دانلود تحقیق حجاب زن


دانلود تحقیق حجاب زن

* حجاب زن در پیش از اسلام

نظری به فطری بودن پوشش زن در سرتاسر تاریخ بشریت می توان گونه ای از آن را البته با پاره ای اخلافات گزارش کرد و بر این اساس برخی از دانشمندان قاطعانه وجود حجاب را اقتضای بشر و نه به جود آمده توسط مذاهب معرفی کرده اند «با توجه به آثار و نقوش به دست آمده، پیدایش حجاب به دوران پیش از مذاهب مربوط می شود و نظریه عده ایی که می گویند مذهب به وجود آورنده حجاب می باشد صحت ندارد، ولی باید پذیرفت که در دگرگونی و تکمیل آن موتر بوده است.»

و شاید کلام جواهر لعل نهرو نخست وزیر فقید هند که بیان داشته: «حجاب از ملل غیر مسلمان روم و ایران به جهان اسلام وارد شده است.»

با اندکی تسامح و صرف نظر از اینکه برخی اشکالات در بیان اخیر محتوای کلام متوجه همین امر می باشد. نکته جالب توجه آنکه نفس لباس در طول تاریخ «دست کم پاسخ گو سه نیاز آدمی [بوده] است. اول اینکه او را از سرما و گرما و برف و باران حفظ می کند. دیگر اینکه در جهت حفظ و عفت و شرم به او کمک می کند و بلاخره به او آراستگی و زیبایی و وقار می بخشد.» اموری که دقیقاً با فطرت انسان همخوانی داشته و نیازی فطری محسوب می گردند. از تاریخ یونان و روم باستان گزارش های تاریخی پوشش های زنان را تأیید می کند «زنان یونانی در دوره های گذشته صورت و اندامشان را تا روی پا می پوشاندند … زنهای فنیقیی نیز دارای حجاب در لابلای کلمات قدیمی ترین مولفین یونانی به چشم می خورد. حتی بنلوت (همسر پادشاه عولیسن فرمانروای جزیره ایتاک) نیز با حجاب بوده است…»

ویل دورانت در باب ایرانیان باستان و مسئله حجاب نزد ایشان چنین می نویسد: «ایرانیان باستان حجاب سختی را اعمال می کردند که حتی پدران و برادران نسبت به زن شوهردار نامحرم شمرده می شدند.»

نکته قابل تأمل در این باب آن که وحود گونه هایی مختلف از حجاب در میان اقوام و ملل قبل از اسلام موید طبیعت زنان از فطرت طبیعی و الهی ایشان در طول تاریخ است چنانکه حکایت معروف برخورد خشایارشاه با ملکه وشی که هم در تاریخ آمده و هم تورات آن را تأیید کرده است موید این امر است «خشایارشاه در بزم به ملکه وشی دستور داد به بزم بیاید تا زیبایی اندام او را همه ببینند. او امتناع کرد، خشایارشاه چون از داوران خواست مجازات او را تعیین کنند آنها گفتند ملکه وشی نه تنها نسبت به شاه نافرمانی کرده است بلکه همه مردم کشور را آزرده است زیرا از این پس همه زنان به وی تأسی می جویند و شوهران خود را تحقیر می کنند.»

افزون بر آنکه حکایت فوق از نهادینه بودن پوشش زن در میان ایرانیان باستان و مبتنی بر فطرت آنها خبر می دهد نگاهی بر فرم لباس های زنان در اودوار مختلف تاریخی ایران جملگی بر صحت این ادعا دلالت دارد.

در ایران و در هنگامه ی رواج مذهب زرتشت در میان ایرانیان همچنان مسئله پوشش زن در صدر توجهات قرار داشته است، امری که امروزه نیز در مراسم عبادی ایشان به وضوح قابل رویت است «روش عملی زنان زرتشتی، جامعه ی ویژه زرتشتیان، لزوم پوشاندن موی سر در مراسم عبادی و حرمت نگاه به زنان و پند و اندرزهای دینی، نشانگر حجاب در آئین زرتشت و بیانگر خد و کیفیت حجاب از دیگاه آنان است. با توجه به متون تاریخی در زمان زرتشت اگرچه زن با آزادی در میط بیرون از خانه رفت و آمد می کرده و یا همپای مردان به کار می پرداخته است ولی این امور با حجاب کامل و پرهیز شدید از اختلاط های فساد انگیز همراه بوده است.»

نگاهی به آموزه های مسیحی و آنچه در کتاب مقدس ایشان آمده است از سویی پرده از ضرورت پوشش زنان در این دین (به رغم تحریفات اعمال شده) بر می دارد و از دیگر سوء از ابتناء این دین بر فطرت بشری مردم خبر می دهد چنانکه آیاتی صریحاً بر لزوم پرهیز از آرایش با زیورآلات و بافتن موی سر، وجوب پوشاندن موی سر به ویژه در مراسم عبادی و دوری از نگاه نامحرم تأکید می نمایند. همچنین در فرهنگ لاروس و در ذیل کلمه خمار (گونه ای پوشش) در باب حجاب در نزد مسیحیت اصیل آمده است.

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 19
حجم: 32 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *