1) نام بازی : سنگ سنگ چلیپا **
اهداف: دقت ، سرعت عمل ، چابکی ، قدرت
وسایل مورد نیاز : یک تکه سنگ کوچک
تعداد افراد : بیش از 5 نفر
بچه ها در یک صف می ایستند و استاد در پشت سر آنها حرکت می کنند و سنگ ریزه را به طوری که کسی متوجه نشود در دست یکی از بازیکنان می گذارد و می گوید سنگ سنگ چلیپا / نه در زمین نه در هوا ، کسی که سنگ ریزه را در دست دارد باید قبل از اینکه دیگران متوجه شوند و او را بزنند از صف فرار کند و خود را به محلی که قبلا در خارج از صف تعیین شده بود برساند .
شخصی که از صف فرار می کند باید 1 نفر از سمت چپ 1 نفر هم از سمت راستش به دنبالش بدود ا
ر نتوانند او را بگیرند و او به محل مورد نظر برسد آن وقت استاد برای هر یک از بازیکنان داخل صف نامی را انتخاب می کند . (مثلا برای هر یک اسم یک میوه را می گذارد) بعداز بازیکن خارج صف می خواهد نام بازیکنان را حدس بزند . بازیکن حدس می زند . اگر درست بود آن کسی که نامش را حدس زده از فاصله محلی که ایستاده اند تا فاصله ی محلی که تعیین کرده اند به فرد پیروز کولی می دهد ، اگر اشتباه حدس زد به صف بر می گردد و بازی ادامه می یابد .
2) گوشه بازی **
اهداف : سرعت ، زیرکی
تعداد افراد : 5 نفر
مکان بازی : یک اتاق
چهار نفر در چهار گوشه اتاق می ایستند و یک نفر در وسط باقی می ماند . به محض شروع بازی بازیکنان باید جاهای خود را با هم عوض کنند و نفر وسط هم باید سعی کند جای یکی از آنها را بگیرد . در صورتی که موفق شود بازیکنی که جای خود را از دست داده وسط می آید .
3) گرگم و گله می برم **
اهداف دقت ، سرعت عمل ، زیرکی
تعداد افراد : بیش از 4 نفر
مکان بازی : محیط باز
یک نفر به قرعه گرگ می شود ودیگری چوپان ، و بقیه نیز به عنوان گوسفندان پست سر چوپان دستهای خود را در کمر یکدیگر حلقه کرده و صف می بندند . سپس گرگ می خواهند:
«گرگم و گله می برم » ـ چوپان و گوسفندان با هم جواب می دهند «چوپون دارم نمی زارم » به این ترتیب هر کدام برای آن دیگری رجز می خواند تا گرگ حمله می کند و گوسفندان به این طرف و آن طرف می دوند اما نباید کمر یکدیگر را رها کنند . دست گرگ به هر یک از بازیکنان که برسد . بازیکن می سوزد و از بازی خارج می شود. بازی آنقدر ادامه پیدا می کند تا دیگر گوسفندی نماند .
4) استپ هوا
اهداف ، سرعت عمل ، چابکی ، سرعت
وسایل مورد نیاز : توپ (1عدد)
تعداد افراد : بیش از سه نفر
ابتدا دایره ی بزرگی روی زمین می کشند (مثلا شعاع m 2 یا بزرگتر بسته به تعداد افراد) ، با توافق افراد در فاصله دورتری از دایره خطی می کشند (مثلا 10 متری دایره ) و افراد پشت خط قرار می گیرند. یک نفر به عنوان استاد توپی را که در دست دارد به هوا پرتاب می کند و اسم یک نفر را می برد ، آن شخص باید توپ را بگیرد و بقیه باید به سمت دایره فرار کنند تا خود را به دایره برسانند . شخص مهاجم که توپ ور دست دارد باید به دنبال افراد دویده وتوپ را به آنها بزند اگرنتوانست و افراد خود را به دایره رساندند باید منتظر بماند تا افراد از دایره بیرون بیایند زیرا دایره مکان امنی است که مهاجم نمی تواند به افراد داخل آن توپ بزند.
افراد که داخل دایره بیرون می دوند تابه مکان اول خود باز گردند شخص مهاجم باید توپ را به آنها بزند توپ به هر کسی خورد یک امتیاز منفی می گیرد . شخصی که 3 امتیاز منفی داشته باشد از بازی خارج می شود .
اگر مهاجم نتوانست توپ را به کسی بزند خودش یک امتیاز منفی می گیرد .
بازی تا زمانی ادامه می یابد که فقط یک نفر باقی بماند .
5) اشترکجا ، پیشتر بیا
اهداف : دقت ، سرعت عمل ، سرعت
تعداد افراد : بیش از 6 نفر
بازیکنان به دو گروه تقسیم می شوند و هر کدام برای خود یک استاد انتخاب می کند. برای تعیین گروهی که باید بازی را شروع کند دو استاد بین خود تر یا خشک می کنند . استادی که برنده شده افراد خود را می برد و دور از چشم یاران رقیب ، در گوشه خرابه یا مکان تاریکی پنهان می کند و خودش به نزد گروه رقیب بر می گردد. و به آنها می گوید که به دنبال آن بروند . گروه رقیب از او می پرسد : اشتر کجا ؟ و استاد می گوید : پیشتر بیا. به همین ترتیب گروه رقیب را کم کم به محل مخفی شدن یاران خود می برند، (گروه رقیب باید هر لحظه آماده ی فرار کردن باشند زیرا امکان دارد گروه دیگر در هر جایی معقی شده باشند. ) وقتی خوب نزدیک شدند استاد فریاد می زند «هوی » و افراد آن از تاریکی بیرون می ریزند و گروه رقیب فرار می کند اگر از افراد دسته پنهان شده کسی توانست یکی از افراد فراری را بگیرد تا محلی که بازی از آنجا آغاز شده و سر ملّه خوانده می شود از سواری می گیرد .
گروه فراری باید به سرعت خود را به سر مله برسانند