دانلود مقاله و پاورپوینت راجب ERP


دانلود مقاله و پاورپوینت راجب ERP

مقدمه

تصمیم‌گیری در یک سازمان نیازمند اطلاعات دقیق از منظرهای مختلف فعالیتهای یک سازمان است. هر چقدر اطلاعات دقیق‌تر در اختیار ساختارهای مدیریتی یک سازمان قرار گیرد، تصمیماتی که در آن سازمان گرفته می‌شود موثرتر و بهینه‌تر خواهد بود.
از دیرباز که بکارگیری تکنولوژی اطلاعات در سازمان‌ها مرسوم گردید هدف اول این نوع سیستمها افزایش سهولت، دقت و سرعت انجام فعالیت‌ها بود. با گسترش این نوع سیستمها و اثبات تاثیر عمیق بکارگیری تکنولوژی اطلاعات در این فعالیت‌ها، انتظارات بالا رفت و کاربران این سیستمها را به فکر استفاده از تکنولوژی اطلاعات برای اتخاذ تصمیم‌های مدیریتی انداخت.

برای دستیابی به چنین هدفی لازم بود که بخشهای مختلفی که به شکل مستقل مکانیزه شده بودند با همدیگر ارتباط داشته باشند تا بتوان از تلفیق اطلاعات این بخشهای مستقل به اطلاعات دقیقی که برای مدیریت مورد نیاز بود، رسید.
بدین ترتیب لزوم طراحی سیستمها به صورت یکپارچه و بانک اطلاعات یکپارچه احساس گردید.

با توجه به افزایش روز افزون هزینه ها ،پیچیدگی روز افزون فرآیند های کسب وکار، افزایش رقبای تجاری و پیچیده تر شدن شرایط رقابت، افزایش درخواست کنندگان تولیدات و یا خدمات، ایجاد هماهنگی با استانداردهای جهانی کیفیت و تکنولوژی روز ,  و از همه مهمتر روند رو به گسترش جهانی شدن و افزایش رقابت در بازارهای جهانی، شرکتها و سازمانها در سالهای آینده ناگزیر به پیوستن به بازارهای جهانی خواهند بود و برای انجام این کار وجود آمادگی لازم از جهات مختلف امری ضروری بنظر میرسد. از مهمترین ابزارهای مورد استفاده جهت کسب این آمادگی میتوان به عامل فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره کرد که با استفاده از آن قادر خواهیم بود هر چه سریعتر این مسیر را طی کنیم.

یکی از ابزارهای مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات که نقش مهمی در یکپارچگی اطلاعات و عملیات موجود در موسسات داشته و نهایتا با استفاده از امکانات خاص زمینه را برای پیوستن به بازارهای جهانی فراهم میسازد، سیستمهای برنامه ریزی منابع سازمان یا ERP می‌باشد که در حال حاضر بعنوان یکی از اخرین ابزارهای برنامه ریزی و مدیریت در جهان مطرح میباشد. این سیستم‌ها قادرند با بهره گیری از فناوری اطلاعات، سیستم‌ها و عملیات موجود در سازمانها را یکپارچه کرده و در قالب یک پایگاه اطلاعاتی واحد در دسترس قرار دهند .

تعاریف

برای درک بهتر ماهیتERP  بهتر است ابتدا به  ترجمه تحت اللفظی این عبارت بپردازیم:

Enterprise  Resource Planning

منظور از Planning برنامه ریزی آینده بر اساس نگاه به گذشته است.

منظور ازResource   منابع موجود در سازمانهاست که این منابع شامل موارد زیر می باشند :

پول (Money ) ، تجهیزات (Material ) ، نیروی انسانی ( Man ) ، ماشین آلات (Machine)

Enterprise   یا بنگاه یا سازمان

در مورد سیستمهای ERP تعاریف متعددی ارائه شده است که در ادامه به چند مورد از این تعاریف اشاره  میکنیم:

  • ERP را می توان به عنوان نرم افزار یکپارچه ی تعریف نمود که داری اجزاء و یا ماژولهایی برای برنامه ریزی، تولید، فروش، بازاریابی، توزیع، حسابداری، مدیریت منابع انسانی، مدیریت پروژه، مدیریت خدمات و نگهداری و تعمیرات، مدیریت حمل و نقل و تجارت الکترونیک است. معماری و ساختارERP بگونه ای است که یکپارچگی و جمعیت اطلاعات سطح سازمان را فراهم نموده و جریانی روان از اطلاعات بین بخشهای مختلف سازمان فراهم می آورد.پس میتوان گفت که ERP یک بسته نرم افزاری تجاری است که هدف آن یکپارچگی اطلاعات و جریان اطلاعات بین تمامی بخشهای سازمان از جمله مالی، حسابداری، منابع انسانی، زنجیر عرضه و مدیریت مشتریان است

ERP سیستمهای کامپیوتری مستقل سازمانها نظیر بخش های مالی، منابع انسانی (HR – Human Resource)، تولید و انبار، را در قالب یک برنامه نرم افزاری یکپارچه و متحد، به یکدیگر مرتبط می کند.این برنامه از طریق یک پایگاه داده اجرا میشود لذا واحد های مختلف میتوانند اطلاعات را ساده تر به اشتراک بگذارند و با هم ارتباط برقرار کنند. در واقع پس از نصب ERP بخش های مالی، تولید و انبار همچنان نرم افزار های مخصوص به خود را برای بهینه کردن عملکردشان در اختیار دارند با این تفاوت که با کمک ERP، سیستم های کامپیوتری بخشهای مختلف با یکدیگر مرتبط(لینک) شده اند.

فایل ورد در 21 صفحه + پاورپوینت ارائه در 43 اسلاید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *