیل طرح و ماکت های جانبی به بخش ها یا جنبه های خاصی از پروژه که بیشتر مورد توجه قرار دارد اشاره می کند. البته با توجه به میزان تمرکز لازم،ماکت جانبی را می توان به صورت ماکت اصلی ساخت.برای مثال، ماکتی که برای نشان دادن فضاهای داخلی ساخته می شود، ماکت داخلی است. ولی بسته به میزان توجه و تمرکز ممکن است ماکت اسکیس، شکل گیری یا ارائه نیز باشد.

ماکت مبلمان

ماکت هایی از مبلمان که توسط معماران یا طراحان داخلی و صنعتی طراحی شده قبل از صرف هزینه های اجرای نمونه واقعی ابتدا در مقیاس های کوچک نمونه سازی میشوند.

ماکت  مبلمان را میتوان زیر مجموعه ماکت داخلی محسوب کرد و معمولا مقیاس آنها بین 1:2 تا 1:50 در نظر گرفته میشود.

ماکت های اسکیس

ماکت های اسکیس، اولین مرحله ماکت های مطالعاتی را نشان می دهند. این ماکت ها در حقیقت شکل سه بعدی ترسیمات و اسکیس هاست که به منظور هم زمان شدن کارها و سرعت بخشیدن به آنها ساخته می شود.

در ماکت های اسکیس، ظرافت و دقت ساخت، اهیت چندانی ندارد و فقط روش سریعی برای بازنمایی فضا محسوب می شود. این نوع ماکت با تکمیل پروژه تغییر شکل یافته و اصلاح می شود. علاوه بر این، به عنوان مجموعه سریعی برای یافته گزینه های مختلف مسیر کلی طرح نیز به کار میروند.

اگرچه تمامی ماکت های نقل شده به عنوان ابزاری گویا برای بررسی و کشف تازه ها معرفی شدند ولی ماکت های اسکیس در صورتی که با دقت کامل ساخته شوند و برای شناخت کیفیت های فرمی مربوط به همراستایی، تناسبات و تعریف های فضایی به کار روند، بسیار ارزشمند هستند.

ماکت اسکیس معمولا در مقیاس نسبتا کوچک و با مصالح ارزان قیمت مانند ورق نئوپان ماکت سازی و مقوای گلاسه ساخته می شود.

[download id=”86345″]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *