آثار تاریخی استان کردستان


قلعه قمچقای – بیجار

قلعه قمچقای در 12 کیلومتری روستای قمچقای از توابع بیجار واقع شده است. این قلعه بی مانند از دژهای باستانی و بسیار کهن کردستان به شمار می رود و در شمار شاهکارهای باارزش تاریخی است که از گذشته های دور به یادگار مانده است.

قرآن نگل – سنندج

قرآن نفیس نگل بر جایگاه خاص معنوی در میان مردم منطقه از ارزش هنری تاریخی ویژه ای برخوردار است و طبق روایات یکی از چهارقرآن به شمار می رود که در قرون اولیه اسلامی نوشته شده و به چهار اقلیم جهان فرستاده شده است

موزه سنندج

این موزه یکی از بناهای مهم و از جاذبه های توریستی محسوب می شود.

چشمه کواز – کامیاران

این چشمه در 50 کیلومتری شمال غربی کامیاران و در 10 کیلومتری شمال غربی روستای پلنگان در دامنه کوه واقع شدهاست.

چشمه آب تلخ – بیجار

چشمه آب تلخ در روستای قشلاق از شهرستان بیجار قرار دارد. علت نامگذاری این چشمه به علت تلخ بودن آب آن است.

شیرینی و سوغات استان کردستان

سوغات کردستان مهمترین صنایع دستى استان شامل فرش، گلیم، سجاده، نمد، نازک‌کارى، زیورآلات کردى و آلات موسیقى است. فرش سنندج در نوع خود بى‌نظیر است و فرش و گلیم بیجار نیز معروفیت خاصى دارد. شاید بتوان گفت بعد از فرش، مهمترین سوغات استان صفحه شطرنج و سایر مصنوعات چوبى است که توسط هنرمندان حرفه‌اى این دیار ساخته و روانه بازار مى‌شود.

کردستان نیز همانند سایر مناطق کشور دارای شیرینیهای خاص و سایر خوراکی‌هائی که مجموعاً سوغات استان را تشکیل می‌دهند می‌باشد. مهمترین شیرینی‌که خاص شهر سنندج است شیرینی کنجد است این شیرینی در دو نوع شکری و گزانگبین در محل‌های فروش عرضه می‌گردد از سایر شیرینیها می‌توان به نان‌برنجی، بادام‌سوخته، نوعی باسلوق اشاره کرد که معمولاً توسط گردشگران به عنوان سوغاتی خریده می‌شود. نوعی شیرینی به نام کماج و نوعی حلوا سوهانی از شیرینی‌های محلی شهرستان بیجار محسوب می‌گردد. انواع تخمه بوداده آفتابگردان از سوغاتیهای شهرستان سقز محسوب می‌شود. همچنین به علت وضعیت جغرافیایی و کوهستانی کردستان خشکبار به عنوان سوغات در تمام شهرهای استان عرضه می‌گردد به ویژه در شهر بانه نوعی مویز سیاه که شربت آن بسیار مقوی و مغزی می‌باشد در آب‌میوه‌فروشی‌ها عرضه می‌شود. مرکز خرید شیرینی و سوغات استان در شهر سنندج عمدتاً در خیابان فردوسی روبروی سینما بهمن قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *