دانلود پژوهش معماری مجتمع تجاری،اداری،تفریحی
مقدمه:
موضوع مجتمع تجاری تفریحی با توجه به قدرت بی بدیل اقتصاد و تفریح و اوقات فراغت در عصر ما موضوعی ویژه در طراحی معماری به حساب می آید. در عصری که توجه به هر مسئله به میزان صرفه و بازده اقتصادی آن می باشد پیداست که امکان پرداختن به نگاه های خاص در معماری مجموعه های تجاری تقویت می گردد به همین دلیل انتخاب یک مجموعه تجاری که همراه با لذت تفریح باشد برای طراحی معماری خود به خود جذاب تر از موضوعات دیگر می باشد.
هر مجموعه تجاری تفریحی که نیازهای ضروری زندگی بشر را عرضه کند خود به خود بخشی از توجیه اقتصادی است . برای افزایش موفقیت اقتصادی یک مجموعه باید عواملی از قبیل شدت نیاز جامعه ، فاصله سایت تا مجموعه های مشابه ونحوه دسترسی افراد به مجموعه توجه نمود .
قابلیت اجرا از دو جنبه قابل بررسی است اول استان اجرای پروژه با توجه به تکنولوژی وشرایط جامعه و دوم سازگاری طرح و ساختار اجرایی آن با قدرت و موفقیت پروژه که هر دو درمرحله طراحی مورد توجه قرارخواهد گرفت.
- سیری در نظریههای تجارت:
تجارت پدیدهای است فریبنده و خطرساز که وارد شدن در آن نیاز به آگاهی دارد چه در غیر آن صورت نتیجه آن شریک شدن در نارواییهای بسیار در طول تاریخ است، زیرا کمتر پدید های به اندازۀ تجارت مورد اتهام قرار گرفته است.آیا سخن را این طور آغاز میکنیم که ذهنها را آشوب سازیم و چرا سرآغاز کار را بر صفحههای درخشانی که رسالت تاریخی تجارت بر آن نگاشتهاند قرار نمیدهیم. خیر این طور نیست بلکه تنها دلیل آن ـ ضمن اینکه به نقش سازنده تجارت در تسهیل زندگی انسان و انتقال ترقیات بشری اعتقاد داریم ـ آلودگی تجارت جهانی بالکه تنگی چون تجارت برده از آفریقا و آسیا به زمینهای راقیه استعمار ملتهای عقبمانده از کاروان تمدن ـ توسط پیشتاز تمدن صنعتی نظیر انگلیس و فرانسه و ایتالیا و آلمان و بلژیک و ژاپن بوده است که بعد از جنگ جهانی دوم به صورت استعمار نو بروز کرده است.
از نیمه هزاره دوم میلادی تا عصر کمال شرکت خود در عصر تجارت به انواع فضیلتها و رذیلتها در غلطیده است.آنجا که توانسته،در همان مواطن اصلی به بهرهکشی از انسانها پرداختهاند.نوع دیگر تجارت که عموماً درصد رفع نیازهای مصرفی بشری بوده و به کالا محدوده میشده است نقش موثری در تاریخ بشر داشته و بیشتر سرافراز است تا سرافکنده، که اساسا رفع مشکل بوده و نه واضح مشکل ـ این تجارت، چای، سیلان و ادویه هندوستان را به ایران و بلاد دیگر بوده فیروزه و پارچههای گرانبهای ایران را زینت بخش اندام خوزستان در اقصی نقاط جهان کرده است چرا که فیروزه ایران در سرزمین دیگر یافت ناشدنی بود و پارچههای گرانبهای زری وترمه را ملتها خریدار نمیتوانستند بخرند.
دلیل عمده این تجارت محدوده بودند اینکه در جائی نیاز و مصرف وجود داشته و تولید نبود و یا احیاناً اگر بود خیلی کم بودـ و در جای دیگر بلعکس تولید بیش از بازار مصرف بود.
تجارت تا قبل از انقلاب صنعتی، به رغم توسعه بسیاری که در عصر رنسانس و به ویژه پس از رواج کشتی بخار پیدا کرد.
انقلاب صنعتی افق تازهای در تقسیم کار و تخصص به وجود آورد به طوری که مبادرت تجاری در چارچوب تولید از یک نقطه جغرافیایی به منظور جبران کمبود مصرف در نقطه جغرافیایی دیگر محدود نماید. در منطق صنعتی، تجاری تقسیم کار بود و اینکه اگر کسی بهتر تولید می کند بیشتر تولید کند تا نیاز ما را هم برطرف و ما هم صنعتی روی آوریم که در آن بهتر از آنها توانیم بود، و دیگر تجارت موکول نشد به اینکه ایران معدن فیروزه دارد، دیگران ندارند.
در گذشته تجارت محدود اما در عین حال لازم بود. رخنهای به هوا و جهانی دیگر و ارتباط با انسانهایی دیگر بود. نشان از بیپایانی جهان خلقت داشت، به علاوه، تجارت وسیلهای برای مبادله فرهنگی و غنای تولیدات معنوی نیز بوده و در قافله تجارت بودند کسانی که شعر و فلسله ایران را به هندوستان، چین و یونان و سرزمینهای دیگر ببرند و حکمت و معماری آنان را به ایران بیاورند.
- نیاز به مجموعههای تجاری اداری
از دوران انقلاب صنعتی به بعد تجارت و بخش اداری ضمیمه آن همواره اهمیت روزافزونی یافته و بر نقش آن در توسعه و رشد اقتصادی افزوده شده است. تجارت داخلی باعث گسترش در تقسیم کار داخلی کشورهای صنعتی شد که به سرعت آن کشورها از به یکدیگر وابسته نمود و پیشاهنگان انقلاب صنعتی را به این فکر واداشت که ادامه تکامل صنعتی و ادامه تقسیم کار و افزایش بهرهوری تولید بدون توسل به تجارت بینالمللی صرفنظر از توجیهی که بنا به پراکنده بودن منابع طبیعی و متفاوت بودن درجه تراکم عوامل تولید در مناطق مختلف جغرافیایی و بالاخره الزام به پاسخگویی به نیازهای حیاتی و ضروری مردم کشورها داشت به نیاز مبرم برای ادامه پیشرفت و تکامل صنعتی تبدیل شد. تحویل صنعتی مرزهای ملی را پشت سر نهاده برای بقا و تعالی خود تقسیم بینالمللی کار را وجهه همت خود ساخته تا جایی که امروزه برای تولید یک فرآورده صنعتی ـ برخی اوقات ـ همکاری واحدهای مختلف تولید در کشورهای متفاوت لازم است که هر یک بنا به جایگاه خود در تقسیم بینالمللی کار مرحلهای تولید آن فرآوردهها و یا تولید قسمتی از آن را به عهده گرفتهاند در کشورهای رو به توسعه نیز تجارت ایفا کرده است.
این نقش که گاهی مخرب و گاه سازنده است عمدتاً از غارت استعمارگرانه، منابع و عوامل تولید آغاز میشود و به نقش جدی تجارت بین المللی در توسعه اقتصادی و بویژه صنعتی این کشورها خاتمه مییابد.هر چند که این خاتمهای نیست و خود آغاز راهی به پایان است.حالا اینجا این سوال مطرح میشود که باید امکان مناسبی برای انجام این امر مهم در نظر گرفت.
با رشد و توسعه شهرها نداشتن زمان کافی برای رسیدگی به امور یکی از معضلات بزرگ اجتماعی است که گردآوری مجموعههایی اعم از تجاری اداری در یک بستر میتواند به حل این مسئله کمک کند.
هدف نهایی ما در ارائه این مجموعه، طراحی مجموعه تجاری اداری، واقع در شهر تهران میباشد و برای نیل به این مقصود علاوه بر مطالعه در مورد فلسفه و علل بنیادی چنین مجموعههایی در کشور به شناخت منطقه و عوامل موثر در طراحی پرداخت.
یکی از امور روزمره در زندگی خانوادهها در سراسر جهان خرید پایاپای یا نقدی کالا و خدمات بوده و هست.روشهای خرید و عادات مربوطه به آن مختلف گاهی متضاد میباشد، بسته به اینکه خریدار چه کسی و یا محل خرید کجاست. لیکن علیرغم اختلاف ظاهری، در مقایسه محوطه خارجی شنبه بازارهای سرزمین اکوادور و یا بازارهای سوراخ در دیوار بیت المقدس تا مراکز خرید معاصر مدرن و متعددی که در امریکای شمالی و دیگر نقاط جهان میبینیم، خواسته اصلی در تمام آنها ایجاد محیطی خوشایند برای خرید کالا و دریافت خدمات و نیز برآورد یک نیاز اجتماعی است.
انسان در جستجوی ارتباط با دیگران است.در بازارهای ابتدایی که برای رسیدن به آن مردم غالباً برای عرضه کالاهای خود از مناطق دور افتاده کیلومترها راه میپیمودند،شاید جنبه اجتماعی مهمترین قسمت از تجزیه شخص در بازار میبرد.دراینجا بازار به صورت جشنوارهای درآمده و نقش تجمع و تفریح آخر هفته را بازی میکرد.این جنبه اجتماعی و مهم بازار تدریجاً بر اثر روشهای روستایی به پیچیدگی و تجربه مختص زندگی شهری نقش خود را از دست داد.در شهرهای بزرگ،مراکز تجاری اداری در مناطق مرکزی به وجود آمد.اینها در زندگی، تاسیسات تجاری اداری و فراغت قرار گرفته، دینامیک روشهای زندگی شهری را تشکیل میدادند.
کلمات کلیدی: مجتمع تجاری اداری ، تجارت ، اوقات فراغت ، تفریح ، پاساژها ، فروشگاه ها ، حوزه اداری
فهرست مطالب:
فصل اول:کلیات پژوهش
مقدمه:…………………………………..1
1-1- بیان مسئله:…………………3
1-2- اهداف پژوهش:…………..3
1-3- فرضیه ها و پرسش ها:…………….3
1-4- تعاریف:…………….4
1-5- تاریخچه نظام اداری در جهان:………….8
1-3-2- نگاهی به ساختار نظام اداری در ایران:….8
1-4- تعاریف و مفاهیم:……………………..13
1-4-1- اداره:…………………………….13
1-4-2- نظام یا سیستم:……………………..13
1-4-3- مساحت، جمعیت اداری و مساحت سرانه:……..13
1-4-4- جمعیت اداری:………………………..14
1-4-5- مساحت سرانه:……………………….14
1-4-6- ضرایب گردش:………………………..15
1-5-اوقات فراغت:………………………….17
1-5-1-تعاریف ارائه شده از اوقات فراغت:……..17
1-5-2-مقایسه مفهوم«اوقات فراغت»باچند واژه دیگر:……………………………………18
1-5-3- شاخصهای کیفی و کمی اوقات فراغت :……..19
1-5-4- نقش و کارکرد اوقات فراغت:……………20
1-5-5-آثار و نتایج اوقات فراغت : …………..21
1-6-تفریح وتفرج :…………………………21
1-6-1- تعریف واژه تفریح :………………….21
1-6-2-تعریف تفرج :……………………….22
1-6-3- مفاهیم مربوط به تفرجگاهها: …………23
1-6-4- پیش بینی تقاضای تفرجگاهی:…………..24
1-6-5- رابطه جمعیت و تفرج:…………………24
1-6-7- الگوی بهینه بررسی مسائل تفرجگاهی:…….25
فصل دوم:تعاریف و مفاهیم
2-1- نگاهی به تجارت ایران:………………….29
2-2- جاده ابریشم، شاهراه تجارت شرق :…………32
2-3- نقش ایران در احیای جاده ابریشم:………..33
2-4- لزوم مراکز تجاری در یک شهر: ……………34
2-5-تاریخچه مجموعههای تجاری و اجتماعی درایران: ………………………………………..35
2-5-1-مقدمه ای در شناخت مجموعههای تجاری گذشته:…35
2-5-2-چگونگی پیدایش مجموعههای تجاری از نقطه نظر تاریخی و اجتماعی :…………………………35
2-5-3-سیر تکاملی مجموعههای تجاری:……………..37
2-5-4-بررسی بازارهای ایران- تکامل بازار:…….39
2-6- بررسی مجموعههای تجاری گذشته از نظر شهرسازی:…………………………………39
2-6-1-بررسی خصوصیات ویژه مجموعههای تجاری گذشته از نظر اقتصادی واجتماعی: …………………….40
2-7-انواع مجموعههای تجاری و بخش های تشکیل دهندۀ آن: ………………………………………..43
فصـل سوم: بررسی نمونه های مشابه
مقدمه:…………………………………..46
3-1- مجتمع تجاری اداری تفریحی الماس شرق مشهد:…..51
3-1-1-موقعیت مجتمع:………………………….51
3-1-2-مساحت زمین:…………………………51
3-1-3- مشخصات بنا و واحدهای تجاری اداری :…….51
3-1-4- تاسیسات برودتی و حرارتی:…………….52
3-1-5- پارکینگ طبقاتی:…………………….52
3-1-6- نوع نما سازی و پوشش سقف:……………..52
3-1-7- نوع سازه:………………………….52
3-1-8- تاسیسات ساختمانی:…………………..52
3-1-8-1- سیستم تامین سرمایش و گرمایش واحدهای تجاری اداری:…………………………………..52
3-1-8-2-سیستم تامین سرمایش/گرمایش فضاهای عمومی:…………………………………..53 3-1-9- طراح و آرشیتکت مجتمع: ……………….53
3-1-10- تجهیزات ساختمانی:…………………..54
3-1-11- پارکینگ طبقاتی:……………………54
3-2- مرکز تجاری/اداری/تفریحی بینالمللی دبی:……………………………….55
3-2-1-اتاقهای جلسات:………………………55
3-2-2- سالن کنفرانس ـ تئاتر:……………….55
3-2-3- سالن سرپوشیده:……………………..56
3-2-4-اتاقهای گردهمایی:…………………….56
3-2-5- سالن اجتماعات اصلی:…………………56
3-2-6-دفاتر اجرایی:……………………….57
3-2-7-آپارتمانهای مرکز تجارت:………………..57
3-2-7- باشگاه خصوصی:………………………57
فصل چهارم:استانداردها و ضوابط طراحی
4-1- بخش تجاری:…………………………….59
4-1-1- مبلمان و طراحی داخلی فضاهای تجاری:…….59
4-1-2- نورپردازی در مراکز تجاری:…………….59
4-1-3-آکوستیک در مراکز تجاری:……………….61
4-1-4-انعطافپذیری مراکز تجاری:………………61
4-1-5-ستونبندی واسکلت در مراکز تجاری:………..61
4-1-6-ارتفاع طبقات در مراکز تجاری:…………..61
4-1-7-عمق ساختمان تجاری:……………………62
4-1-8-سیرکولاسیون در مراکز تجاری:……………..62
4-1-9- ویترین در مراکز تجاری:………………..64
4-1-9-آبنما در مراکز تجاری:…………………65
4-1-10- فضای سبز در مراکز تجاری:…………….66
4-1-11- تهویه در مراکز تجاری:………………..66
4-1-12-پارکینگ در مراکز تجاری:………………67
4-2- بخش اداری:……………………………70
4-2-1- مطالعات عمومی:……………………..70
4-2-2- فضا و مصالح:………………………..71
4-2-3- ساختارهای سقف:……………………..73
4-2-4- طراحی مدولار:……………………….75
4-2-5- شبکه های طراحی:…………………….75
4-2-6- شبکه های اثاثیه:……………………77
4-2-7- شبکه های ساختمانی و تاسیساتی:………..77
4-2-8- تعیین قطعات منظم برای فضاهای کار:…….78
4-2-9- سیرکولاسیون:………………………..80
-4-2-9-1- راهروها:………………………..80
4-2-9-2- پلکان ها:………………………..81
4-2-10- مبلمان اداری:……………………..81
4-2-10-1- وسایل و لوازم کار اداری: …………83
4-2-10-2- وسایل کار درایران:……………….84
4-2-10-3 ملاحضات در چیدمان:…………………84
4-2-11- تنظیم فضا با تغییرات:………………86
4-2-11-1 طراحی محل و میدان کار از دیدگاه آنتروپومتری:……………………………….87
4-2-11-2- عملکرد فضائی و محدودیت ها:………….88
4-3- آثار عوامل طبیعی بر انسان: ……………89
4-3-1- دمای محیط:………………………….89
4-3-2- سرو صدا:…………………………..90
4-3-3- نور:………………………………91
4-3-3-1- نور طبیعی :………………………91
4-3-3-2- نور مصنوعی :……………………..93
4-3-4- رنگ: ……………………………..94
4-3-5- بافت:……………………………..98
4-3-6- دید های خارجی و داخلی:……………..100
4-3-6-1- بازشوها:…………………………100
4-3-6-2 زیبا شناسی :………………………103
4-3-6-3 فرم: …………………………….103
4-3-7- حفاظت و امنیت:…………………….104
4-3-7-1- حفاظت:…………………………..104
4-3-8- اقدامات آکوستیکی:………………….105
4-3-9- توصیه های روان شناسی محیط کار:……….106
4-3-10- ازدحام و مسائل مربوط به فضای شخصی:….109
4-4 – فضاهای تفریحی:……………………..111
4-4-1- بیلیارد:………………………….111
4-4-2- بازیهای کامپیوتری:…………………112
4-4-3-سالن اجتماعات چند منظوره (آمفی تئاتر):…………………………………112
4-4-4- سالن انتظار:………………………114
4-4-5- فضاهای نمایشگاهی:…………………..115
4-5- بخش تفریحی:………………………….115
4-5-1- سالن ورزشهای آبی:………………….116
4-5-2-زمینهای روباز ورزشی:………………..118
4-5-3- پیست اسکیت:……………………….119
4-6-جاده تندرستی:………………………..119
4-6-1-مسیر دوچرخه سواری:………………….119
4-7- پارک بازی کودکان:……………………120
4-7-1-بازیهای کامپیوتری و کافی نت:…………121
4-8-رستوران:…………………………….122
4-9- پارکینگ:……………………………124
4-10تأسیسات:…………………………….124
4-11-رفاهی – خدماتی:……………………..125
فصـل پنجم: شناخت بستر طرح
– مقدمه :……………………………….128
5-1- ویژگیهای جغرافیائی شهر تهران:………….128
5-1-1- موقعیت طبیعی شهر تهران:……………..128
5-2- ویژگیهای اقلیمی شهر تهران:…………….129
5-2-1- دما و رطوبت:………………………129
5-2-2- بارندگی:…………………………130
5-2-3- وزش باد:…………………………132
5-2-4- شرایط حرارتی در فضاهای آزاد:………..135
5-2-5- شرایط حرارتی در فضاهای داخلی:……….137
5-3- توپوگرافی:…………………………..140
5-4- آب های سطحی:………………………..140
5-5- آب های زیرزمینی:……………………..141
5-6- مطالعات زمین شناسی:…………………..143
5-7- خطر زمین لرزه گسترده تهران:……………..145
5-8-جهت گیری ساختمان در رابطه بااقلیم:………147
5-8-1- فرم ساختمان در رابطه با اقلیم:……..148
5-9- سایهبان متناسب:……………………..148
5-9-1- جهت در سایبان:…………………….148
5-10- آنالیز سایت:……………. ………..149
5-10-1-دلایلانتخاب منطقه 22 بهعنوان مکان پروژه:…149
5-10-2-علل شکلگیری منطقه 22 تهران:…………..149
5-10-3-تقسیمبندی منطقه:……………………149
5-10-3-1- مشخصات کلی محله:………………….150
5-10-4- تحلیل سایت پروژه موقعیت سایت:………..150
5-11-لایههای توپوگرافی سایت:………………..151
5-12- همسایگی هاو ویژگیها و پتانسیلهای سایت:…152
فصل ششم:فرایند طراحی
6-1-فرایند طرحی:…………………………154
6-2- مبانی نظری کانسپت مجتمع:………………158
فصل هفتم:نقشه های معماری
7-1:برنامه فیزیکی مجتمع تجاری،اداری:…………163
7-2:سایت پلان:……………………………164
7-3:طبقه همکف:……………………………165
7-4: طبقه اول:…………………………..166
7-5: طبقه دوم:…………………………..167
7-6:نما:…………………………………168
7-7- برش:……………………………….169
7-8:آکس بندی…………………………….170
7-9:تیر ریزی:……………………………171
7-10: فنداسون:…………………………..172
7-11: تصاویری از رندرهای داخلی/خارجی مجتمع:….173
منابع: …………………………………177
فهرست تصاویر
عنوان صفحه
تصویر(2-1): قدمت 5 هزار ساله ایران در تجارت دریائی در خلیج فارس:…………………………….29
تصویر(2-2)مراکز بزرگ اقتصاد در خاورمیانه:……30
تصویر(2-3)کشورهای واقع در جاده ابریشم:………32
تصویر(2-4)نقش ایران در احیای جاده ابریشم:……33
تصویر(3-1)مجتمع تجاری،اداری الماس شرق مشهد……..51
تصویر(3-2)نمای لابی مجتمع…………………….53
تصویر(4-1)سقف کاذب یک واحد تجاری ……………74
تصویر(4-2)سقف کاذب یک واحد اداری……………74
تصویر(4-3)کفسازی یک واحد اداری……………..74
تصویر(4-4)کفسازی یک واحد اداری……………..75
تصویر(4-5)ابعاد یک اتاق 2نفره………………77
تصویر(4-6)راهروی یک واحد اداری……………..80
تصویر(4-7)راه پله یک واحد اداری…………….81
تصویر(4-8)ابعاد میزهای دفتری………………..82
تصویر(4-9)فضای لازم جهت چیدمان میز تحریر………83
تصویر(4-10)ابعاد استاندارد موجود……………84
تصویر(4-11)نمونه ای از یک واحد اداری مبله شده…87
تصویر(5-1)بررسی جهت قرارگیری ساختمانها و خیابانها در برابر وزش باد…………………………134
تصویر(5-2)نمودارهای جهت و سرعت وزش باد………135
تصویر(5-3)جدول بیوکلیماتیک ساختمانی تهران……139
تصویر(5-4)آبهای زیرزمینی دشت تهران…………..143
تصویر(5-5)طبقه بندی مقاومت خاک اراضی شهری تهران… ……………………………………….147
تصویر(5-6)موقعیت و ابعاد سایت طرح………….150
تصویر(5-7) ساختمانهای اطراف سایت……………151
تصویر(5-8)همسایگی های اطراف سایت……………152
تصویر(6-1)ماکت شماره 1…………………….154
تصویر(6-2)ماکت شماره 2…………………….155
تصویر(6-3)ماکت شماره 3…………………….156
تصویر(6-4)ماکت شماره 4…………………….157
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول(4-1)ابعاد و مساحت سالن های ورزشهای آبی…… ……………………………………….118
جدول(4-2)مساحت فضای بازی کودکان……………121
جدول(4-3)مساحت فضای بازی های کامپیوتری……..122
جدول(4-4)سرانه و مساحت لازم رستوران…………123 جدول(4-5)مساحت و سرانه فضای خدماتی-رفاهی……126
جدول(7-1)برنامه فیزیکی مجتمع……………….163
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش) |
تعداد صفحات: 162 |
حجم: 3.37 مگابایت |