دانلود پاورپوینت ارگونومی در منازل مسکونی


دانلود پاورپوینت ارگونومی در منازل مسکونی

دانلود پاورپوینت ارگونومی در منازل مسکونی

مقدمه:

  • شما چند ساعت از روز را در آشپزخانه می‌گذرانید؟ تهیه و طبخ غذا،‌ شستن میوه‌ها و سبزی‌ها، شستن ظرف‌ها، نگهداری غذا در یخچال و کابینت موجب می‌شود خیلی از خانم‌های خانه‌دار زمان زیادی از روز را در آشپزخانه بگذرانند.

لزوم ارگونومی:

  • کار با وسایلی که به شکل نامناسبی طراحی شده‌اند، توجه نکردن به وضعیت صحیح بدن هنگام کار و انجام حرکات تکراری در طولانی مدت موجب آسیب به عضلات و مفاصل و بروز مشکلات اسکلتی می‌شود. این در حالی است که کارشناسان می‌گویند با کمی دقت در انجام کارهای آشپزی و با رعایت اصول ارگونومی هنگام کار در آشپزخانه، می‌توان از این عوارض پیشگیری کرد.
  • ارگونومی، علم متناسب‌سازی کار با انسان است. در این علم، تلاش بر این است که هنگام انجام کار، کمترین فشار به بدن وارد شود و افراد در راحت‌ترین حالت ممکن و با کمترین عارضه، کارها را انجام دهند.
  • (باهوش‌تر کار کنید، نه بیشتر!) این، یکی از شعارهای اصلی ارگونومی است. با کمی دقت در انتخاب لوازم آشپزی و چند تغییر ساده در آشپزخانه‌تان می‌توانید شرایط را برای کاری راحت‌تر و کم‌خطر فراهم کنید تا کار در آشپزخانه برایتان آسان‌تر، ایمن‌تر و لذت‌بخش‌تر شود.

نور در آشپزخانه:
براى تزئین آشپزخانه از نور طبیعى و مصنوعى استفاده مى کنیم. پنجره در ارائه نور طبیعى به آشپزخانه از اهمیت زیادى برخوردار است. معمولاً پنجره مى تواند در صورت مشرف بودن به فضاى سبز یکى از تابلوهاى آشپزخانه باشد. پنجره رابطى است بین آشپزخانه و فضاى خارج که بهتر است در مقابل منظره اى زیبا قرار داشته باشد.
رنگ در آشپزخانه: نور عاملى است که به وسیله آن رنگ ها مشاهده مى شوند. رنگ ها هر کدام پیام، حالت و خصوصیتى خاص دارند. رنگ ها بیان کننده شخصیت اشخاص و رساننده پیام هاى مختلفى هستند. آگاهى از این مسائل باعث مى شود که براى بیان احساس درونى مان از ابزار درست استفاده کنیم. مى توان با ارائه یک رنگ خاص در آشپزخانه یا جابه جایى رنگ ها و در کنار هم قرار دادن آنها، احساس و اندیشه درونى مان را به بیننده انتقال داد. اصولاً رنگ وسایل آشپزخانه باید مناسب و آرام بخش باشد.

نورپردازی در آشپزخانه

  • آشپزخانه محلی برای آماده کردن غذا، خوردن و سرگرمی است. نورپردازی مناسب، آشپزخانه را به مکانی راحت، پاکیزه و دلپذیر تبدیل می کند.
  • نورپردازی با استفاده از یک لامپ مرکزی (که از وسط سقف آشپزخانه آویزان است) معمولا نور خوبی ارائه می کند، اما اگر این تنها نوری است که در آشپزخانه دارید، ناچار خواهید بود همواره در سایه خودتان کار کنید و آشپزی به دردسری واقعی تبدیل می شود.
  • شما همچنین به سطح بالایی از نوربرای انجام کار درظرفشویی، اجاق خوراک‌پزی، یخچال و پیشخوان آشپزخانه نیاز دارید. نور آشپزخانه باید مانند نور واقعی روز باشد تا شمابتوانید روند پختن غذا را به راحتی دنبال کنید.
  • به خاطر داشته باشید که لامپ ها را در محلی قرار ندهید که درخشش آنها موجب حواس پرتی شود.
  • بسیاری از کابینت های مدرن دارای لامپ های سرخود هستند، وسایلی مانند هود، دارای سیستم روشنایی داخلی یا سرخود هستند، همچنین بالای سینک ظرفشویی نیز به یک چراغ نیاز دارد تا شب هنگام نور کافی برای شست و شوی ظروف و مواد غذایی را برای ما فراهم کند.
  • ترجیحاً هر یک از این چراغ ها باید دارای کلید کنترل مجزا باشند تا فقط در مواقع لزوم مورد استفاده قرار گیرند.
  • در برخی قفسه ها هم لامپ ها به نحوی تعبیه شده اند که با بازشدن درها، چراغ ها روشن می شود و به این طریق در استفاده از برق هم صرفه جویی به عمل می آید
  • برای تأمین نور کافی در سطح روی کابینت ها از آنجا که اغلب این سطوح در زیر کابینت های دیواری قرار دارند به راحتی می توان از چراغ های مهتابی که در زیر کابینت ها نصب می شوند بهره گرفت. به این ترتیب چراغ های نصب شده در زیر کابینت های دیواری بی آنکه دیده شوند یا موجب آزار چشم باشند نور کافی را بر سطح روی کابینت ها می تابانند.
  • استفاده از هالوژن ها که نوری موضعی از خود ساطع میسازند و یا لامپها و چراغهای پایه داری که قابلیت تنظیم جهت تابش را دارند در یک طراحی مدرن سهم بسزایی خواهند داشت. در عین حال بهره گیری از لامپهایی که نوری زردتر و همچنین گرمتری دارند ترکیبی مناسب برای آشپزخانه ای سنتی میباشد.

 

فهرست مطالب:
طراحی و چیدمان آشپزخانه
طراحی و چیدمان حمام و دستشویی
طراحی و چیدمان اتاق خواب
طراحی و چیدمان هال و پذیرایی
طراحی و چیدمان اتاق کار

 

فرمت فایل: Powerpoint
تعداد صفحات: 117
حجم: 6.6 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *