پاورپوینت محصولات معماری ماهیت طراحی شهری


اگر معماران مبتکر اکثر پروژه های طراحی شهری نباشند حداقل هدایت کننده انند.
تعدادی از معماران برجسته حرفه ای و آموزشی به شهرها وزندگی شهرها توجه اساسی داشتند در حالی که گروه دیگر براین باورند که درگیر شدن جدی با طراحی شهری با ناکامی هایبسیار همراه خواهد بود بنابر این ترجیح می دهند تنها به طراحیساختمانها پرداخته و گاهی نیز مجموعه های ساختمانی طراحیکنند. محصولات معماری: ساختمانها معماران ساختمانها را برای مشتریان خاص خود می سازند. ساختمانها برای مقاصد مختلفی ساخته می شوند ولی شاید مهمترین هدف بازگشت سرمایه است. هر بنا برای فعالیتهای خاصی ساخته می شود ولی علاوه بر این نمایشی از استعداد و ذکاوت معمار نیز هست و بهترین راه به نمایش گذاشتن یک ساختمان به عنوان عنصری است در فضا که مورد تحسین قرار گیرد.
مرز بین طرحهای بزرگ چند ساختمان معماری و طراحی شهری اغلب نا مشخص است مانند مجموعه راکفلر سنتر که طراحان ان را به عنوان یک پروژه معماری می دیدند البته اگر واژه طراحی شهری در دهه ۱۹۳۰ به وجود می امد شاید این مجموعه را طراحی شهری می دانستند.
وقتی طراحی شهری به عنوان یک هنر خالص معماری در نظر گرفته شود توجه بیشتر معطوف به نحوه بیان از طریق اشکال هندسی و مصالح خواهد بود چیزی که این روزها خیلی مد شده است. در این موارد تمرکز بر روی نظریه های انتزاعی علمی زیباشناسی خواهد بود تا جریان واقعی زندگیکتابخانه عمومی سیاتل که در سال ۲۰۰۳ به اتمام رسید و توسطرم کولهاس طراحی شده هر چند خوب طراحی شده اما به عنوانیک فضای عمومی راحت و مطلوب نیست و به روی شهر پشتمی کند. مردم را به تجمع در اطراف آن و شرکت در زندگی شهریترغیب نمی کند.
محصولات معماری ماهیت طراحی شهری

همینطور پلازایی که مقابل موزه گوگنهایم قرار دارد وبرای بیلبائو توسط فرانک گهری طراحی شد یک مکانپذیرا نیست موزه نیز همانند سالن کنسرت والت دیزنی درلسن آنجلس ساختمان هیجان انگیزی است اما هیچ کدامچیزی به سیمای شهر اضافه نمی کند.
معماران و منتقدان معماری در ۴ حالت طراحی یک ساختمان یا مجموعه ای از ساختمان ها را طراحی شهری می دانند:
۱-اول وقتی است که ساختمان تا حدودی نسبت به زمینه ساخته شده خود عنایت دارد.نظیر:جهت خیابانها- کاربریها- طراحی طبقه همکف و توده کل ساختمان (یعنی ساختمان دارای همان بافتی باشد که محیط اطراف دارد. )
۲-دوم در حالتی است که ساختمان برای توسعه شهری به عنوان یک محرک کار کند.
طراحی زمینه ای
می توان گفت که حداقل الزام هر ساختمان جدید ایجاد فضای بیشتر و جالبتربرای محیط اطراف است.این مسئله که چگونه یک ساختمان واحد چیزی به زمینه خود می افزاید و یا
این زمینه را ایجاد می کند به طور اساسی در طراحی شهری مورد توجهاست.اینکه ایا ساختمان باید با محیط اطراف جوش بخورد و یا به طور کامل از انجدا باشد؟
ایا باید پیش زمینه باشد و یا پس زمینه؟
محصولات معماری ماهیت طراحی شهری

  • برگرفته از کتاب طراحی شهری
  • تالیف: پروفسور جان لنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.