حنا دختری در مزرعه


کاتری دختر چمنزار (به ژاپنی: 牧場の少女カトリ، به انگلیسی: Katri, Girl of the Meadows در ایران معروف به: حنا دختری در مزرعه در ژاپن نیز با نام میکاسا نیز شناخته میشود) یک مجموعه انیمه ۵۰ قسمتی است که توسط استودیو Nippon Animation ساخته شده‌است.

این انمیشن بر اساس رمان فنلاندی به نام “Paimen, piika ja emäntä” نوشته شده توسط آاونی نولیوارا ساخته شده.

این انمیشن نتوانست در اروپا محبوبیت انیمیشن های داستان آلپ: آنت من – (۱۹۸۳) و پرنسس سارا – (۱۹۸۵) را به دست آورد و در کشور هایاسپانیا، ایتالیا، آلمان و فرانسه نتوانست حتی نصف محبوبیت انیمشن های هایدی، دختر آلپ – (۱۹۷۴) و زنان کوچک – (۱۹۸۷) که در آن کشورها پخش شده بودند را به دست آورد.

با اینکه روایت این انیمشن در کشور فنلاند بود اما حتی در این کشور پخش نشد و برای کودکان فنلاندی ناشناخته ماند. پخش این انیمیشن از ۸ ژانویه ۱۹۸۴ در شبکه فوجی تلویژن آغاز شده و تا ۲۳ دسامبر ۱۹۸۴ ادامه داشته‌است.

حنا (در نسخة اصليkatri) از مادرش جدا است و بايد تنهايي با سختي‌ها و مشکلات مواجه بشود. همان فرمول هميشگي نيپون. يک بچۀ بي‌مادر ديگر که در فنلاند زندگي مي‌کند و مادرش براي کار رفته بوده آلمان و حالا جنگ جهاني اول شده و مادره نه مي‌تواند برايشان پول بفرستد و نه مي‌تواند برگردد و اوضاع اقتصادي خانواده خراب است و دختره، حنا بايد برود توي مزارع اين و آن کار بکند و با انواع و اقسام آدم‌هاي پولدار خوش‌قلب و عوضي سر و کله بزند.

katri3

مي‌بينيد؛ قصه، همان قصۀ هميشگي است، اما اين‌بار با وارد شدن جنگ جهاني و کار در مزرعه و بچه‌اي که بايد کار بکند و باقي چيزهاي مزخرفي که مال دنياي واقعي ماست، نه آن دنياي شاد و نشاط‌آور کارتون‌ها. «حنا، دختري در مزرعه» کارتون غمگيني بود. هر بار ديدنش، مساوي بود با غم و غصه و بدبختي و يادآوري تکاليف ننوشته. کار يک سالمان (49 قسمت) همين بود. تنها خاصيتي که اين کارتون داشت، تقويت حس دلسوزي بود براي حناي بيچاره که حتي سگش، پاکوتاه هم در ناتواني دفع ديگران از حنا، زيادي واقعي بود. نه. «حنا، دختري در مزرعه» اصلا کارتون خوبي نبود. و اين را انگار باقي بچه‌هاي دنيا هم قبول دارند. توي اينترنت براي باقي کارتون‌هاي نيپون کلي سايت و عکس و اطلاعات مي‌توانيد پيدا کنيد، اما دنبال هر دو اسم کارتون ( Katri, Girl of the Meadowsو Katri, The Cow Girl) هم که بگرديد، جز سال ساخت (1984) و مشخصات عوامل چيزي پيدا نمي‌کنيد، و البته کاتالوگ کارتون در سايت کمپاني نيپون هم هست که پر است از المان‌هاي شاد و سرحال باقي کارتون‌ها.

دانلود موسیقی تیتراژ این کارتون

 

منبع:  مجله همشهری جوان + ویکیپدیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *