دانلود فایل ورد راجب بذرکاری


دانلود فایل ورد راجب بذرکاری

عمق صحیح بذرکاری

سبز شدن بذر در صورت فراهم بودن شرایط محیط (رطوبت، درجه حرارت …)با رشد جنین آغاز و اندامهای اولیه نهال شامل ریشه و ساقه با استفاده از مواد ذخیره در بذر تولید می شود. رشد بقیه اندامها تا وقتی که ساقه بتواند از خاک خارج شده و به نور آفتاب جهت انجام فتوسنتز (تولید مواد هیدروکربنه) دسترسی پیدا کند از مواد ذخیره بذر خواهد بود.اصولا بذر در گیاهان مرتعی در مقایسه بذر در گیاهان زراعی کوچک بوده و از مواد ذخیره محدودی برخوردار هستند.

به طور مثال وزن 1000 دانه بذر گیاهان علفی مرتعی از 5/3 تا 15/0 گرم متغیر است که در مقایسه با بذر گندم 1000 دانه آن برابر 40 تا 45 گرم می باشد.

بذر گیاهان می بایستی در عمقی کاشته شود که مواد ذخیره ای آن برای تامین مواد غذایی مورد نیاز جهت شروع و ادامه رشد اولیه نهال کافی باشد.بر این مبنا عمق کاشت گیاهان مرتعی کمتر از عمق گیاهان زراعی است. لذا عمق کاشت یکی از موارد اساسی در بذرکاری مراتع می باشد و همانطوری که ذکر شد برای بذر هر گیاه حدی وجود دارد.این حد بستگی به خصوصیات آناتومیکی و مورفولوژیکی نهال سبز شده دارد و از طریق گیاه مادر به نهالها انتقال می یابد.

سبز شدن بذور و خروج آن از خاک یکی از موارد بوده و بقاء نهالهای تولید شده بستگی به رطوبت خاک و مواد غذایی موجود در آن دارد. بنابراین در صورت سبز شدن بذور اگر سیستم ریشه گسترش پیدا نکند، نهالهای تولید شده از بین خواهند رفت. برای فراهم کردن شرایط و تامین رطوبت لازم برای رشد بذور نهالهای تولید شده بهتر خواهد بود که عمق کشت تا اندازه ای عمیق در نظر گرفته شود تا نهالهای حاصل شده در اثر خشک شدن خاک سطحی از بین نرفته، فرصت استقرار و نفوذ ریشه های خود را در خاک داشته باشند. معمولا عمق کشت بستگی به بزرگی و کوچکی بذر دارد. بذور ریزتر باید در عمق کم که در پاره ای موارد کشت بذور بدون پوشانیدن آن را ایجاب می کند، در مورد بذور درشت تر عمق کشت افزایش می یابد.

عمق کشت همچنین به بافت خاک مربوط بوده و خاک های سنگین، کمتر و در خاکهای سبک و ماسه ای به علت سهولت خروج اندامهای هوایی نهال از آن، می توان عمق کشت را افزایش داد.

برای فراهم کردن رطوبت خاک در اثر جمع آوری نزولات برای سبز شدن بذور، جلوگیری و تاخیر در تبخیر آن می توان مبادرت به کشت در ته جویچه هایی که عمق آنها در حدود 10سانتی متر می باشد نمود. در این روش بدون اینکه عمق کشت بذر زیاد شود، بذور عملاً از رطوبت بیشتری استفاده می کنند.

بازدید بذرکاری یکی از مراحل مهم در بذرکاری مراتع می باشد. منظور از این بازرسیها این است که ملاحظه شود آیا بذور، سبز شده و از خاک خارج شده اند و یا اینکه در اثر عوامل محیط از بین رفته اند. بدیهی است تا برطرف کردن عامل از بین برنده نمی توان اقدام به بذرکاری نمود. برنامه بازدید و کنترل بذرکاری 2 هفته و چهار هفته پس از کشت و همچنین اوایل پاییز و اوایل بهار سال بعد، از لحاظ اطلاع از استقرار گیاهان خواهد بود.

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 16
حجم: 723 کیلوبایت

سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *