تبلیغات
تبلیغات (به انگلیسی: Advertising)، (به فرانسوی: Publicité) تبلیغ ریشه درزندگی اجتماعی انسانها دارد عملی است که در آن فروشنده یا تولید کنندهای با انجام امری سعی میکند که خریدار بالقوه را از تولید این محصول آگاه کند.انجام این عمل با روشهای گوناگونی انجام میشود.
معناشناسی
اصطلاح تبلیغات ریشه در واژههای (کنگر گاتیو دی پرو پا گاندا فید) یا کنگره ترویج ایمان دارد که در سال ۱۶۲۲ کلیسای کاتولیک برپا نمود. این کنگره بخشی از اقدامات ضد اصلاح طلبی کلیسا بود مطابق تعریف لاسول در کتاب «فنون تبلیغات در جنگ جهانی» تبلیغات منحصرا به کنترل عقیده با نمادهای مهم نظیر گزارشها شایعات تصاویر و دیگر اشکال ارتباط جمعی میپردازد
تاریخچه
آنچه که امروز به عنوان تبلیغات نو و جدید میشناسیم، ریشه در اواخر سدهٔ نوزدهم و اوایل سدهٔ بیستم در کشور ایالات متحده دارد. اما به طور کلی برای تبلیغات اعم از سیاسی یا تجاری میتوان سه دوره تاریخی قبل از انقلاب گوتنبرگ و اختراع و تکمیل ماشین چاپ در سال ۱۴۵۰ را در نظر گرفت
- دوره علایم حجاری شده بر روی کاسهها، کوزههای سفالی و…
- نشانهها و تبلیغ روی دیوارها و سنگ نبشتهها
- جارچیهای شهر
البته تمام فرهنگها وتمدنهای گذشته هر کدام به شیوۀ خود تبلیغات را داشته اند، به عنوان مثال راههای تبلیغ دین در ادیان مختلف بسیار زیرکانه است وپس از گذشت قرنها صیقل خورده وحرفه ای است، مثل آئین سخنوری وخطابه وهمچنین متون مذهبی که به عنوان ادعیه واحادیث متداول است.
تاریخچه تبلیغات در ایران
به دو دسته تقسیم میشود:
- عصر باستان
- دوران جدید
تبلیغات در دوران باستان
از دوران ما قبل تاریخ، تصاویری بر روی دیواره غارهای قدیمی نقش بسته که مربوط به سازندگان اشیای ابتدائی است و به نوعی نمایش وتبلغ توانائیها وکالاهای آنان بوده است.
Advertising
This article is about the form of communication. For other uses, see Advertiser (disambiguation).
“Advert” redirects here. For the band featuring musician Gaye Advert, see The Adverts.
For content guidelines on the use of advertising in Wikipedia articles, see Wikipedia:Spam. For a proposal on advertising about Wikipedia, see Wikipedia:Advertisements.
The Principle of Advertisement
Advertisement is an encapsulated communication about a product (good/services), a clearly designed, concise, aesthetically appealing and content-wise accurate communiqué intended to effectively persuade the target audience(viewers/listeners/readers) to arrive at a decision as desired by the advertiser often concerning the product (goods/service). Usually the aim of an advertisement is to increase the sales of a product introduced into the market. The advertisement will speak about the salient features of the product on offer and the benefit the customer/consumer can derive out of the product. It can also educate the target audience about the various other details such as the products cost, availability, usage modalities, problems that may arise whiles using it and the probable solutions to those problems etc.
History
Egyptians used papyrus to make sales messages and wall posters. Commercial messages and political campaign displays have been found in the ruins of Pompeii and ancient Arabia. Lost and found advertising on papyrus was common in Ancient Greece and Ancient Rome. Wall or rock painting for commercial advertising is another manifestation of an ancient advertising form, which is present to this day in many parts of Asia, Africa, and South America. The tradition of wall painting can be traced back to Indian rock art paintings that date back to 4000 BC.
As the towns and cities of the Middle Ages began to grow, and the general populace was unable to read, signs that today would say cobbler, miller, tailor or blacksmith would use an image associated with their trade such as a boot, a suit, a hat, a clock, a diamond, a horse shoe, a candle or even a bag of flour. Fruits and vegetables were sold in the city square from the backs of carts and wagons and their proprietors used street callers (town criers) to announce their whereabouts for the convenience of the customers.