معانی و ریشه واژه هتل
این واژه خود ازکلمه هاستلـ HOSTEL مشتق شده است که در کشور انگلستان برای نامیدن این مراکز به کار میرفت. مکانهایی را که آمریکا به همین منظور اختصاص یافت با واژه (اینـINN) مشخص میکردند و همراه با این کلمه در مواردی مشابه از عبارت (Coffee house) استفاده میشود. به تعبیر دیگر کلمهHOTEL یک لغت فرانسوی میباشد، به معنی عمارت بزرگ که فرم امروزی خود را از همان
“اینـInn”های اروپایی و آمریکایی گرفته است.
یک هتل را میتوان به زبان ساده چنین تعریف نمود: مکانی برخوردار از امکانات کافی برای زندگی افرادی که به منظور اقامت موقت بدان مراجعه و از این امکانات استفاده کنند. بدین گونه درمییابیم که یک هتل باید برای رفع نیازهای مسافرین و مراجعین خود از امکانات و وسایل رفاهی ضروری مورد نیاز بهره مند باشد تا بتواند موجبات آسایش آنها را بسته به نوع فعالیتهایی که در آن رخ میدهد و انواع میهمانی که به آن روی میآورند به نحو مطلوب فراهم نماید و خواستههای آنان را برآورده سازد. هتلها دارای اتاقهای متعدد برای اجاره و پذیرش مسافران، سالنهایی برای جشنها و مهمانیها و بسته به نوع فعالیت آن، سالنهای کنفراس، سمینار و فروشگاهها و همچنین رستوران، تریا و استخر را دارا میباشد. هتل را از نقطه نظر معماری میتوان مجموعهای نامید برجسته، از سازماندهی فضا جهت اقامت موقت انسانها و عنصری جهت برقراری ارتباطات.
1ـ1ـ1ـ هتلداری
تکنیک و فن اداره و چرخش یک هتل را به نحو مطلوب هتلداری گویند. هتلداری یکی از شرایط اصلی در جذب میهمانان و مسافرین به سمت هتل میباشد. روابط عمومی و عملیات ارتباط جمعی در این امر تاثیر به سزایی دارند. روابط عمومی در ایجاد سه عامل بسیار مهم دخالتی سازنده دارد که این سه عامل در هر حال تعیین کننده موقعیت مخصوص یک هتل خواهد بود:
1- به دست آوردن و نگهداری یک شمای مثبت، شامل نیکنامی و معروفیت و اطمینان نزد مردم.
2- ایجاد هماهنگی در ارائه خدمات مادی و غیر مادی که مبتنی بر خواستهها و توقعهای مشتریان باشد.
3- باقی ماندن در عرصه رقابتها و عرضه تولیدات و خدمات گوناگون و حفظ برتری آن عملیات ارتباطجمعی به همراه فعالیتهای مربوط به روابط عمومی هتلها به صورت کار گروهی به انجام میرسد. هر نوع فعالیت سازنده و موثری که در جهت کسب شهرت و تحکیم موقعیت هتل انجام شود از جمله وظایف و هدفهای روابط عمومی شمرده میشود.
فهرست مطالب:
فصل اول
معانی و ریشه واژه هتل
هتلداری
تاریخچه هتل
سیر تحول هتل در اروپا
گراند هتل
هتلهای امروزی
تاریخچه هتلداری
تاریخچه پذیرایی و هتلداری در ایران
منازل، مساجد و خانقاههای مهمانخانهای
سرا، تیم و تیمچه
سرگذشت مهمانخانهها
تاریخچه هتل در ایران معاصر
اسکان و مبانی اولیه برنامهریزی هتل
انواع مکانهای اقامت
تئوریهای پایه در طراحی هتل
اقتصاد هتل
درجه بندی و نرخ گذاری در هتلها
دستهبندی هتل از نظر کیفیت و طرح
ضوابط معماری، ساختمانی و درجهبندی هتلهای کشور
فصل دوم
فضاهای موجود در یک هتل
انواع اتاقهای موجود در هتلها
مقدار یا ابعاد و اندازه اتاقها وسعت تغییرات
راهروها
اتاق حمامها خوابها
ارتفاعات سقف
مبلمان بالکنها و تراسها
طراحی حمامها
سوئیتها
نتیجهگیری
بخش فضای عمومی
پذیرش لابی
ذخیره جا
اندازه پیشخوان
نگهداری چمدانها
تلفن
سرسراها
دفاتر اداری
امکانات غذاخوری
فضاهای ورزشی
فضاهای پشتیبان
ملاحظات عملی
سیرکولاسیونها
دسترسیهای عمومی
پارکینگها
بخش خدماتی پشتیبانی
آشپزخانهها
تأمین خوراک و آشامیدنی
انبار آذوقه و مراحل آماده سازی و پخت نوشیدنی
فضای انباری
باراندازمحل دریافت کالا یا تدارکات
مرجوعیها و زبالهها
فضای موردنیاز برای کارکنان
رختشویخانه و خانهداری
خدماتی مهمان
تعداد آسانسورها
انبار چمدان و ایستگاه پادو
نمازخانه و سرویسهای بهداشتی عمومی
اتاق پزشک مقیم
خدماتی تفریحی
کافی نت و گیم نت
بخش مهندسی و تأسیسات
بخش تجاری
فصل سوم
اهمیت تأسیسات در ساختمانهای بلند
مسائل تأسیساتی مورد توجه در ساختمانهای بلند
سیستم آبرسانی
سیستم فاضلاب
سیستمهای حرارتی و برودتی
نکاتی در مورد ابعاد داکتها و نحوه قرارگیری آنها
سیستمهای مختلف لولهکشی
تأسیسات مکانهای ورزشی و تفریحی
حفظ امنیت در مقابل حریق
فضای موتورخانه
نحوه دسترسی و حمل ونقل وسائل
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 73
دانلود رایگان با لینک مستقیم
حجم: 7.29 مگابایت
هزینه دانلود: 10 صلوات هدیه به روح حضرت فاطمه (س) و سلامتی و ظهور آقا امام زمان (عج)