دانلود پاورپوینت معماری مدرن اولیه – مکتب شیکاگو


Picture1

رئالیسم

lآغاز مدرنیسم را می توان از رئالیسم یا مکتب شیکاگو دانست

¡لوییس هنری سالیوان «پدر معماری مدرن» از پایه گذاران مکتب شیکاگو ومعماری مدرن درآمریکا بود وی اعتقاد بسیار زیادی به فرم های طبیعی و سبک ارگانیک داشت.سالیوان به روشی معتقد بود که مشابه پروسه به وجود آوردن در طبیعت بود.او برای اولین بار اصطلاح فرم تابع عملکرد را بیان نمود. یعنی سالیوان فرم تابع عملکرد را در پروسه رشد و حرکت طبیعی می دید

به گفته خود او ، جمله معروفش ” فرم تابع عملکرد است ” را بعد از مطالعه طبیعت نتیجه گرفته است.

شیکاگو در سال 1830 م . به صورت یک شهر بوجود آمد . مبانی تئوریک معماری مدرن در شهر شیکاگو آمریکا بوجود آمد . در اواخر قرن 19 . م مرکز خط راه آهن و ارتباط بین شرق و غرب آمریکا بود . در سال 1885 م . فعالیت شدید اقتصادی و به تبع آن اجرا ساختمانهای تجاری و اداری شروع شد . در ابتدا شیکاگو دارای معماری سنتی با مصالح عمدتاً‌ چوبی بود تا اینکه در سال 1871 آتش سوزی بزرگی در آن رخ داد و مرکز شهر کاملاً تخریب شد.
بعد از آتش سوزی شهر در سال 1871 م شهر به سرعت بازسازی شد قیمت زمین افزایش یافت و همین موضوع باعث رونق شهر ، بالا رفتن جمعیت و رشد اقتصادی سریع شد و همین عوامل باعث شد قیمت زمین افزایش یابد و بیشترین استفاده از زمین هر ساختمان به امری ضروری تبدیل شد که نسبتا این مسئله بیشتر در ناحیه کوچک مرکزی یا ناحیه تجاری شهر بود.

در دهه ی هشتم قرن نوزدهم امر ساختمان در شیکاگو ناگهان رونق و رواج تازه گرفت و آسمان خراش هایی به ارتفاع دوازه، چهارده، شانزده و بیست و سه طبقه ساخته شدند که بر خلاف آسمان خراش های دیگر آمریکا در شهر پراکنده نبودند. بلکه در مسافتی کوتاه از یکدیگر قرار داشتند. هر یک از این آسمان خراش ها شکل و نام خود را داشت و به صفاتی خاص ممتاز بود اما عدم شباهت آنها جمع آشفته ای به وجود نمی آورد.

مهمترین موارد اقتصادی دراستفاده ازآسمانخراش :
– صرفه جویی در هزینه ساخت فونداسیون ← از کاهش وزن ساختمان حاصل می شد.
– بالا رفتن امکانات تجاری ساختمان
– امکان استفاده بهینه از فضا
– کاهش نور مصرفی در طبقات پایین
– کاهش کارهای بنایی
– کم شدن زمان ساخت بنا

عمارات بزرگ برای شرکت های تجارتی و بیمه ها نخستین بناهایی بودند که در این زمان در شیکاگو ساخته شدند. بزودی ساختمان های بزرگ دیگر برای مقاصدی دیگر بر پا گشتند. هتل های بزرگ برای مسافرین بسیار که به این شهر می آمدند و یا بناهایی که جوابگوی چند مقصود مختلف در یک جا بودند، فی المثل بنائی موسوم به «ادیتوریوم ادلر و سالون» که برای دفاتر تجارتی، هتل و تاتر ساخته شد. در این زمان حل مسئله ی آپارتمان های مسکونی نیز مسئله ای که تاکنون حل کامل آن میسر نگشته است – با مداومت و جرأت بسیار آغاز گشت.

مکتب معماری شیکاگو بیش از همیشه بین سالهای 1883 و 1983 رشد یافت و قدرت گرفت

مؤسس مکتب معماری شیکاگو «ویلیام لوبارن جنی» پیش از آن که معمار باشد مهندس بود

کارهای ویلیام بارون جنی W.Le Baron jenny نقطه عطفی در مکتب شیکاگو است . او مهندس معماری بود که در فرانسه در مکتب بوزار درس خوانده و ساختمان بیمه اودرسال 85-1884 اولین سازه با دیوار غیر باربر بود . ساختمان پر ابهتی که نخستین آسمان خراش واقعی بود و در سال 1930 ویران شد

ابتکاروجرات جنی هنوز به اندازه کافی شناخته نشده حتی سالیوان از وی به عنوان هنرشناس نام برده تا معمار. یکی دیگراز همکارانش معتقد است که جنی از جزییات وتزیینات غافل مانده است.

ساختمان لایتر

در کنار این اظهارنظرهاوانتقادها همین بس که بدانیم جنی خالق ساختمان هشت طبقه لایتر آسمانخراشی که سرراستی وجسارت ساختمان آن بیش ازمعمول بوده ودر آن برای اولین بارحقیقتا مسایل اسکلتی ساختمان حل شدونخستین ساختمانی بودکه حتی یک دیوارباربرندارد

ویژگی:

دقت عملی درساخت بنا

نمای ساده ومتین

توجه به نور. تهویه و آتش سوزی

ومهمترین مشخصه آن وحدت بین فن ومعماری است.

lدر سال 1873 لویی سالیوان دردفتروی به عنوان طراحی تازه کارمشغول به کار شدوناظرتاثیرشدیدکارهای مهندسی برمعماری بود

بسیاری ازمعماران شیکاکو که بعدهاشهرت یافتندنیزدر دفتروی مدتی کارکردند ازجمله:

مارتین رک

هالبرد

دنیل برنهم

ساختمان دفاتر کار، نقطه آغاز مکتب معماری شیکاگو

اساس مکتب معماری شیکاگو به آسمان خراش های دفاتر کار یا به عبارت دیگر به مراکز اداری این شهر – پیوسته است . در ساختن این آسمان خراش ها مسائل مهندسی فراوان پیش می آمد و تعلیمات و تجربیات «جنی» در مهندسی ساختمان کامل بود .

نخستین آسمان خراش بنای ده طبقه شرکت بیمه منازل (1884)   است : دراین بنا پنجره ها نخستین عاملی هستندکه دیده میشوند       وهمچنین ساختمان با اصول جدید فن ساختمان به مقدار زیادی ضد حریق شده است.

معماران مکتب شیکاگو اساس ساختمانی تازه ای در بناهای خود بکار بردند:

   اسکلت آهنی، که در آن زمان صرفاً «ساختمان شیکاگو» نامیده می شد.

   پی شناور ، نیز که مناسب با خاک سست شیکاگو است اختراع این معماران بود.

   پنجره هایی بزرگ ، که طول آن در جهت افقی قرار گیرد نیز برای نخستین بار توسط این معماران بکار رفت و از همین رو «پنجره های شیکاگو» نامیده شد.

ساختمان های تجاری و اداری نیز زاده ی نیروی خلاقه ی این معماران بود.

در واقع مکتب شیکاگو منشور اولیه معماری مدرن است و در این دوره برای اولین بار ساختمانهای بلند ساخته شد.

روشهای طراحی معماران شیکاگو به این صورت بود که :

.1   استفاده از اسکلت فولادی برای ساختار کل بنا

.2   نمایش ساختار بنا در نمای ساختمان

.3   عدم تقلید از سبکهای گذشته

.4   استفاده خیلی کم از تزئینات

.5   استفاده از پنجره های عریض که کل دهانه ستونها را بپوشاند

.6   اختراع پی شناور :معماران شیکاگو برای پی ساختمانها ازپی شناور استفاده می       کردند زیرا خاک شیکاگو سست بود.

.7   توجه جدی به مسئله مسکن

.8   آفرینش فرم های خالص که وحدت فن ساختمان و معماری را دارد.

.9   وحدت بین مهندس و معمار

.10     حداکثر استفاده از نور طبیعی

.11     تهویه آسان

.12   مصونیت از آتش سوزی

 

آغاز توجه به اشکال خالص

اهمیت این مکتب از نظر تاریخ معماری در این است که برای نخستین بار در قرن نوزدهم به جدایی بین فن ساختمان و معماری. بین مهندس و معمار پایان داد، جدایی که در تمام قرن هیجدهم ادامه داشت. شاگردان این مکتب با دلیری شگفت آوری کوشیدند از فرم های پیچیده ی دوران گذشته دوری جویند و فرم هائی «خالص» بیافرینند که وحدت فن ساختمان و معماری را میسر دارد.

نظریه ی معاصران مکتب معماری شیکاگو درباره ی آن:

lمعماران هشتمین دهه قرن نوزدهم این مکتب از شجاعت خود کاملاً باخبر بودند. به سال 1890 «جان روت» سازنده ی آسمان خراش منادناک(آخرین آسمانخراش بادیوارهای ضخیم) در خطابه ی خود درباره ی ساختمان های تجاری چنین گفت: «آراستن این بناها به تزیینات و ریزه کاری ها به پشیزی نمی ارزد. بر عکس این ساختمان ها باید صرفاً با حجم و با تناسب خود مظهر اساسی نیروهای عظیم و پایدار تمدن جدید باشند.

«یکی از نتایج روش هائی که بدان ها اشاره کرده ایم این خواهد بود که طرح معماری براساس عوامل اساسی فن ساختمان استوار خواهد شود. اهمیت ساختمان این آسمان خراش ها چندان حیاتی است که رهائی فرم های ظاهری را ایجاب می کند و خواست های تجارتی و ساختمانی چنان مبرم است که تمام اصول معماری در هر یک از اجزاء بنا باید بر این خواست ها استوار گردد. تنها با چنین شرایطی می توان مصمم و با هدف هایی قطعی کار کرد، می توان مظهر و نمودار حقیقی عصر بود، می توان امیدوار بود که معماری از مظاهر حقیقی هنر برخوردار گردد.

دیگربناهای این مکتب

عمده فروشی مارشال فیلد : معمارریچارد سن

آسمانخراش 12 طبقه تاکما : هالبرد و رک

ساختمان منتهن : جنی

به دلیل عرض نسبتا کم ساختمان پنجره ها راپیش آمده ساخت تا از نور طبیعی حداکثراستفاده شود

ساختمان 9 طبقه عمده فروشی فر: جنی

با این ساختمان به شیوه اصلی خود درطرح که تاکیدبراسکلت ساختمان به عنوان عامل اصلی بودرجعت کرد

ساختمان فروشگاه کارسون ،پیری واسکات -1906-1889
طراح لویی سالیوان ← شاگرد جنی و استاد رایت
این کار مرمت و نوسازی شده است.
استفاده از فضاهای بزرگ و پیوسته .
استفاده از حداکثر نور طبیعی ← توجه به پنجره ← پنجره های شیکاگو .
پنجره های شیکاگو: در جهت افقی کشیده شده و در همآهنگی کامل با اسکلت ساختمان هستند.

یافتن ساده ترین وصریح ترین راه حل برای مسایل ساختمانی اساس مکتب معماری شیکاگو را بوجودمی آورد.

آسمان خراش منادناک : برنهم و روت

یکی از مهمترین کارهای مکتب شیکاگو ساختمان مونادناک monadnak Bulding کار برنهم Brnham است

اگرچه به گفته چندی ازمنتقدین این بهترین آسمانخراش دفترکاراست امااین ساختمان کاملا به شیوه مکتب معماری شیکاگو ساخته نشد ونمای آن بیشترحاصل پختگی وکمال شیوه ای قدیمی است تا نتیجه امکانات تازه ساختمانی.

از عناصر اصلی ساختمان : عدم هر نوع تزئین ، در 16 طبقه با نمای آجری ، دیوارهای داخلی و خارجی باربر و استفاده کردن در زیر زمین از بتن مسلح ، اتصال سطوح به صورت منحنی است

هتل گریت نرثرن : برنهم و روت

ساختمان مارکت : هالبرد و رک

پس ازحریق بزرگ شیکاگو.هم معماران به جای خانه های شخصی به سمت آپارتمانهای بزرگ مسکونی معطوف شد

به عنوان نمونه

ادیتوریم ادلر و سالیوان که هتل ودفاتر کارنیز بود

هتل هاید پارک 1887-1891 توسط معماران تئودر ستارت و جرج فولرساخته شد که در این بنای هشت طبقه تیغه های قابل جابجایی وجود داردکه تغییر ابعاد فضاها را میسرمیدارد

آپارتمان لیندرمکرمیک(هتل ویرجینیا) توسط کلینتن وارن از شاگردان برنهم و روت ساخته شد.

آپارتمان بروستر : (معمار ر.ه.ترناک)

کف پله از شیشه های سنگی برای عبورنور از سقف شیشه ای به تمام 8 طبقه ساخته شده.قابل توجه اینکه40 سال بعدروشی مشابه در آپارتمان کلارته توسط لوکوبوزیه استفاده شد

استفاده از آپارتمان برای سکونت که در شیکاگو باساختن آپارتمانهای مسکونی صورت گرفت قدم نخستین درحل مسئله مسکن بصورتی تازه بود که در اروپاتاسالیان دراز نشانی از آن نمی بینیم.اما این کار باروی کارآمدن نسلی جوانترتعطیل شد وفرانک لویدرایت تصویربرجسته این نسل جوان بود.

ساختمان رلیانس

ساختمان رلیانس یکی از بهترین نمونه های مکتب شیکاگو است که توسط دنیل برنهم ساخته و به (نغمه قو)ی مکتب شیکاگومعروف شد.

این ساختان ازخاک شیکاگورویید تا رفعت معماری این شهررامجسم دارد

برجی از شیشه به ارتفاع15طبقه. پایه های آن ازسنگ تیره همواری ساخته شده که با موزاییک روشن وشیشه های بدنه اصلی آن درتضادی شدیداست.لبه بام مسطح این آسمانخراش برخلاف شیوه های معمول ساده بوده وفقط اندکی پیش می آیدو به جای سنگهای قطورازصفحه ای نازک ساخته شده.

10سال تجربه لازم بود تا ساختن پنجره های شیکاگوبه کمال برسد.

در بناهای نخستین که به شیوه مکتب شیکاگو ساخته شد (مانند تاکما) پنجره ها کمانی وبیرون آمده بودو باسایرقسمتهای بنایوستگی چندانی نداشت.امادراین ساختمان پنجره ها فقط تا اندازه ای از سطح نما برجسته اند که نورطبیعی را به داخل راه دهندو با نما پیوستگی کامل دارد

این برج شیشه ای هنوز باقیست و اگرچه موزاییک سفیدآنرا ورقه ای تیره از گردوغباررپوشانده اما هنوز با حالت اثیری وتناسبات زیبای خود روح مکتب معماری شیکاگو را مجسم میدارد

تعجب آوراست که در تاریخ معماری این ساختمان ناشناخته مانده ساختانی که یکی از بهترین نمونه های معماری قرن19است.

از دیگر شاهکارهای خلق شده «سالیوان» می توان به ساختمان عظیم ترمینال شیکاگو اشاره کرد.

در سال 1893 با نمایشگاه بین المللی کلمبیا معماری مکتب شیکاگو پایان یافت. زیرا ساختمانهای ساخته شده در آن به صورت نئوکلاسیک بودند.و جالب اینکه در طراحی آنها 2تن از معماران مطرح مکتب شیکاگو(سالیوان و برنهم ) شرکت داشتند.

با اینکه عمر مکتب شیکاگو حدود 20سال بود ولی از جهاتی دارای اهمیت است.

استفاده از تکنیکها و مصالح جدید ساختمانی (اسکلت فلزی-شیشه های وسیع -برق -تاسیسات –آسانسور(

احداث ساختمانهای بلند با اسکلت فولادی برای اولین بار در شهر شیکاگو (قبل از آن ازچدن به جای ستون استفاده می شده)

برای اولین بار یک سبک معماری جهان گیر از آمریکا شروع شد و معماران آمریکایی به جای تقلید از معماران اروپا خود سبک جدیدی به وجود آوردند.

فشار کهنه پرستان بسط تاثیر مکتب معماری شیکاگورا متوقف کرداماکارهای لویی سالیوان معمار بزرگ این مکتب برمعماران نسل آینده ناحیه غرب مرکزی آمریکا اثرگذاشت (فرانک لویدرایت)

( رایت ازسالیوان به عنوان استادمحبوب یادمیکرد.)

بعضی از ساختمانهای این معماران ممکن است معماران نسل جوانتر در اروپا را تحت تاثیرقرار داده باشد اما در خودایالت متحده نسل تازه معماران بکلی از اهمیت آن غافل ماند.

تعلیم مکتب معماری کاغذی درمدارس معماران جوان را ازاصول مکتب معماری شیکاگو دور نگهداشت.

این مکتب اگرچه مدتی متوقف ماند اما این اصول دوباره در معماری آشکار شد.

دریافت پاورپوینت: مکتب شیکاگو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *