فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
تاریخچه نشانهها
تعریف نشانه
چند و چون یک نشانه
الف ـ انواع نشانهها
ب ـ مشخصات فنی نشانهها
انواع نشانه از جنبه مفهومی
گوناگونی نشانهها
سه شکل اصلی ( مثلت، مربع، دایره )
مثلث
مربع
دایره
انواع نشانهها
تعریف پیکتوگرامها یا تصاویر ساده
تعریف نشانههای نوشتاری ـ لوگوتایپ (Logo type)
نکات اصولی و فنی در طراحی نشانه نوشته
1 ـ ایجاد تعادل و توازن در نشانه نوشته
2 ـ تعادل بین فضای مثبت و منفی ( سیاه وسفید )
3 ـ اهمیت دادن به فرم فضاهای منفی ایجاد شده در داخل و بین حروف
4 ـ استفاده از ضخامتهای مناسب برای حروف یک نشانه نوشته
5 ـ توازن و هماهنگی بین اندازه حروف در طراحی نشانه نوشته
6 ـ اهمیت ترکیب بندی در طراحی نشانه نوشته
7 ـ خاص نمودن نشانه نوشته
8 ـ ایجاد نظم و هماهنگی بین اجزاء نشانه نوشته
9 ـ اهمیت نقطه در نشانه نوشتههای فارسی
10ـ استفاده از عناصر تصویری در طراحی نشانه نوشته
11ـ استفاده از نسبتهای استاندارد در طراحی نشانه نوشته
12 ـ زاویه دید
تعریف نشانههای تصویری
سابقه نشانههای تصویری
نشانههای تصویری همچون زبان بصری
فرم بندی نشانهها با حروف الفبای انگلیسی
حرف A
حرف B
حرف C
حرف D
حرف E
حرف F
حرف G
حرف H
حرف I
حرف K
حرف L
حرف M
حرف N
حرف O
حرف P
حرف Q
حرف R
حرف S
حرف T
حرف U
حرف V
حرف W
حرف X
حرف Y
حرف Z
هزارویک رمز طراحی نشانه
مراحل طراحی نشانه
1ـ تحقیق
2 ـ مخاطب کیست ؟
3 ـ کجاوچگونه از نشانه استفاده خواهد شد ؟
4 ـ میزان بودجه سفارش دهنده چقدر است ؟
5 ـ آیا نشانهای که طراحی کرده اید حداقل پنج تاده سال معتبر خواهد بود؟
نکات بررسی در تصمیم گیری روی یک نشانه
1 ـ مناسبت بامحتوای نشانه
2 ـ هماهنگی با رسانهها
3 ـ وجه تمایز
4 ـ همگامی با زمان
5 ـ ماندگاری در ذهن
6 ـ قابلیت جلب اعتماد
7 ـ بهره وری
8 ـ شاخص منطقهای
9 ـ رنگ شاخص
تکنیکهای اجرای نشانه
نشانهها واحساسات
رنگها ونشانهها
تغییر و اصلاح نشانهها
عوامل موفقیت نشانه
نتیجه گیری
فهرست منابع و مآخذ
چکیده :
هنر یکی از زیباترین شیوههای بیان اندیشه و احساس بشری است، که در گذر زمان اقوام گوناگون، آداب و رسوم و فرهنگ خود را توانستهاند به مدد آن به اقوام و نسلهای بعد از خود منتقل کنند و این هنرمندان خلاق هستند که والاترین اندیشههای انسانی را در قالب آثار هنری برای نسلهای بعد به یادگار گذاشتهاند و همواره هنرمندان از ابزار و شیوههای گوناگون در این راستا بهره جستهاند و هر هنری که پا به عرصه وجود گذاشت به تدریج در خدمت این هدف تعالی بخش درآمد.
تعریف هنر هر چه باشد، تردیدی نیست که هنر به عنوان ابزار و وسیلهای برای ارتباط انسانها با یکدیگر و ارتباط انسان با جهان هستی مورد استفاده جوامع واقع شده است.
امروزه هنر پرچمدار عصیان علیه طبیعت و عینیت است. پرچمدار کشف خود انسان و شکفتن و شکوفایی دادن به همه استعدادهای ماورایی و حتی ماوراء عقلی و منطقی انسان است. هنر امروز برخلاف هنر دیروز، ماندن در تفنن نیست، بلکه ساختن نوع بالاتری از انسان واز بشر است و انسان خالق و هنرمند، انسانی که از همه چیز میبرد، در حالیکه میآفریند و با آفرینش هنریش میسراید، مینوازد، میتراشد، خود را بیان میکند. اما قبل از همه اینها، این نکته غیر قابل انکار است که چهرههای بدیع جهان و عالم طبیعی که بوسیله شکلها و نقشها و رنگها وعلائم مشخص میشود بوسیله هنر شناخته و ثبت میگردد و در نتیجه لحظات گذران حیات جهانی از فنا و زوال مصون میماند و در ضمن بهترین وسیله مطمئن راهی است که ما را به سوی معرفت خیر و خوبی هدایت میکند.
طبیعت خود هنرمند بزرگی است. این سخن گوته شاعر آلمانی است که طبیعت را منبع بزرگ الهام هنرمندان میداند وحتی به آنها توصیه میکند که برای آنکه اثر هنری خود را با معیارها و ارزشهای زیبایی پایه ریزی کنید، باید ابتدا طبیعت را مطالعه نمائید، زیرا که طبیعت، تمام فرمولها وقواعد هنر را به هنرمند دیکته میکند ؛ و برای انسان، نخستین جلوههای زیبایی را معرفی مینماید.