دانلود پایان نامه اهداف بعثت پیامبران و پیامبر اکرم


دانلود پایان نامه اهداف بعثت پیامبران و پیامبر اکرم

دانلود پایان نامه اهداف بعثت پیامبران و پیامبر اکرم

مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی )

مقدمه

این جهان خود به خود به وجود نیامده بلکه خالقی دانا و حکیم دارد که آن را با علم، قدرت، اراده و از روی حکمت آفریده است و هیچ گاه کار لغو و عبث انجام نمی دهد. چنانکه خداوند در قرآن کریم می فرماید:

«وَمَا خَلَقْنَا السَّمَآءَ وَ الأََرْضَ وَ مَا بَیْنَهُمَا لَعِبِینَ»

«و آسمان و زمین و آنچه بین زمین و آسمان است به بازیچه نیافریدیم[1]»

آفرینش انسان و جهان نیز بیهوده و عبث نیست. انسان به این جهان نیامده تا مدتی کوتاه زندگی کند بخورد، بیاشامد و شهوت رانی کند آنگاه بمیرد و نابود شود. بلکه دنیا مزرعه آخرت و محل خودسازی و پرورش نفس است، پس توشه‌های اخروی باید در همین جهان تهیه شوند، بنابراین انسان برای پیمودن راه سعات و کمال و تامین آسایش خویش در هر دو جهان نیاز به برنامه کامل و فراگیر دارد، از سوی دیگر، خود نمی تواند چنین برنامه ای را تهیه کند، از همین رو، نیاز به راهنمایی و هدایت آفریدگار هستی دارد که انسان و جهان را خلق کرده و بر همه چیز آگاه است. این هدایت های خداوند متعال به وسیله «پیامبران» به سوی بشر آمده و اصل «نبوت» را ضروری ساخته است.

خاتم این سفیران حق، پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله وسلم) است که رسالت همه انبیای گذشته را به کمال رساند و فصل درخشانی از علم، اخلاق، فرهنگ و تمدن را به صفحه روزگار رقم زد.

هدف خلقت

مقصود ما از علت آفرینش، هدف نهایی است که با علت اولیه و آفریننده دستگاه مغایر است، بحث از علت اولیه باید به نحو جداگانه ای در مباحث توحید مطرح گردد که پس از اثبات آفریننده ای واحد برای دستگاه عظیم خلقت هیچ گونه تردیدی مجال خودنمایی نمی یابد که خلق دستگاه آفرینش بدون هدف عالیه باشد، و با فرض آفریننده دانا، توانا و حکیم مطلق بی هدف بودن دستگاه خلقت امکان پذیر نخواهد بود.

از نظر دین اسلام، بلکه تمامی ادیان حقه الهی، خداوند حکیم، عالم خلقت را جهت هدفی والا پدید آورده. و آیات قرآن کریم در خصوص اصل مذبور فراوان است چنانکه خداوند می‌فرماید:

«وَ مَاخَلَقْنَا السَّمَاءَ وَالْأَرْضَ وَ مَا بَیْنَهُمَا لَعِبِینَ»

و آسمان و زمین و آنچه بین زمین و آسمان است به بازیچه نیافریدیم»[2]

محققاً در خلقت آسمان و زمین و رفت و آمد شب و روز دلائل روشنی است، بخصوص برای خردمندان عالم. آنهای که در هر حال، خدا را یاد می کنند. و می‌دانند که خداوند این دستگاه عظیم را بعنوان آلتی در راستای رسیدن به هدف خلقت انسان آفریده است.

با عنایت به اثبات هدفی، جهت آفرینش عالم هستی، بالطبع خلقت اشرف مخلوقات نیز هدفمند بوده است. خداوند در قرآن کریم در سوره ذاریات آیه 56 این چنین می فرماید:

«وَ مَا خَلَقْتَ الْجنَّ وَ الْإِنْسَ إلاَّ لِیُعْبُدونِ

جن و انس را جز برای پرستیدن و عبادتم نیافریدم»

انسان در مکتب بندگی و عبادت «تکامل» یافته و به عالیترین مقام انسانیت در این مکتب می رسد وگرنه روشن است که ذات مقدس خدا کمترین نیازی به عبادت انسان ندارد.

در احادیث معصومین (علیهم السلام) هدف از خلقت انسان، عبودیت و بندگی وی نسبت به خداوند مقتدر بیان شده است. حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) ضمن بیان مراتب توحید می‌فرماید:

«اَلَّذِی خَلَقَ لِعِبَادَتِهِ وَ أَقْدَرَهُمْ عَلی طاعَتِهِ.

خداوند مخلوقات را برای عبادتش آفرید و بر فرمانبرداری از خود توانا ساخت»[3]

و خداوند در حدیث قدسی می فرماید.

«کُنْتُ کَنْزاً مَخفِیّاً فَأَحْبَتُ أَنْ أُعْرَفَ وَ خَلَقْتُ الْخَلْقَ لِکَی أُعْرَفُ.

من گنجی پنهان بودم، دوست داشتم شناخته شوم، خلایق را آفریدم تا مرا بشناسند»[4]

در این حدیث قدسی هدف خلقت معرفت به خداوند عنوان شده است؛ زیرا شناخت و معرفت حقیقی عبادت و بندگی خالص برای خداست.

خداوند از آفرینش انسان و جهان هدفی داشته و مهمترین هدف خلقت انسان، عبودیت و بندگی خداوند متعال است و انسان در سایه اطاعت به کمال نهایی که همان رسیدن به قرب الهی است نائل شود.

فلسفه وجودی پیامبران

خداوند انسان را عبث و بیهوده نیافریده بلکه از آفرینش و خلقت او هدفی داشته است که رسیدن به کمال و قرب الهی بوده است.

سوالی که در ذهن پویایی انسان نقش می بندد این است که فلسفه وجودی پیامبران چیست و چه رابطه ای با هدف خلقت دارد؟ مگر انسان خود نمی تواند قدم در راه تکامل گذاشته و به هدف خلقت برسد، در واقع چه نیازی به وجود پیامبران است؟

جهت پاسخ به سوال فوق ابتدا باید بدانیم پیام تکامل در موجودات چگونه است در یک تقسیم بندی کلی، پدیده های جهان به دو قسم ذیل تقسیم می شوند.

1- پدیده های که پیام تکامل در نهادشان به ودیعه نهاده شده و این دسته از پدیده ها تحت رهبری نیروی مرموزی، به کمال شایسته خود می رسند.

2- پدیده های که پیامبر تکوینی و پیام تکامل در نهاد آنها نبوده و تکامل این موجودات نیازمند به پیامی خارج از وجود آنهاست.

موجودات فاقد اراده و انتخاب جزء گروه اول می باشد به همین دلیل جهت دست یافتن به هدف آفرینش خویش، نیازمند به پیامبری خارج از نهاد خویش نمی باشد قرآن کریم در ارتباط با هدایت عامه می فرماید:

«رَبَّنَا الّذِی أََعْطی کُلَّ شَیءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدی.

خداوند کسی است که به هر چیزی آفرینش او را عنایت کرده سپس وی را هدایت کرد»[5]

اما انسان در زمره پدیده های قسم دوم است که پیام تکامل در نهاد او نیست، به همین دلیل نمی توانند بدون هدایت گر خارج از وجود خویش به تکامل برسد، و فلسفه ارسال پیامبران نیز راهنمای انسانها در وصول به هدف خلقت می باشد.[6]

[1] – سوره انبیاء (21) آیه 16.

[2] – انبیاء (21) آیه 16.

[3] – علی، نمازی الشاهرودی، مسندرک سفینه البحار ج7، قسم الدراسات الاسلامیه فی موسسه البعثه، موسسه البعثه، طهران، 1363، ص 49.

[4] – شیخ صدوق، علل الشرایع ج1، سید محمد جواد ذهنی تهرانی، انتشارات مومنین، کامپیوتر کلمه، دوم، 1381، اعتماد، ص 54.

[5]– سوره طه (20)، آیه 50.

[6] – ر،ک: محمد محمدری شهری.

 

فهرست مطالب:

فصل اول : هدف آفرینش

هدف از آفرینش جهان و انسان

نگاه قرآن و رویات به آفرینش انسان

فصل دوم : انبیاء و رسولان

فلسفه وجودی پیامبران

خصوصیات پیامبران

امتیازات پیامبران

نبوت و رسالت و طبقات آنها

بررسی مسئله وحی

معجزه ؛ گواهی پیامبری

فصل سوم : اهداف بعثت پیامبران(علیهم السلام)

فلسفه بعثت انبیاء

علت بعثت پیامبران و معجزات ایشان

لزوم بعثت پیامبران

اهداف بعثت از منظر قرآن

فلسفه نهایی بعثت

فصل چهارم : هدف از بعثت پیامبراعظم (صلی الله علیه و آله وسلم )

امتیازات خاص پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله وسلم )

برتری رسالت پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم )

آئین پیامبر پیش از بعثت

اوضاع جهان قبل از بعثت

بعثت پیامبر اسلام

اهداف بعثت پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله وسلم )

آثار بعثت

علت ختم نبوت

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 96
حجم: 1.13 مگابایت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *