دانلود آزمایش اندازه گیری کشش سطحی مایعات به روش قطره چکان


دانلود آزمایش اندازه گیری کشش سطحی مایعات به روش قطره چکان

مختصری از تئوری آزمایش:

در این آزمایش می خواهیم کشش سطحی چند مایع مختلف را بدست بیاوریم ، که از موارد زیر کمک می گیریم.

قانون Tate: وزن قطره مایع که از انتهای قطره چکان می افتد با کشش سطحی مایع و شعاع منفذ قطره چکان متناسب است که توسط رابطه زیر بیان می شود:

که در آن m جرم قطره ، g شتاب جاذبه زمین ، r  شعاع داخلی دهانه قطره چکان و T کشش سطحی مایع است. یکی از انواع قطره چکانها ، قطره چکان Hellige است. این قطره چکان از یک مخزن تشکیل شده و دهانه خروجی آن کاملا صاف و صیقلی است تا قطره به هنگام خروج تغییر شکل ندهد. می توان ثابت نمود که نسبت کشش سطحی دو مایع  با تعداد قطرات آنها که از یک قطره چکان فرو می ریزد نسبت معکوس و با وزن مخصوص آنها نسبت مستقیم دارد. یعنی:

در این رابطه   کشش سطحی مایع و وزن مخصوص آنها و  تعداد قطرات دو مایع در حجم مساوی از قطره چکان است. بنابر این با اندازه گیری  و تعیین  توسط ترازوی Mohr و معلوم بودن کشش سطحی یکی از دو مایع می توان کشش سطحی مایعات را بدست آورد.

تراروی Mohr : این ترازو از پایه A  که ارتفاع آن بوسیله پیچ K قابل تنظیم است، تشکیل شده است که شاهین B بر روی آن سوار می شود به طوری که تیغه شاهین در شیار مخصوص روی پایه A جای می کیرد . در روی شیار دهم زایده سوار می شود و میله شیشه ای S که به وسیله سیم کرم نیکل بسته شده است توسط قلاب متصل به انتهای سیم به این زایده آویزان می شود. در روی شیارهای 1 تا 9

توجه:  ممکن است جمله بندی و علائم نگارشی به هم ریخته باشد. ولی در نسخه اصلی همه چیز مرتب و منظم می باشد.

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 5
حجم: 123 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *