پانل کامپوزیت آلومینیومی و کاربرد و مزایای آن


پانل کامپوزیت آلومینیومی و کاربرد و مزایای آن

‌پانل‌ها از ترکیب چند لایه متریال مختلف به همراه پوشش آلومینیومی به دست آمده‌اند و سرچشمه نام گذاری این ورق‌ها از این جاست. دو صفحه آلومینیومی روکش شده، سطح هسته پلی اتیلنی آن را پوشانده‌اند. چسباندن این سطوح به هسته، توسط فرآیند‌های شیمیایی و مکانیکی صورت می‌گیرد به طوری که در مقابل ورقه ورقه شدن به شدت مقاومت می‌کند.

مصرف‌کنندگان این محصول بیشتر به دنبال رنگ‌های متنوع آن هستند به همین منظور در کارخانه از فرآیندهای مختلفی جهت تغییر در رنگ محصول استفاده می‌کنند. از جمله پوشش‌هایی که معمولاً برای تغییر در ورق‌های آلومینیومی رویی استفاده می‌شود اندونیزه کردن، pvdf (پلی وینیلی دین فلوراید)، رنگ مایع و روکش پودری است.

اندونیزه کردن یکی از اولین فرآیندهای روکش کردن آلومینیوم بوده که از سال ۱۹۲۰ میلادی تاکنون استفاده می‌شود. شیوه کار این است که سطح آلومینیوم با موادی پوشیده می‌شود به طوری که عمر طولانی داشته باشد، محکمتر شود و با دوام و مقاوم در برابر خوردگی باشد. معمولاً معماران و طراحان به سمت پانل‌هایی رفته‌اند که بنا بر عمل اندونیزه کردن، عمل آوری شده باشند و این محصولات، مورد استفاده بسیاری از ساختارهای‌ آلومینیومی خوش نام در جهان مانند sears tower باشند.

با این که به تازگی تکنولوژی‌های پیشرفته در اندونیزه کردن،، پانل‌ها را برای تولید طیف وسیع از رنگ‌ها، امکان پذیر ساخته است و در جهان نیز ساختمان‌ها با استفاده از همین محصول، رنگ‌های گوناگونی در نمایشان ایجاد شده، اما در ایران تنها رنگ نقره‌ای است که کاربرد دارد و حتی خیلی از مجریان پروژه‌های ساختمانی نمی‌دانند که دامنه رنگ این محصولات بسیار گسترده و حتی قابلیت سفارشی بودن دارد. استفاده از این ورق‌ها ناگهان در ساخت و ساز ایران با دو مفهوم همراه شد. اولین معنی در این جا بود که ساختمانی که با پانل‌های آلومینیومی پوشش یافته‌اند، بناهای مهم و مدرن هر شهر به حساب می‌آیند و مفهوم بعدی به جلال و‌ عظمت بنا برمی‌گردد که نمای آلومینیوم بسیار در آن اهمیت داشت.

در کمتر از یکی دو سال این ورق‌های وارداتی چنان جای خود را در بین مصالح پیش ساخته باز کردند که امروزه به یکی از اصلی‌ترین مصالح مورد استفاده در نماهای ساختمانی کشور بدل شده‌اند. استفاده از این محصول در ساختمان‌های دولتی ساز و ارگان‌‌ها نیز در این فرآیند بی تاثیر نبود.

‌هر زمانی که ساخت یک بنای گران قیمت یا مهم در میان باشد، معماران ایرانی می ‌‌خواهند که یک تندیس بسازند. مقوله تندیس سازی در معماری ایران یک سنت بدون خدشه است و در این میان، مصالحی که در پر رنگ کردن نقش ساختمان در میان بافت شهری به کار می‌آیند، همواره در بازار ایران مورد توجه قرار می‌گیرند. برای ساخت چنین بناهایی به مصالحی نیاز است که ویژگی‌های منحصر به فردی نیز داشته باشند که این ورق‌ها به دلیل استحکام قابل توجه، مسطح بودن، سبکی و قابلیت پذیری ویژه‌ای که دارند، پیچیده ترین ایده‌ها مانند خم‌ها و زاویه‌های نمایشی ‌یا شکل‌های ذوزنقه‌ای به سادگی به وسیله آن قابل پیاده سازی باشد. هر طرحی که در ذهن معمار پروژه باشد، توسط خانواده محصولات آلومینیومی قابل پیاده سازی است. ‌

در کشورهای زلزله خیز همانند ایران مبحث سبک سازی ساختمان و استفاده از محصولات منعطف، بسیار مهم و اساسی بوده و محصولات آلومینیومی همانند نماهای آلومینیوم کامپوزیت پنل، نماهای شیشه‌ای خاص و درب و پنجره‌های آلومینیومی به عنوان اساسی‌ترین راه حل با وزنی حدود ۹۰ درصد سبک‌تر از سنگ‌های تراورتن و گرانیت و ۸۵ درصد سبک‌تر از سیمان و ۷۰ درصد سبک‌تر از شیشه مطرح است. ‌

گونه‌ای از این محصولات آلومینیومی با پوشش رزین فلورو کربن (Fluorocarbon) به علت مقاومت بالا در مقابل اشعه‌های مفید آفتاب، باران‌های اسیدی و عدم جذب گرد و غبار معلق در هوا (به علت عدم جریان الکتریسیته در آن) راه حل مناسبی جهت مقابله با شرایط محیطی ناسازگار است. در مقابل ‌اکثر سنگ‌های گرانیتی در مقابل اشعه و باران‌های اسیدی جلا و صیقلی بودن خود را از دست می‌دهند.‌ سیمان و رنگ به سرعت کثیف می‌شوند و شیشه نیز کدر شده و به مرور زمان رسوب آب باران روی آن باقی می‌ماند. هزینه‌های نگهداری از ساختمان‌هایی که نمایی آلومینیومی دارند تا ۷۰ درصد کاهش یافته و در ضمن استفاده از بهترین کیفیت برخوردار خواهند بود.

سیستم نصب این محصول به گونه‌ای است که هم در ساخت و سازهای جدید و هم در مرمت و بازیابی ساختمان‌های فرسوده مورد استفاده قرار گرفته است‌. برای نصب پانل‌ها کافی است، سطح مورد نظر را از اضافه‌ها پاک کرده و ورق‌ها را با روش‌های برش، پانچ، سوراخ کاری، خم کردن، انحنا دادن، اره کردن، جوش هوای داغ، چسباندن یا اتصال با پرچ یا پیچ و مهره به سطح بچسبانید. کار توسط کارگران و نصابان آموزش دیده شرکت های واردکننده انجام می‌شود و مهم‌ترین بخش پروژه خواهد بود. اتفاقاً در استفاده از پانل‌ها در ایران همین بخش کار همیشه با مشکل مواجه بوده است.‌ ‌


مزایای پانل کامپوزیت آلومینیومی‌

پانل کامپوزیت آلومینیومی متشکل از لایه‌های از ورق آلومینیومی، ترکیبی از LDPE و L-LDPE دارای کیفیت شکل پذیری بالاست‌. این ماده دارای قابیلت پردازش بسیار آسان‌، پایداری شیمیایی و عملکرد مکانیکی فوق‌العاده است و نقطه ضعفی ندارد‌. بنابراین پانل‌های آلوتابل چنانچه در معرض گرما و سرمای شدید قرار گیرد، مسطح باقی می‌ماند.

‌نحوه نصب آن در چند مرحله صورت می‌گیرد.

  1. تراز کردن سطح مورد نظر
  2. پروفیل کشی (زیر سازی جهت نصب ورق کامپوزیت و غیره…)
  3. برش ورق طبق طرح انتخابی و در نهایت نصب آن
  4. در مرحله‌ی آخر با کندن پوشش مخصوص روی ورق کامپوزیت کار به اتمام می‌رسد.


پانل کامپوزیت آلومینیومی مقاوم در برابر آتش

پانل مقاوم در برابر آتش متشکل از لایه‌هایی از ورق آلومینیومی در پائین و بالا و ماده مرکب غیر ارگانیک، کند کننده سرعت سرایت شعله به سایر نقاط و مواد ضد حریق در اندازه نانومتری در مرکز پانل است. عیار این ماده که متشکل از مواد ریز غیر طبیعی و انواع زیادی از مواد با تراکم بالا و اکسیژن است، بسیار بالا است. این ماده دارای خاصیت پایداری در برابر شرایط آب و هوایی متغییر و عملکرد فوق العاده است و نه تنها مشکل ضد حریق نبودن پانل کامپوزیت آلومینیومی را برطرف می‌کند بلکه بطور چشمگیری عملکرد دینامیکی قسمت‌های خم ‌یا تا شده پانل که ضعیف ترین بخش یک پانل مرکب آلومینیومی است، بهبود می‌بخشد.


پانل کامپوزیت فلزی

‌پانل کامپوزیت فلزی زمانی ایجاد می‌شود که تعداد زیادی از رول‌های آلومینیومی در ابعاد باریکتر به یکدیگر بپیوندند و تشکیل یک پانل آلومینیومی با ضخامت مورد نیاز را بدهند‌.


موارد مصرف پانل کامپوزیت فلزی

  • نمای بیرونی ساختمان‌ها
  • بازسازی نمای ساختمان‌های قدیمی و تغییر دکوراسیون
  • دکوراسیون دیوارهای داخلی‌، سقف‌ها‌، حمام‌ها‌، آشپزخانه‌ها و تراس‌ها
  • دکوراسیون داخی فروشگاه‌ها
  • مواد صنعتی و مواد مورد مصرف در ماشین‌ها و قایق‌ها
  • دیوارکوب‌ها و سقف کوب‌های تونل‌ها

ویژگی‌ها ‌پانل کامپوزیت فلزی

  • پایداری فوق العاده در برابر شرایط گوناگون آب و هوائی
  • پایداری بالا در برابر پوسته شدن رنگ و مسطح بودن پوشش
  • سبکی و پردازش ساده
  • خصوصیات ضد حریق ممتاز
  • پایداری در برابر جدانشدن لایه‌ها از یکدیگر
  • سادگی نگهداری
  • پایداری در برابر ضربه
  • ساندویچ پانل دکوراتیو و خانه‌های پیش ساخته

خصوصیات پانل کامپوزیت فلزی

  • سبکی وزن بالا ۵ کیلوگرم برمترمربع و ایمنی در برابر زلزله و کاهش بار مرده ساختمان
  • عایق حرارتی و صوتی مناسب
  • سرعت بالا در اجراء
  • تنوع و زیبایی در طرح و رنگ
  • دوام و عمر طولانی

کاربرد پانل کامپوزیت فلزی

ساندویچ پانل‌های دکوراتیو به دلیل طرح‌های متنوع و مقاومت بالا در رنگ انتخاب مناسبی برای پوشش موارد زیر است.

  • نمای ساختمان
  • خانه‌های پیش ساخته و کانکس
  • دکوراسیون داخلی (دیوار – پارتیشن – سقف کاذب)
  • بازسازی ساختمان‌های قدیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *