دانلود جزوه متالورژی پودر پیشرفته – دکتر ابولقاسم نور محمدی


دانلود جزوه متالورژی پودر پیشرفته – دکتر ابولقاسم نور محمدی

مبحث اول: آشنایی با متالورژی پودر

سوال : متالورژی پودر یعنی چه؟

یکی از تکنیکهای ساخت قطعه های فلزی است در کنار ریخته گری و … می شود قبول کرد که ریخته گری ساده تر است و ارزانتر اما همگان قبول دارند که از ریخته گری کارایی بیشتری دارد.

چند مرحله اصلی در متالورژی پودر

۱- (مرحله اول می تواند) تهیه پودر با کیفیت مناسب

۲- آمیختن پودر (فرمول بندی)

٣. شکل دادن

۴. حرارت دادن (زیترینگ یا تف جوشی)

۵ (مرحله آخر می تواند) آنالیز قطعه تولید شده از پودر

موفقیت در تکمیل یک فرآیند متالورژی پودر و تولید قطعه با کیفیت مستلزم دقت در انتخاب پودر، انجام فرآیندهای مربوط به آن و شیمی ماده سازنده است. وابستگی متقابل پودر، فرآوری، ویژگیهای مورد نظر قلعه و شیمی ماده بصورت هرم زیر نشان داده می شود.

تاریخچه متالورژی پودر

احتمالا ایده آن از علم سرامیک گرفته شده است. در قدیم کمتر به کار گرفته می شده چون قطعا ذوب و ریخته گری اغلب فزات مانند طلا (دمای ذوب ۱۰۶۴ درجه سلسیوس) و … ساده تر انجام می گرفته اما با پیشرفت تکنولوژی کاربردهایی مورد نیاز بود که ذوب و ریخته گری به مراتب دشوارتر بود. مثلا ساخت قطعات پلاتین (دمای ذوب ۱۷۷۲ درجه سلسیوس ) یا به ویژه رشته های تنگستن (دمای ذوب ۳۴۲۲ درجه سلسیوس) وقتی که مشاهده شد که سیمهای تنگستن شدت نوری بسیار بیشتر از رشته های کربنی به دست می دهند.

ادیسون در لامپ خود از رشته های کربنی استفاده کرد. اما عصر نوین آن توسط Coolidge شروع شد که سیبهای تنگستن را برای ادیسون به روش متالورژی پودر تولید نمود همچنین با پیشرفت تکنولوژی کاربردهایی مورد نیاز بود که ذوب و ریخته گری ساده بود اما کیفیت و طول عمر قطعه وقتی به روش متالورژی پودر تولید شود به مراتب بهتر بود.

کیفیت روغنکاری قطعه های ساخته شده به روش ذوب و ریخته گری اغلب ضعیف است. به همین دلیل باقائهای با کیفیت را به روش متالورژی پودر شکل می دهند. در روش ریخته گری تولید ساختار های میکرو یا نانو مخلخل بسیار دشوار است در صورتیکه اثبات شده که اگر باقانهای با ساختار های میکرو یا نانو مختلخل از نظر روغنکاری در حد اعلی می توانند به روش متالورژی پودر تولید شوند. اگر گاز درون حفرات را تخلیه کنیم و یاتاقانها را درون روغن فرو بریم حفره ها از روغن انباشته می شوند. حجم روغن معمولا بین ۲۰ تا ۲۵ درصد حجم کل قطعه است.

نمونه های با کیفیت آنها در طول عمر مفید شان حتی بدون روغنکاری کار می کنند. به این یا تاقانها یاتاقانهای روشن نگه دار با خود روغنکار می گویند. نمونه دیگر الماسه های تراشکاری WC با اتصال کبالت است که احتمالا یکنواختی آنها را مشاهده کرده اید. قطعات تولید شده به روش ریخته گری در آن دماها کمتر یکنواخت است و نیاز به ماشینکاری دارند. اما WC بسیار سخت است. از طرف دیگر دانسیته WC بسیار کمتر از کبالت است توزیع یکنواخت این ماده در مذاب کبالت (دمای ذوب ۱۷۷۲ درجه سلسیوس) بسیار دشوار است.

مراحل متالورژی پودر

مباحث مربوط به پودر

ما راجع به متالورژی پودر و ساخت قطعه از پودر بحث می کنیم. در نتیجه گام اول شناختن دقیق مفاهیم پودر است زیرا در خود این مفاهیم نیز رعایت یک استاندارد تعریف لازم است.

تعریف: پودر در مقابل قطعه تعریف می شود. یک ماده پودری از تعداد بسیار زیاد از واحدهای کوچکی از مواد جامد تشکیل می شود که این واحدها دارای مشخصات فیزیکی ویژه ای می باشند. پودر را در عین حال از یک دیدگاه می توان حد فاصل جامد و مایع نامید زیرا برخلاف قطعه ظاهرا شکل ظرف به خود می گیرد. همچنین پودر سیلان دارد. از این رو ویژگیهای مختلف پودر نظیر نحوه ی انباشت، سیلان و خواص مربوط به سطح آن باید بررسی شوند. البته تمامی این خواص به فرآیند تولید پودر نیز وابسته است.

فرمت فایل:  Pdf
تعداد صفحات: 74
حجم: 7.65 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *