بازی و ورزش های بومی محلی


1) بازی خونه خدا، خونه دزد، خونه سرو

هدف بازی:

سرعت، چابکی

مکان بازی:

فضای باز

تعداد بازیکنان :

بیشتر از شش نفر

این بازی در میدانی با مساحت زیاد انجام می‌شود. ابتدا چند گودال کنده می‌شود، یک گودال بزرگ به عنوان خانه‌ی خدا در وسط و به تعداد بازیکنان گودال‌هایی در اطراف خانه‌ی خدا کنده می‌شود. اندازه گودال‌ها باید به گونه‌ای باشد که یک توپ هندبال درون آنها جای گیرد. ابتدا بین افراد قرعه‌کشی شده و یک نفر انتخاب می‌شود، در یک طرف زمین گودال‌ها باید باشد و در طرف دیگر جایی را مشخص می‌کنند که در حین بازی از آن استفاده می‌شود. هر گودال به نام یکی از بازیکنان می‌باشد. فرد انتخاب شده به فاصله 3 یا 4 متری از گودال‌ها به صورت خم توپ را روی زمین قل می‌دهد.

اگر توپ در خانه‌ی خودش بیفتد دوباره پرتاب می‌کند، اگر توپ در خانه‌ی کس دیگری بیفتد آن فرد سوار پشت این شخص می‌شود و توپ را دوباره باید پرتاب کند اگر بازهم درآن خانه بیفتد یک چشمش توسط کسی که سوار پشتش شده بسته می‌شود، اگر بار دیگر که پرتاب کرد باز هم در همان خانه بیفتد چشم دیگر شخص را با دستانش می‌بندد، اگر توپ در خانه کس دیگری بیفتد فرد سواره پیاده می‌شود و نفر بعد سوار پشتش می‌شود. توپ باید آنقدر پرتاب شود تا در خانه‌ی خدا بیفتد. به محض افتادن توپ در آن خانه فرد پرتاب کننده توپ را برمی‌دارد و بقیه فرار می‌کنند به سمت محلی که از قبل تعیین شده بود و فرد توپ به دست به دنبال آنها می‌دود تا توپ را به آنها بزند. افراد گروه باید سعی کنند به سمت محل تعیین شده رفته و به خانه‌ی خدا برگردند و دست به خانه‌ی خدا بزنند بدون اینکه توپ به آنها برخورد کند اما اگر توپ به کسی برخورد کند آن فرد باید توپ را برداشته و دنبال دیگران بدود و بازنده باید از اول شروع به بازی کند و بازی ادامه می‌یابد.

2) بازی تبرک

هدف بازی:

چابکی و سرعت

مکان بازی :

یک میدان باز

تعداد بازیکنان:

بیشتر از شش نفر

تعداد افراد بازیکن از 6 نفر به بالا می‌باشد. یک نفر به عنوان استاد می‌نشیند و بقیه جلوی استاد صف می‌کشند. استاد انگشتان دستش را درهم قلاب می‌کند و بقیه بازیکنان تک به تک یک ضربه با دست به میان دو دست استاد می‌زنند و استاد باید سعی کند دست یک نفر را بگیرد. وقتی دستش را گرفت آن شخص چشم می‌گذارد و بقیه می‌روند و پراکنده می‌شوند و بعد از آن استاد تا 10 شماره می‌شمرد و فرد باید برود و دنبال بقیه بگردد، افراد دیگر هم باید در فرصت مناسب شخص را گرفته و قبل از اینکه فرد بتواند خود را به استاد برساند او را کتک بزنند و بازی به همین صورت ادامه می‌یابد.

3) بازی گوی و ملته

هدف:

چابکی، سرعت

وسایل بازی:

یک چوب نیم متری و یک توپ کوچکتر از توپ هندبال

مکان بازی:

فضایی باز به اندازه زمین فوتسال یا کمی بزرگتر

تعداد بازیکنان:

هر تیم بالای پنج نفر

این بازی در میدانی با مساحت زمین فوتسال یا کمی بزرگتر انجام می‌شود. زمین بازی از وسط به دو قسمت تقسیم می‌شود. بازیکنان به 2 گروه 5 یا 6 نفر به بالا تقسیم می‌شوند. یک گروه در یک سمت و گروه دیگر در سمت مقابل قرار می‌گیرند قرعه کشی انجام می‌شود و توپ و چوب به دست گروه برنده داده می‌شود. در انتهای زمین گروه دوم جایی مشخص می‌شود که در حین بازی از آن قسمت که ملته نام دارد استفاده می‌شود بازیکنان گروهی که در قرعه‌کشی برنده شده‌اند هریک می‌توانند با چوب 3 توپ را به زمین مقابل پرتاب کنند زمانی که فرد توپ را پرتاب می‌کند هم گروهی‌های او باید خود را به ملته رسانده و برگردند و افراد گروه مقابل باید توپ پرتاب شده را بگیرند و به افرادی که به سمت ملته می‌روند بزنند که در صورت برخورد توپ آن شخص از بازی اخراج می‌شود و به اصطلاح می‌سوزد. اگر افراد گروه مقابل بتوانند 3 توپ را در هوا بگیرند امتیاز کسب می‌کنند و جای بازیکنان عوض می‌شود و بازی ادامه می‌یابد.

4) بازی سنگ سنگ چهل هوا

هدف بازی:

سرعت، چابکی، عکس العمل، هماهنگی

بازی در مکانی به مساحت زمین فوتسال انجام میشود

تعداد بازیکنان:

هر تیم بالای پنج نفر میباشد

در این بازی افراد به 2 گروه 5 یا 6 نفری تقسیم می‌شوند. هرگروه دارای یک استاد می‌باشد. بین دو گروه قرعه‌کشی می‌شود و مشخص می‌شود که سنگ دست کدام گروه باشد. افراد هرگروه یک همتا در گروه مقابل دارند که از قبل مشخص شده است. افراد هرگروه دستان خود را پشت سر قلاب می‌کنند. سنگ در دست هرگروه که افتاد، استاد پشت بازیکنان خود را می‌رود و شعری را با این مضمون می‌خواند: “سنگ سنگ چهل هوا    نه در زمین نه در هوا” و سنگ را در دست یکی از بازیکنان قرار می‌دهد. سپس آن فرد با سرعت به سمت روبه‌رو شروع به دویدن می‌کند و همتای او در گروه دیگر باید به دنبال او بدود و سعی کند او را بگیرد. این دو نفر تا جایی از زمین بازی که از قبل مشخص شده به دنبال هم می‌دوند و اگر همتای فرد بتواند فرد سنگ به دست را بگیرد از همان قسمت تا سمت بازیکنان سوار کول او می‌شود و اگر نتوانست برعکس عمل می‌کنند و بازی به همین صورت ادامه می‌یابد.

5) بازی کلاه قیج

هدف بازی:

سرعت، چابکی، هماهنگی

بازی در فضای باز انجام میشودبه اندازه زمین فوتسال یا کمی بزرگتر

تعداد بازیکنان:

در هر گروز بیشتر از چهار نفر باید باشد

این بازی در زمینی به مساحت زمین فوتسال انجام می‌شود. در یک سمت زمین یک دایره کشیده می‌شود و در انتهای زمین نیز محلی مشخص می‌شود که در حین بازی استفاده می‌شود. بازیکنان به 2 گروه تقسیم می‌شوند. یک گروه داخل دایره قرار می‌گیرند و گروهی خارج از دایره، گروه داخل دایره روی یک زانو می‌نشینند و پای دیگر خود را درون دایره دراز می‌کنند و یک کلاه روی سر یکی از اعضای گروه قرار می‌دهند که می‌تواند بین افراد جابه‌جا شود. افراد خارج از دایره سعی می‌کنند کلاه را از سر افراد داخل دایره بردارند و افراد داخل دایره سعی می‌کنند روی یک پا چرخیده و با پای دیگر به افرادی که به داخل دایره وارد می‌شوند ضربه بزنند. اگر ضربه‌ای به افراد وارد شوند جای دو گروه عوض می‌شود اما اگر افراد خارج از دایره بتوانند کلاه را بردارند فرار می‌کنند و گروه داخل دایره به دنبال آنها وافراد کلاه را همانند توپ به هم پاس می‌دهند و سعی می‌کنند کلاه را به انتهای زمین در محل تعیین شده برسانند و افراد گروه دیگر باید سعی کنند کلاه را  پس بگیرند .که اگر موفق شوند برنده بازی بوده و از گروه مقابل تا رسیدن به دایره کولی می‌گیرددرغیر این صورت باید به گروه مقابل کولی بدهند.

6) بازی سه‌پایه

هدف:

سرعت،چابکی، عکس‌العمل بالا

بازی در فضای باز انجام میشود

تعداد کل بازیکنان :

بیشتر از هفت نفر باید باشد

افراد به دو گروه تقسیم می‌شوند. یک گروه در داخل دایره به همراه استاد و گروه دیگر در خارج از دایره، معمولاً افراد گروه‌ها 3 نفر می‌باشند. قرعه کشی صورت می‌گیرد و یک گروه وارد دایره می‌شوند و دست در گردن هم انداخته و پشت به زمین حلقه‌ای را تشکیل می‌دهند. در این بازی استاد بازی با یک شال که یک سر آن در دست بچه‌های داخل دایره است و سر دیگر آن در دست خودش به دور حلقه‌ی بچه‌ها با فاصله‌ی مشخص می‌چرخد و افراد گروه دوم باید  سعی کنند سوار پشت افراد داخل دایره شوند. بعد از کمی صبر به سرعت پیاده شده و به بیرون از دایره بروند و استاد باید سعی کند با دست یا پا به این افراد ضربه زده و اجازه‌ی سوار شدن به پشت بچه‌ها را ندهد که اگر ضربه‌ی استاد به یکی از اعضای گروه دیگر که سعی می‌کند سوار پشت افراد داخل دایره شود برخورد کند جای 2 گروه عوض شده و بازی ادامه می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *