جزوه روشهای کمی در شهرسازی


تعاریف و مفاهیم

برنامه­ریزی کاربری زمین[1]، به چگونگی استفاده، توزیع و حفاظت اراضی، اطلاق می­­شود[2]. برنامه­ریزی کاربری زمین شهری، ساماندهی مکانی و فضایی فعالیت­ها و عملکردهای شهری براساس خواست­ها و نیازهای جامعه شهری و هسته اصلی برنامه­ریزی شهری است و انواع استفاده از زمین را طبقه­بندی و مکان­یابی می­کند[3]. چاپین[4]: از پیشکسوتان و صاحب­نظران کاربری اراضی شهری، برنامه­ریزی کاربری اراضی را نحوه تقسیم زمین و مکان بهینه برای مصارف و کاربردهای متنوع زندگی تعریف می­نماید[5].

به بیان دیگر منظور از نظام کاربری اراضی شهری، مشخص کردن نوع مصرف زمین در شهر، هدایت ساماندهی فضائی شهر، تعیین ساخت­ها و چگونگی انطباق آنها با یکدیگر و با سیستم­های شهری است[6].

برنامه­ریزی کاربری زمین شهری باید چارچوبی را برای طرح کاربری بهینه زمین به وجود آورد، تا اساس طرح کالبدی و تفصیلی هر بخش شهری مشخص شود. براساس این چارچوب باید از استفاده نامناسب زمین جلوگیری شود و اهداف اقتصادی، اجتماعی، محدودیت­های فیزیکی و سیاست­های زیست محیطی رعایت گردد.

اصطلاح و مفهوم کاربری زمین، ابتدا در غرب و به منظور نظارت دولت­ها بر نحوۀ استفاده از زمین و حفظ حقوق مالکیت مطرح شد؛ ولی همراه با گسترش سریع شهرنشینی و رشد برنامه­ریزی شهری و منطقه­ای، ابعاد و محتوای این مفهوم روز به روز وسیع­تر شده است. کاربری اراضی شهری امروزه در نظام­های پیشرفته برنامه­ریزی جهان، در راستای استفاده بهینه از زمین، به صورت آمایش سرزمین و برنامه­ریزی فضائی و طرح ­ریزی کالبد ملی و منطقه­ای و محلی تبدیل شده است.

به طور کلی می­توان گفت که شکل­گیری نظام کاربری زمین در هر جامعه شهری و نحوه تقسیم اراضی و استفاده از آن در فعالیت­ها و خدمات مختلف، بازتاب و برآیند عملکرد متقابل مجموعه­ای از عوامل و نیروهای مختلف محیطی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، حقوقی و غیره است. از جمله با رشد مناسبات سرمایه­داری در شهرها، اقتصاد زمین و اضافه ارزش ناشی از آن (رانت)، به دلیل محدودیت عرضه زمین و تقاضای روز افزون آن، به یکی از عرصه­های مهم ثروت­اندوزی و تشدید نابرابری اجتماعی در شهرها بدل شده که به نوبه خود به مشکلات برنامه­ریزی و طراحی شهری افزوده است. بنابراین، می­توان نتیجه گرفت که نقش برنامه­ریزی شهری و سرنوشت نهایی طرح­های شهری، تا حدود زیادی به میزان امکان مداخله و نظارت بر نحوه استفاده از زمین شهری وابسته است. از این دیدگاه، یکی از مهمترین اهرم­های موثر برای تکامل برنامه­ریزی شهری و غنای طرح­های شهری، ایجاد پیش شرط­های لازم برای «برنامه­ریزی کاربری زمین» است[7].

به طوری که تجارب جهانی نشان می­دهد، موفقیت در عرصه برنامه­ریزی کاربری زمین به همکاری و هماهنگی دو دسته عوامل بستگی دارد که عبارتند از[8]:

الف) وجود قوانین و سیاست­های کلان مناسب در زمینه نحوه استفاده از زمین.

ب) استفاده از روش­های کارآمد در تهیه و اجرای طرح­های شهری و برنامه کاربری زمین.

معمولاً در طرح­های شهری اعم از طرح جامع و غیره، نوع کاربری زمین مشخص می­شود. کاربری زمین شهری در محدوده شهر صورت می­پذیرد. در واقع کلیه بهره­برداری­ها و توسعه شهری در داخل محدوده شهر طبق جداول و نقشه کاربری اراضی انجام می­شود.

در کاربری زمین شهری تمام جوانب اجتماعی، اقتصادی، محیطی زمین، مزایا و مضرات مورد بررسی قرار می­گیرد. برنامه­ریزان شهری بایستی از الگوها و مدل­های کاربری زمین شهری آگاهی کامل داشته باشند، تا بتوانند استفاده بهینه از زمین را سامان بخشند. معمولاً در برنامه­ریزی کاربری اراضی، نبایستی اعمال سیاسی دخالت داشته باشد.

هر نوع برنامه­ریزی کاربری زمین شهری به مثابه الگوی آتی بهره­برداری از زمین در یک شهر است. در برنامه­ریزی کاربری زمین، بهره­برداری مسکونی، آموزشی، خدماتی، صنعتی و غیره تعیین می­شود.

در مجموع برنامه­ریزی کاربری اراضی شهری عبارتست از: «ساماندهی مکانی و فضائی فعالیت­ها و عملکردهای شهری براساس نیازها و خواست­های مردم شهر».

فرآیند برنامه­ریزی کاربری اراضی شهری

کاربری زمین عمدتاً در قالب طرح جامع شهری صورت می­گیرد. چگونگی برنامه­ریزی کاربری زمین در اندازه و نوع و نقش و کارکرد شهر متفاوت است.

فرضاً کاربری زمین در روستا، شهر صنعتی، شهر اوقات فراغتی، شهر خدماتی، شهر خوابگاهی، مادر شهر، متروپلیتن، مگاسیتی، مگالوپلیس یا منطقه شهری شهرهای امروزی، جهان شهری، شهرک­های اقماری، شهرهای معدنی، شهرهای پناهگاهی، شهرهای هیدرولیک و… متفاوت از یکدیگر انجام می­پذیرد. همچنین کاربری اراضی در طرح­های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت با یکدیگر تفاوت دارد.

فرآیند برنامه­ریزی کاربری زمین شهری را به شرح زیر در چند مرحله می­توان برشمرد:

1 – وضع موجود: این مرحله اولین گام در بررسی­های کاربری اراضی شهری است. در این مرحله تیم کارشناس متشکل از افراد آموزش دیده در مسائل و مطالعات شهری مبادرت به برداشت از انواع فعالیت­ها در سطح شهر مورد مطالعه می­نماید. این تیم پس از تهیه نقشه شهر، عمل تقسیم­بندی کالبدی شهر برحسب منطقه، ناحیه، محله، بلوک و واحد را انجام می­دهد. آنگاه با ابزار مورد نیاز اعم از متر، سانتیمتر و غیره طول و عرض نوع فعالیت­ها را محاسبه می­نماید.

برداشت وضع موجود انواع کاربری­های زمین شهری به دو روش 1- روش دستی 2- سنجش از دور انجام می­پذیرد.

در روش دستی، ابتدا نقشه پایه­ای شهر تهیه و آنگاه نواحی مورد بررسی در روی نقشه در ابعاد مشخص تقسیم­بندی گردیده و آنگاه از طریق مراجعه حضوری، اطلاعات موردنیاز قطعات مشخص شده و برداشت می­گردد.

در روش سنجش از دور که با بهره­گیری از عکس­های ماهواره­ای انجام می­شود، کاربری­های مختلف براساس رنگ­های معین تهیه می­شود[9].

امروزه از طریق دوربین­های دیجیتالی فیلمبرداری از شهرها می­توان انواع کاربری­های اراضی شهری را مورد بررسی قرار داد.

1 – جمع­آوری اطلاعات: پس از برداشت از نوع فعالیت­های موجود در شهر، این اطلاعات در سطوح مختلف شهری اعم محله، ناحیه و منطقه جمع­بندی شده و به صورت جداول مختلف تنظیم می­شود و نقشه کاربری اراضی وضع موجود ترسیم می­شود.

1 – تدوین سیاست­ها و اهداف: در این مرحله مطابق اهداف و سیاست­ها و منطبق بر شرایط اقلیمی و منطقه­ای و همچنین استانداردها و معیارها، سرانه­ها و تراکم­ها مشخص می­شود.

2- تعیین کمبودها: مطابق معیارها در وضع موجود انجام می­پذیرد.

3- پیش­بینی کاربری­های آینده: در این مرحله پس از مطالعه کامل وضع موجود صورت
می­پذیرد. پس از مشخص کردن کاربری وضع مواد و تدوین اهداف و سیاست و تعییین جهات توسعه شهر در داخل محدوده و خارج محدوده و مشخص کردن جمعیت آینده شهر و نقش و اشتغال آتی و برنامه­ریزی اجتماعی ـ اقتصادی آن، کاربری آینده شهر مشخص می­شود.

4- تدوین جداول آتی کاربری زمین شهری.

5 – تهیه نقشه کاربری اراضی شهری در دوره آتی طرح: افق اجرایی طرح­های جامع شهری و طرح­های هادی شهری 10 ساله است. گرچه در مواردی برنامه کاربری اراضی شهری برای افق بیست ساله هم تدوین می­شود. معمولاً طرح­های کاربری زمین شهری به صورت 5 سال به 5 سال تهیه و تدوین می­گردد.

  1. Land Use
  2. مهدیزاده، جواد، برنامه­ریزی کاربری زمین از دیدگاه توسعه پایدار، مهندسین مشاور فرنهاد، نشریه جستارهای برنامه­ریزی و طراحی شهری، تهران، 1379، ص 1.

3.سعیدنیا، احمد، کاربری زمین شهری، جلد دوم، انتشارات مرکز مطالعات و برنامه­ریزی شهری، تهران، 1378، ص13.

  1. Chapin
[5]. Chapin, F. Stuart and Kaiser, Edward, Urban Land Use Plannng, Illinois University Press,Illinois, 1978,PP.10-15

6.زیاری، کرامت اله، برنامه­ریزی شهرهای جدید، چاپ دوم، انتشارات سمت، تهران، 1379، ص 125.

1.مهدی­زاده، جواد، همان منبع، صص 3-2.

2.همان منبع.

1.بحرینی، حسین، فرآیند طراحی شهری، مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران، تهران، 1377، صص 188-185.

روشهای کمی در شهرسازی

تالیف : دکتر کرامت اله زیاری

تعاریف و مفاهیم،  و کلیات

برنامه­ریزی کاربری اراضی شهری

فایل ورد 143 صفحه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *