نظام های آموزشی و فعالیت های حاکم بر آن


نظام های آموزشی و فعالیت های حاکم بر آن

مقدمه

نظام های آموزشی و فعالیت های حاکم بر آن با توجه به پیشرفت جوامع همواره دستخوش تغییر و تحول است و تحول آموزشی، خود معلول، تحول اجتماعی علوم و تکنولوژی است. کسب علوم و فنون پیچیده در سایه روش های آموزشی پیچیده امکان پذیر است. به این سبب وظیفه و مسئولیت مربیان و معلمان نسبت به گذشته سنگین تر و پیچیده تر شده است.

در دنیای پیچیده هیچکس بی نیاز از تعلیم و تربیت نیست. امروز فعالیت در مدرسه آموختن خود بخش عظیمی از زندگی انسان ها شده است:

دیگر نمی توان با طرز تلقی گذشته به شاگرد و تربیت او نگریست.

چرا بسیاری از فعالیت های آموزشی نمی توانست ما را با محیط آموزشی مأنوس و به یادگیری علاقمند کند؟

چرا فعالیت های مدرسه با تهدید و اصرار معلمان صورت می گرفت؟

چرا شاگردان از تعطیل شدن مدرسه احساس رضایت و خوشحالی می کردند؟

مقصر اصلی چه کسی بود؟

معلم ناتوان و یا شاگرد بی علاقه و بی استعداد آیا ما معلمان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت توانسته ایم امکانات  مطلوب یادگیری و زمینه های شکوفایی استعداد شاگردان را فراهم کنیم؟

اگر شاگردان بتوانند در حین آموزش و پرورش، استعدادهایشان را شکوفا سازند و پیوسته احساس موفقیت کنند و در مدرسه فرصت بررسی مسائل شخصی و اجتماعی‌شان را داشته باشند به راحتی می توانند ارزش های اجتماعی و فرهنگی شایسته خود را به دست آورند و از احساس بی کفایتی بیگانگی اجتماعی که معمولاً ناشی از عملکرد غلط معلمان در مدرسه است – در امان باشند.

مدارس، یکی از موسسات کمیابی هستند که در آن جا دریافت کنندگان خدمات تقریباً هیچ اجازه دخالتی در ارزشیابی کمیت یا طریقی که آن خدمت تحویل گرفته می شود، ندارند.

فلذا وظیفه ما معلمین این است که مدرسه ها را مملو از محیطی سرشار از یادگیری – صفا و نشاط کنیم که بچه ها با ورود به آن هیچ وقت سیراب نشوند و در هر لحظه و در هر ساعت و هر ماهی عطش رفتن به مدرسه را داشته باشند.

مدرسه یک موجود زنده است، موجودی که متولد می شود، رشد می کند، تغذیه می کند، حرکت می کند، هدف دارد و تکامل می یابد.

به امید روزی برای یادگیری در مدرسه زمان مشخصی را طلب نکنیم.

 

 

ضرورت اجرای طرح

 

 

با توجه به مشکلات مالی و کم سواد بودن اولیای این مدرسه،  بنیه ی علمی دانش آموزان در حد قابل قبولی نمی باشد. معمولاً معلمان حالت های عادی تدریس را در کلاس دارند و چون اکثریت اولیاء وضعیت مالی خوبی برای فرستادن دانش آموزان به کلاس های تقویتی و آموزشگاههای علمی ندارند اینجانب به این فکر افتادم که این طرح را «تابستان در مدرسه تعطیل نیست» را ارائه دهم تا دانش آموزان به جای اینکه وقت خود را بیهوده در تابستان تلف کنند به مدرسه بیایند و بار دیگر فرصتی برای تثبیت یادگیری و تقویت دروس سال آینده باشند.

در اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها از دانش آموزانی که کتب خود را تمیز و سالم نگهداری کرده اند این کتب را قیمتی که از سوی اعضای انجمن تعیین می شود خریداری کرد و در اختیار کلاس های تابستانه قرار می دهیم. این امر باعث می شود تا دانش آموزان  انگیزه ی لازم را جهت سالم نگه داشتن و تمیزی آن داشته باشند.

همچنین یکی دیگر از دغدغه های مهم در دانش آموزان پر کردن اوقات فراغت است که این طرح می تواند موثرترین روش در پرکردن اوقات فراغت باشد.

افراد یا مجموعه تحت پوشش طرح

 

  • کلیه دانش آموزان پایه اول – دوم – سوم – چهارم و پنجم
  • کلیه کادر اداری مدرسه – اولیاء و اعضای انجمن اولیاء و مربیان
اهداف طرح

 

  • تثبیت یادگیری
  • مرور و آشنایی با دروس سال آینده
  • عدم قطع ارتباط دانش آموزان اولیاء با مدرسه در تابستان
  • ایجاد انگیزه بیشتر به مطالعه و دروس در دانش آموزان
  • تقویت حافظه ی دانش آموزان
  • پرکردن اوقات فراغت
  • آشنایی با برنامه های ویژه تابستان در مدارس
  • ایجاد عادت به رفتن به مدرسه در تابستان
  • بالابردن سطح کمی و کیفی آموزش
  1. ایجاد انگیزه در دانش آموزان در جهت پیشرفت تحصیلی آنان
  2. علاقمند کردن دانش آموزان به انجام کارهای تحقیقاتی تابستانه
  3. بهبود کیفیت آموزشی
  4. آشنایی دانش آموزان با معلمان سال آینده
  5. بالابردن فرهنگ مشارکت اولیاء
  6. بالابردن بنیه ی علمی دانش آموزان
  7. بالابردن فرهنگ عشق ورزی به مدرسه و معلمی
  8. شناسایی معلمان علاقمند به تدریس معلمی
  9. ملموس کردن برخی آموزش ها
  10. افزایش اطلاعات عمومی دانش آموزان
  11. ایجاد انگیزه در معلمان جهت بالابردن سطح دانش و معلومات خود
  12. از بین بردن استرس دانش آموزان درباره کتب درسی آینده
  13. کمک به دانش آموزان بی بضاعت
  14. استفاده بهینه از خلاقیت های دانش آموزان و اولیاء در زمینه پروژه مهر
  15. مشارکت قوی انجمن اولیاء و مربیان در این طرح
  16. اصلاح الگوی مصرف
  17. تقویت مشارکت فکری جهت آماده سازی برای پروژه مهر
  18. گامی به سوی هدفمند کردن یارانه ها
  19. ایجاد انگیزه در دانش آموزان جهت نگهداری کتب درسی
  20. آشنایی با برخی مهارت های مختلف آموزشی، فرهنگی، بهداشتی و اجتماعی و …
  21. ایجاد انگیزه برای استفاده صحیح
چگونگی اجرای طرح

 

  • گرفتن مجوز از اداره آموزش و پرورش منطقه (در قالب کلاس های فوق برنامه)
  • مطرح کردن این طرح در شورای مدرسه و شورای معلمان
  • انتخاب برخی از معلمین علاقمند
  • آغاز ثبت نام از 20 خرداد ماه سال 90 توسط انجمن اولیاء
  • بازگشایی کلاس در دو ماه مرداد و شهریور می باشد.
  • دانش آموزان از شنبه تا چهارشنبه به مدرسه می آیند.
  • ثبت نام بصورت داوطلبانه می باشد.
  • پرداخت هزینه کلاس ها در قالب برنامه فوق برنامه می باشد.
  • این طرح نیاز به فرهنگ سازی در طول سال تحصیلی دارد.
  • حق الزحمه معلمان در قالب همان حق الزحمه کلاس های فوق برنامه دارد.
  • در کنار برنامه های آموزشی برنامه های تفریحی و فرهنگی نیز خواهیم داشت.
  • در اجرای هدفمند کردن یارانه ها، کتاب های دانش آموزان جهت استفاده در این کلاس ها خریداری می شود.
  • برنامه های متنوع آموزشی زیادی وجود دارد مانند: حل جداول آموزشی، تست زنی و …
  • کلاس ها با حداقل 10 نفر دانش آموز تشکیل می شوند.
  • در پایان کلاس ها (کارنامه) به صورت توصیفی به همه پایه ها داده می شود.
  • در پایان کلاس ها در اردوی تفریحی برای همه معلمان و دانش آموزان خواهیم داشت.
هزینه

 

این طرح برای مدرسه درآمد زایی دارد

ارزیابی پایانی از طرح

 

  • نظارت آموزشی توسط مدیر آموزشگاه
  • نظارت آموزشی توسط مسئولین اداره آموزش و پرورش منطقه
  • نظارت آموزش توسط مسئولین سازمان در صورتی که طرح استانی اعلام گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *