دانلود تحقیق راجب حجاب و پوشش – 44 صفحه فایل ورد


دانلود تحقیق راجب حجاب و پوشش – 44 صفحه فایل ورد

مقدمه :

حجاب و پوشش در دین مبین اسلام از جایگاه ویژه ای برخوردار است. اسلام به عنوان آخرین دین الهی برای حفظ فرد و جلوگیری جامعه از انحرافاتی که سرچشمه آنها بی حجابی و بی عفتی و عدم رعایت پوشش صحیح می باشد . برنامه ای را به مردم داده است که این دستورالعمل شامل همه افراد بشر اعم از مرد و زن می باشد. اسلام برای مردان پوششی را قرار داده است که مسلمانان بایستی به آن دستور عمل کند و برای زنان و دختران نیز متناسب با جسم و روحیات آنها برنامه ای دارد. پرواضح است که جسم زن از لطافت و زیبایی خاصی برخوردار است که این ویژگی ها البته متناسب با وظایف و مأموریت های زن می باشد او مادری مهربان می باشد و بایستی لوازم آنرا تیر داشته باشد. پس این نعمت الهی را بایستی شکر کند و آنرا حفظ نماید زن در اسلام مقدس است البته به شرطی که خودش شرایط آنرا داشته باشد . زن کانون مهر و محبت است و بایستی این نعمت را در جایگاه خودش مصرف نماید. زن مظهر زیبایی است و بایستی در مورد خودش بهره برداری گردد. زن در دیدگاه دنیا گران و کسانی که فقط به عالم ماده دل خوش کرده اند بسیار تحقیر شده است. زیرا از او به عنوان کالای تبلیغاتی و وسیله شهوت رانی و غیره استفاده می کنند. اگر به فکر فرو رویم و اندکی دقت داشته باشیم می یابیم که همه جسارتها و تحقیرها علتی ندارد به جز دوری جستن از برنامه های دین و عمل نکردن به فرائض و شعائر دینی و مذهبی .

اسلام می گوید: ای زن خودت را حفظ کن و زیور آلات و جسم زیبایت را برای همسر خودت نمایان کن و البته در مقابل همسرت به بهترین صورت ظاهر شو  و خودت را از نگاه نامحرمان که به تو به چشم دیگری می نگرند محفوظ بداره البته در جامعه حضور داشته باش و نقش خودت را ایفا کن ولی بایستی به ابزار آن مجهز باشی و آن پوشش متناسب با جسم زنانه توست حجاب اسلامی یعنی مصنویت و نه محدودیت و مثال حجاب برای زن به قلعه ای می ماند که مردم برای حفظ جان خویش از ظلم و حلمات وحشیان به دور خانه های خویش می سازند. پس قلعه وسیله نجات است و در مسیر پر خار و خس زندگی که هر لحظه امکان دارد که پای تو بر تیغی بنشیند بایستی کفشی به پا کنی که پای جانت را از تیغ های شهوت رانی و حرام آلو دیگران محفوظ بداری .

اسلام به عنوان کامل ترین شریعت و به عنوان نمونه و سرمشق برای زنان الگویی را آورده است که در طول تاریخ همانند او را نخواهی یافت و او رسیده و سرور زنان عالم است. او دختر رسول خداست که در دامان رسول الله (ص) پرورش یافته است و بررسی و مطالعه حالات این بزرگوار به خوبی چگونگی پوشش ظاهری و حیا و عفت را به زنان می آموز. حضرت فاطمه زهرا (س) نمونه بارز و کامل یک زن مسلمان است و زنان بایستی در زندگی خود به این کمپانی حیا و عفت تأسی داشته باشند. باشد که روزی در جامعه اسلامی شاهد بدحجابی نبوده و به رستگاری نزدیکتر شده باشیم .

 

فلسفه حجاب

بدون شک در عصر ما که بعضی نام آن را عصر برهنگی و آزادی جنسی گذرانده اند افراد غرب زده، بی بند و باری زنان را جزئی از آزادی او می دانند، سخن از حجاب گفتن برای این دسته ناخوشایند و گاه افسانه است متعلق به زمانهای گذشته ولی مفاسد بی حساب و مشکلات و گرفتاریهای روز افزون که از این آزادی های بی قید و شرط بوجود آمده، سبب شده که تدریجا گوش شنوایی برای این سخن پیدا شود. اسلام می گوید کامیاب های جنسی اعم از آمیزش و لذت گیری های سمعی و بصری و لمسی مخصوصا به همسران است و غیر از آن گناه و مایه آلودگی و ناپاکی جامعه می باشد که جمله :

«ذلِکَ اَزکی لَهُم» در آیه 30 سوره نور اشاره به آن است

فلسفه حجاب امر مکتوم و پنهانی نیست زیرا :

  • برهنگی زنان که طبعا پیامدهایی همچون آرایش و عشوه گری و امثال آن را به همراه دارد. مردان مخصوصاً جوانان را در یک حال تحریک دائم قرار می دهد تحریکی که سبب کوبیدن اعصاب آنها و ایجاد هیجان های بیمارگونه عصبی و گاه سرچشمه امراض روانی می گردد. مخصوصاً توجه به این نکته که غریزه جنسی نیرومندترین و ریشه دارترین غریزه آدمی است که در طول تاریخ سرچشمه حوادث مرگبار و جنایات هولناکی شده تا آن جا گفته اند :

هیچ حادثه مهمی را پیدا نمی کنید مگر اینکه پای زنی در آن در میان است. آیا دامن زدن مستمر از طریق برهنگی به این غریزه و شعله ور ساختن آن بازی با آتش نیست ؟ آیا این کار عاقلانه ای است ؟

  • آمارهای قطعی و مستند نشان می دهد که با افزایش برهنگی در جهان طلاق و از هم گسیختگی زندگی زناشویی در دنیا بطور مداوم بالا رفته است زیرا در «بازار برهنگی» که عملا زنان به صورت کالای مشترکی «لااقل در مرحله غیر آمیزشی جنسی» در آمده اند قداست پیمان زناشویی مفهومی نمی تواند داشته باشد.
  • گسترش دامنه فحشاء و اقرایش فرزندان نا مشروع از دردناکترین پیامدهای بی حجابی است و دلائل آن مخصوصا در جوامع غربی کاملاً نمایان است.
  • مسأله «ابتذال زن» و«سقوط شخصیت آن» در این میان نیز حائز اهمیت فراوان است هنگامی که جامعه زن را با اندام برهنه بخواهد طبیعی است روز به روز تقاضای آرایش بیشتر و خودنمایی افزون تر از او دارد و هنگامی که زن را از طریق جاذبه جنسیش وسیله تبلیغ کالاها و ذکور اطاقهای انتظار و عاملی برای جلب جهان گردان و سیاحان و مانند اینها قرار بدهد در چنین جامعه ای شخصیت زن تا سر حد یک عروسک یا یک کالای بی ارزش سقوط می کند و ارزشهای والای انسانی او به کلی به دست فراموشی سپرده می شود و تنها افتخار او جوانی و زیبایی و خودنمایی اش می شود و به این ترتیب مبدل به وسیله ای خواهد شد برای اشباع هوسهای سرکش یک مشت آلوده فریبکار و انسان نماهای دیو صفت، در چنین جامعه ای چگونه یک زن می تواند با ویژگی های اخلاقی اش، علم و آگاهی و دانایی اش جلو کند و حایز مقام والایی گردد .

بنابراین زن این موجود ظریف، مظهر جمال خلقت است و اسلام می خواهد این گوهر گرانبها در گنجینه حجاب، مستور باشد تا از آفات هوس ها مصون بماند از طرفی حجاب، نوعی ارزش و احترام برای زنان به دنبال می آورد تا نامحرمان هوسران آنها را به دیده حیوانی ننگرند

قرآن درباره فلسفه حجاب می فرماید :

حجاب برای این است که زنان شناخته نشوند ومورد اذیت و آزار قرار نگیرند

در مخزن شرف، گهری جز حجاب نیست  
  شمشیر دیده را سپری جز حجاب نیست

 

زن تا زمانی که در غنچه حجاب است هیچ کس هوس چیدن آن را نمی کند اما همین که این حجاب کنار رفت و این غنچه باز شد آن را خواهد چید و پس از چند روز پژمرده و پرپر شد و به کناری خواهد افکند .

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 44
حجم: 163 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *