تأسیسات ساختمان


تأسیسات ساختمان :

مقدمه :

تاسیسات از رشته هایی است که عمومیت آن بسیار گسترش یافته اگر بخواهیم راحت صحبت کنیم نقش تاسیسات همان نقش عوامل پشت صحنه را در یک فیلم سینمائی بازی می کند .
وقتی اتاق ها را گرم و لامپ های آن را روشن می بینیم به راحتی نمی توان ذهن را به سمت تاسیسات گرمائی آن ساختمان یا نیروگاه های عظیم که لامپ ها را برای ما روشن می کند حرکت داد .
برای این رشته به یک ساختمان اشاره می کنیم که با توجه به ساخت ساختمان ، تعداد اتاق ها ، ساختمان های کناری یا باز بودن محیط اطراف ساختمان ، تعداد طبقات و عوامل دیگر می تواند طراحی شود .
بر همین مبنا هنر جویان این رشته در طی د وران تحصیل با طرح ، محاسبه ، اجرا ، راه اندازی سرویس و نگهداری تاسیسات بهداشت ، تاسیسات گرمایی ، تاسیسات گاز رسانی ساختمان های مسکونی و راه اندازی و سرویس و تعمیر دستگاههای سرد کننده خانگی و تجاری ، نقشه خوانی و نقشه کشی تاسیسات بهداشتی ، حرارتی ،گاز رسانی و برودتی آشنا می شوند .

 

درس های رشته :

 

سال دوم
ردیفنام درسنظریعملی
1آمادگی دفاعی20
2ادبیات فارسی (2)20
3تاسیسات بهداشتی12
4تاسیسات بهداشتی ساختمان40
5تربیت بدنی (2)01
6تعلیمات دینی و قرآن(2)30
7جغرافیای عمومی و استان30
8جوش (1)01
9رسم فنی عمومی11
10ریاضی (2)40
11زبان خارجه (2)20
12زبان فارسی (2)20
13عربی (1/2)10
14فیزیک (2)20
15مکانیک عمومی01

 

 

 

سال سوم
ردیفنام درسنظریعملی
1برق تاسیسات20
2برق تاسیسات01
3تاریخ معاصر ایران20
4تاسیسات برودتی11
5تاسیسات برودتی40
6تاسیسات حرارتی40
7تاسیسات حرارتی11
8تربیت بدنی (3)01
9تعلیمات دینی و قرآن (3)30
10جوش (2)01
11ریاضی (3)11
12عربی (2/2)10
13مبانی و کاربرد رایانه11
14نقشه کشی تاسیسات11
15کارآموزی02

 

صنعت و بازار کار :

زمینه های شغلی رشته مذکور عبارت است از :
نصاب و لوله کشی تاسیسات حرارت مرکزی
جوشکار برق و گاز
نقشه کشی تاسیسات مکانیکی ساختمان
برقکار و راه انداز دستگاه های تاسیساتی
طراح ، مجری و ناظر لوله کشی گاز خانگی و تجاری
راه انداز و تعمیرکار دستگاه های سردکننده خانگی و تجاری
لوله کش آب گرم و سرد ساختمان های مسکونی و تجاری با استفاده از لوله های فلزی و پلیمری
راه انداز و تعمیرکار سیستم های حرارت مرکزی با آب گرم (شوفاژ)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *