انجام مطالعات در مورد موزه –مقاله رایگان مهندسی معماری- بخش دوم


انجام مطالعات در مورد موزه –مقاله رایگان مهندسی معماری- بخش دوم

معروف ترین موزه های جهان به روایت تصویر:

موزه اورسی از معروف‌ترین موزه‌های پاریس و یکی از موزه‌های مهم نقاشی و مجسمه‌سازی جهان است، بنای این موزه در ساحل چپ رود سن و محل قبلی ایستگاه قطار پاریس است .

موزه لوور، آکروپولیس، اورسی، مادام توسو، آرمیتاژ و متروپولیتین پربازدید‌ترین و مشهور‌ترین موزه‌های جهان هستند.موزه”آکروپولیس” بزرگترین موزه یونان و یکی از مهمترین موزه‌های جهان در رابطه با آثار مربوط به تمدن یونان باستان است.موزه آکروپولیس بخش بزرگی از گنجینه و آثار باستانی مرتبط با اکتشافات مجموعه تاریخی آکروپولیس را در خود جای داده است.

آکروپولیس

موزه جدید آکروپولیس در سال ۲۰۰۹ میلادی افتتاح شد ،این موزه در ۴۰۰ متری موزه قدیم قرار دارد.

* اورسی مهمترین موزه نقاشی و مجسمه‌سازی جهان

موزه اورسی از معروف‌ترین موزه‌های پاریس و یکی از موزه‌های مهم نقاشی و مجسمه‌سازی جهان است، بنای این موزه در ساحل چپ رود سن و محل قبلی ایستگاه قطار پاریس است . این موزه محل نگهداری آثار هنری فرانسه بین سال‌های ۱۸۴۸ تا ۱۹۱۴ بوده آثار موجود در این موزه شامل نقاشی، مجسمه، عکس و مبلمان است.

موزه اورسی

بنابراین گزارش؛ مهمترین علت معروفیت این موزه به خاطر مجموعه‌های سبک امپرسیونیسم از جمله آثار “کلودمونه” و “رنوار” است. بسیاری از این آثار تا قبل از افتتاح این موزه در سال ۱۹۸۶ در موزه “ژودوپوم” ، “موزه لوور” و “موزه ملی هنر مدرن”‌نگهداری می‌شود.

ساختمان این موزه در ابتدا برای ایستگاه قطار استفاده می‌شد،این بنا در سال ۱۹۳۹ به عنوان ایستگاه قطار جنوب غرب فرانسه مورد استفاده قرار می‌گرفت در سال ۱۹۳۹ به علت مناسب نبودن این بنا برای قطار‌ و سرویس تغییر کاربری داد.در سال‌های جنگ جهانی دوم نیز قسمتی از این ساختمان به عنوان مرکز پست استفاده می‌شد.دولت فرانسه در سال ۱۹۷۷ تصمیم به تبدیل این بنا به موزه گرفت.موزه اورسی در سال ۱۹۸۶ توسط “فرانسیس میتراند” رئیس جمهور فرانسه افتتاح شد،مساحت امروزی موزه در حدود ۴۵ هزار متر مربع است.*نمایش ۳۵ هزار اثر هنری در موزه لوورموزه لوور در شهر پاریس در کشور فرانسه واقع شده است،بیش از ۳۵ هزار اثر هنری در هشت بخش مختلف موزه لوور نگه‌داری می‌شود.
این موزه یکی از پربازدید‌ترین موزه های جهان است.

موزه لوور

موزه لوور از سال ۱۹۷۳ میلادی تا امروز به عنوان موزه عمومی فعال بوده است،تمرکز موزه لوور روی هنر، تاریخ بشر و فرهنگ است و آثار بسیاری در این زمینه ها در این موزه جای گرفته‌اند که از جمله می‌توان به لوح همورابی،تابلوی بانوی صحنه‌ها و تابلوی مونالیزا اثر “لئوناردو داوینچی” اشاره کرد.

* تنها مجسمه‌های ساخته شده از موم در مادام توسو

“مادام توسو” نام موزه مشهوری است که مرکز آن در شهر لندن انگلستان قرار دارد.در این موزه تندیس‌های مومی افراد مشهور و تاریخ ساز ساخته و نگهداری می‌شود.بنابراین گزارش؛این موزه توسط “مادام توسو”‌ در سده‌ی هجدهم میلادی پایه‌گذاری شد.موزه‌های “مادام توسو” یکی از دیدنی‌های شهرهای مهم جهان است.تندیس‌های مومی از افراد مشهور چنان به واقعیت شبیه‌اندکه حیرت‌ بازدید‌کنندگان را بر می‌انگیزد.

مادام توسو

توریست‌هایی که به لندن،آمستردام و یا برلین سفر می‌کنند،برای دیدن موزه مادام توسو از لحظاتی پیش از بازشدن درهای موزه جلوی در ورودی آن صف می‌کشند.مادام توسو به همراه پسرانش تا به هنگام مرگش درسن ۸۹ سالگی،نمایشگاه تندیس‌های مومی را اداره می‌کرد.آخرین تندیس که او پیش از مرگ به اتمام رساند،پرتره‌ای از خود است.
* موزه آرمیتاژ با سه میلیون اثر هنری- موزه “آرمیتاژ” تا “هرمیتاژ “واقع در سن پترزبورگ روسیه با سه میلیون اثر هنری یکی از بزرگترین موزه‌های جهان و از قدیمی‌ترین گالری‌های هنری و موزه‌های تاریخ و فرهنگ بشری در جهان است.مجموعه عظیم آرمیتاژ در شش بنا به نمایش گذاشته شده است،بنای اصلی کاخ زمستانی نام دارد و در گذشته محل سکونت رسمی تزارهای روسیه بوده است.

موزه آرمیتاژ

موزه آرمتیاژ شعبه‌های بین‌امللی در آمستردام،لندن و لاس‌وگاس نیز دارد.از جمله هنرمندانی که آثارشان نقاط قوت مجموعه هنر غرب در موزه آرمیتاژ است،می‌توان به میکل آنژ، لئوناردو داوینچی،روبنس،ون دایک ،رامبراند،رودن،مونه،سزان،ونگوک و پیکاسو اشاره کرد.

البته این موزه مجموعه آثار متعددی دارد که می‌توان به نشانه‌ها،لباس‌ها و جواهرات سلطنتی و بزرگترین کلکسیون موجود در جهان از طلای باستان متعلق به اروپای شرقی و آسیای غربی اشاره کرد.
درسال ۱۷۶۴ کاترین کبیر با خرید بیش از ۲۰۰ نقاشی در اروپا،جمع آوری مشهور را آغاز کرد.در طی انقلاب روسیه در سال ۱۹۱۷ موزه سلطنتی آرمیتاژ جزء اموال خصوصی اعلام شد،پس از ملی شدن مجموعه‌های هنری عمومی ملی دامنه آثار موجود در موزه وسعت بیشتری یافت.

* نمایش مجموعه بزر گ و کمیاب تاریخ اسلام در موزه مترو پولیتن

موزه “مترو پولیتن” نیویورک از بزرگترین و مشهورترین موزه‌های جهان است موزه در وسط شهر نیویورک و در مجاورت ضلع شرقی سنترال پارک قرار دارد.این موزه در سال ۱۸۷۳ میلادی افتتاح شد.

موزه مترو پولیتن

موزه متروپولیتن نیویورک حاوی مجموعه بزرگ و نادری از تاریخ اسلام و ایران باستان است.
بنابراین گزارش؛این موزه سالی ۴ میلیون بازدیدکننده از کلکسیون دو میلیونی آن دارد،قدیمی‌ترین دارایی این موزه مربوط به ۷۷ هزار تا ۳۰۰هزار سال پیش است و سنگ آتش‌زنه‌ای بوده که در مصر یافت شده است.

 


10موزه برتر دنیا

انگیزه‌های مختلفی می‌تواند گردشگران را برای دیدن یک منطقه ترغیب کند. آثار تاریخی؛ جاذبه‌های طبیعی یا ویژگی‌های انسانی یک منطقه، یا حتی نوع ساختار تکنولوژیک و وجود امکانات رفاهی می‌تواند انگیزه‌ای قوی برای سفر گردشگران باشد. در این میان دیدن مواردی عجیب و کمی خارج از عرف زندگی روزمره نیز جاذبه‌ای است که با اضافه شدن به هر یک از موارد بالا می‌تواند ظرفیت گردشگری آن منطقه را افزایش دهد.

گروه اینترنتی یاهوسه هزار | www.Yahoo3000.com

موزه لوور پاریس

در کل فلسفه ماهیت وجودی موزه‌ها مبتنی بر مواردی از قبیل حفظ و نگهداری شایسته از اشیای موجود در آن و همچنین ارائه مجموعه‌ای دیدنی و جذاب به گردشگران و بازدیدکنندگان در کنار ارائه اطلاعات کافی و علمی به آنهاست. موزه می‌تواند در بردارنده آثار تاریخی، طبیعی، حیات وحش، انسان‌شناسی یا علم و تکنولوژی باشد.

موزه‌ها همواره یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگران در سفر به مناطق مختلف محسوب می‌شود. در این ایمیل یاهوسه هزار به معرفی 10 موزه برتر دنیا به انتخاب پایگاه اینترنتی Ask Men Become A Better Man می‌پردازیم که امیدواریم بپسندید.

گروه اینترنتی یاهوسه هزار | www.Yahoo3000.com

موزه لوور را می‌توان مشهورترین موزه دنیا دانست و بدون تردید وجود نام این موزه در صدر فهرست بهترین موزه‌های دنیا کاملا منطقی و قابل پذیرش است. این موزه در ابتدا قصر یکی از پادشاهان سلسله بوربون‌ها در فرانسه بوده که در حدود 200 سال پیش به موزه تبدیل شد.اشیای این موزه از سراسر جهان و مربوط به طیف وسیع زندگی انسان از ابتدایی‌ترین مرحله تمدن تا نیمه‌ابتدایی قرن نوزدهم را شامل می‌شود. تقریبا از هر هنرمند مشهوری که در دنیا وجود دارد، می‌توان اثری در این موزه پیدا کرد و در این میان، بدون تردید مشهورترین اثر موجود تابلوی مشهور مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی است. این جمله در مورد موزه لوور مشهور است که تنها با دیدن این موزه می‌توان نیمی از آثار هنری تمدن‌های مختلف جهان را دید.

گروه اینترنتی یاهوسه هزار | www.Yahoo3000.com

موزه بریتانیا
گروه اینترنتی یاهوسه هزار | www.Yahoo3000.com

موزه بریتانیا که سال 1735 تاسیس شده را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های دنیا دانست که البته در گروه بزرگ‌ترین موزه‌های دنیا نیز دسته‌بندی می‌شود. گنجینه هفت میلیون شیء ارزشمند موجود در این موزه که به صورت چرخشی همواره چهار میلیون قطعه آن به نمایش گذاشته می‌شود، ازجمله ارزشمندترین گنجینه‌های موزه در سطح دنیا به شمار می‌رود.

وجود این طیف وسیع آثار هنری ـ تاریخی سبب شده است تا سالانه بیش از شش میلیون بازدیدکننده به این موزه مراجعه کنند که در نوع خود آمار قابل توجهی به حساب می‌آید. آثار گوناگون این موزه به اندازه‌ای کامل است که هر یک از تمدن‌های باستانی مانند مصر، ایران، هند و… دارای سالن‌های مجزایی هستند که برخی از آثار موجود در آن حتی در موزه‌های کشور اصلی این تمدن‌ها وجود ندارد.

گروه اینترنتی یاهوسه هزار | www.Yahoo3000.com

موزه پرادوی مادرید

گروه اینترنتی یاهوسه هزار | www.Yahoo3000.com

اگرچه این موزه مانند سایر موزه‌های پیشین دارای تعداد زیاد و میلیونی آثار ارزشمند نیست ولی می‌توان آن را پربازدیدترین موزه موجود در اسپانیا دانست. بیشترین حجم آثار به‌نمایش درآمده در این موزه به تابلو‌های نقاشی تعلق دارد ولی در کنار این تابلوهای ارزشمند نقاشی، مجموعه‌هایی از سکه، مدال و آثار تزئینی نیز در برابر دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.
بین تابلو‌های نقاشی موجود در این موزه آثار مربوط به اسپانیا از نظر تعداد بیشتر از سایر آثار است و در این میان، تعداد زیادی از آثار هنرمندان اسپانیایی مانند گویا، ولاسکوز، موریلو و ال گرکو در این موزه گردآوری شده است. در مجموع باارزش‌ترین شیء موجود در این موزه را می‌توان تابلوی ارزشمند سه خوشبخت از روبن دانست. تعداد زیادی از آثار این موزه توسط پادشاه اسپانیا توت تو لئو داوینچی به موزه اهدا شده است.

 

موزه ‌ریکس ‌آمستردام‌

گروه اینترنتی یاهوسه هزار | www.Yahoo3000.com

این موزه با دارابودن مجموعه‌ای بیش از یک میلیون اثر هنری، تاریخی بزرگ‌ترین موزه کشور هلند به شمار می‌رود. شهرت بین‌المللی این موزه بیشتر به دلیل دارا بودن تعداد زیادی از تابلو‌های نقاشی بسیار ارزشمند از هنرمندان نامی و مشهور دنیاست.برای نمونه در این موزه 20 تابلو از رامبراند به نمایش گذاشته شده است. موزه ریکس ‌سال‌1800 میلادی پایه‌گذاری شد و علاوه بر تابلو‌های نفیس نقاشی، تعداد زیادی از آثار هنری و مجسمه‌های ارزشمند و نفیس قرون وسطی و آثاری از سده‌های 18 و 19 میلادی هلند به نمایش گذاشته شده است. اصلی‌ترین جاذبه گردشگری این موزه تابلوی دیدار شبانه رامبراند است که در آن با هنرمندی تمام، تعدادی از جنگجویان را به تصویر کشیده است.

گروه اینترنتی یاهوسه هزار | www.Yahoo3000.com

موزه هرمیتاژ سن‌پطرزبورگ

گروه اینترنتی یاهوسه هزار | www.Yahoo3000.com

به‌رغم اینکه روسیه در طول تاریخ خود همواره به‌عنوان واحدی مجزا از اروپا عمل کرده و ارتباط فرهنگی این کشور با سایر کشورهای اروپایی، چندان نزدیک و فشرده نبوده، موزه هرمیتاژ در سن‌پطرزبورگ توانسته است بیش از سه میلیون شیء ارزشمند هنری و تاریخی را از سراسر اروپا جمع‌آوری کرده و در مجموعه‌ای بی‌نظیر به نمایش بگذارد. گستره اشیا و آثار به نمایش درآمده در این موزه بسیار وسیع و شامل آثاری از دوران پیش از تاریخ تا قرن بیستم می‌شود.

در این موزه شما می‌توانید آثار ارزشمند هنری ـ تاریخی از کشورهای آلمان، فرانسه، هلند، انگلستان، اطریش، اسپانیا، ایتالیا و روسیه را ببینید که در این میان، وجود دو اثر اصلی از مجموع 12 اثر باقیمانده از لئوناردو داوینچی، اهمیت بسیاری دارد. از این گذشته موزه هرمیتاژ به دلیل داشتن مجموعه بسیار ارزشمند و غیرقابل قیمت‌گذاری طلا، جواهر و آثار نقره که هر یک دارای پرداختی هنرمندانه و البته دارای ارزش تاریخی هستند نیز شایان توجه است.

گروه اینترنتی یاهوسه هزار | www.Yahoo3000.com

موزه اسمیت سونیان واشنگتن

گروه اینترنتی یاهوسه هزار | www.Yahoo3000.com

برای توصیف اهمیت این موزه همین اندازه کافی است که عنوان شود موزه اسمیت سونیان بزرگ‌ترین مجموعه موزه و مرکز پژوهشی در دنیای موزه‌ها به شمار می‌رود. این موزه با دارا بودن 16 گالری و زیرمجموعه، 142 میلیون شیء را به نمایش می‌گذارد.به تمامی بازدیدکنندگان این موزه توصیه می‌شود برای بازدید از آن حتما خود را برای پیاده روی از صبح تا شب برای بیش از دو روز آماده کرده و همچنین حتما از کفش‌های راحتی استفاده کنند زیرا بازدید از تمام بخش‌های این موزه در یک روز امکان‌پذیر نیست.
بخش‌های مختلف این موزه، طیف وسیعی از علم و هنر را در برمی‌گیرد. برخی از این سالن‌ها عبارتند از: موزه هوا و فضا، موزه هنرهای آفریقا، موزه تئاتر، حیات‌وحش و… بتازگی بخشی مربوط به 11‌سپتامبر و تصاویر و اشیا و مدارک به جای مانده از این رویداد، به موزه اضافه شده است.

موزه ملی مصر
گروه اینترنتی یاهوسه هزار | www.Yahoo3000.com

مصر و بقایای باستانی فراعنه به اندازه‌ای شهرت بین‌المللی دارد که یکی از اصلی‌ترین اهداف گردشگرانی که به آفریقا می‌روند، بازدید از این کشور محسوب ‌شود. سال 1835 دولت مصر با تاسیس اداره عتیقه‌جات نگهداری از آثار باقیمانده از تمدن باستانی این کشور را به صورت علمی آغاز کرد و تقریبا سنگ بنای موزه ملی قاهره نیز در همین زمان گذاشته شد تا این که به مرور و با انجام اصلاحات آن چیزی که امروزه شاهد هستیم به عنوان موزه ملی مصر از سال 1900 به وجود آمد.در این موزه از کمیت آثار و اشیا در حد میلیونی خبری نیست ولی کیفیت و ارزش یکصد و بیست هزار شیء تاریخی به نمایش درآمده در این موزه به اندازه‌ای است که آن را در رتبه ششم برترین موزه‌های دنیا قرار می‌دهد.

این آثار شامل مجسمه‌های باستانی، ابولهول‌ها و هزاران شیء عتیقه دیگر از دوران پیش از تاریخ تا زمان سلطه رومیان است.وجود اشیای به دست آمده از مقابر فراعنه و اشرافزادگان مصری بویژه آثار به دست آمده از مقبره فرعون توت‌عنخ‌آمون در کنار وجود مومیایی‌های بسیار دیدنی و باستانی، تجربه‌ای شگفت‌انگیز است که بازدید از این موزه را در ذهن هر گردشگری به عنوان یک تجربه متفاوت ثبت می‌کند.

گروه اینترنتی یاهوسه هزار | www.Yahoo3000.com

موزه یوفیزی فلورانس
گروه اینترنتی یاهوسه هزار | www.Yahoo3000.com

گروه اینترنتی یاهوسه هزار | www.Yahoo3000.com

موزه هنرهای متروپولیتن نیویورک

گروه اینترنتی یاهوسه هزار | www.Yahoo3000.com

موزه مشهور متروپولیتن سال 1870 میلادی تاسیس شد و بیش از دو میلیون شیء هنری، تاریخی از سراسر دنیا در این موزه گردآوری و به نمایش گذاشته شده است. آثاری از چهارگوشه دنیا و با تنوعی حیرت‌انگیز و در برگیرنده طیفی وسیع از آثار هنر و معماری اسلامی گرفته تا نقاشی‌های کلاسیک اروپایی و آثار هنری آفریقا و شمشیر‌ها و خنجرهای ژاپن. مشهورترین اثر ارزشمند این موزه را می‌توان تابلوی آدم و حوا اثر آلبرشت دوئر دانست.

موزه واتیکان
گروه اینترنتی یاهوسه هزار | www.Yahoo3000.com
موزه شهر واتیکان شامل 22 مجموعه جداگانه از آثار تمدن‌های مختلف از جمله مصر، اتروسک‌ها و… است. البته بخش عمده موضوعات این موزه را می‌توان آثار مربوط به مسیحیت دانست. گنبد نقاشی شده میکل‌آنژ که یکی از بزرگ‌ترین آثار هنری دنیا به شمار می‌رود در این موزه قرار گرفته و در کنار این اثر ارزشمند، دهها نقاشی و تندیس از سایر نقاشان و پیکرتراشان مشهور اروپا در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

Pars

نمونه موردی

موزه پارس

شیراز به داشتن بناهای فراوان از دوران قبل از اسلام و عصراسلام شهرت دارد. بخشی از این بناها امروزه به موزه هایی تبدیل شده اند که آثار گرانبهای تاریخی مکشوفه در استان فارس را به نمایش گذاشته اند. از جمله این بناهای زیبا که به موزه تبدیل شده اند می توان از عمارت کلاه فرنگی نام برد..عمارت کلاه فرنگی در میان باغ زیبایی به نام باغ نظر بنا شده است و در روزگار وکیل این عمارت باشکوه محل پذیرائی میهمانان و سفیران خارجی و مراسم رسمی و اعیاد مختلف بوده است .بنا به وصیت کریم خان زند جسد وی را در شاه نشین شرقی عمارت دفن کردند و آن را آرامگاه وکیل نامیدند.این عمارت مشتمل بر هشت ضلع است که بوسیله ازاره های سنگی یکپارچه و تزیینات کاشی کاری با نقوش اسلیمی گل ومرغ ، مناظر شکارگاه و صحنه های الهام گرفته از قصه ها و داستان های قدیمی تزیین شده است .داخل بنا شامل یک تالار مرکزی گنبد دار و چهار شاه نشین جانبی است که حد فاصل آنها یک اتاق قرار دارد.

سطوح داخلی عمارت شامل طاق ها، میان طاق ها، مقرنس کاری ها و طاقچه ها می باشد که تمامی نقوش داخل عمارت مشتمل بر طرح های اسلیمی و گل و مرغ می باشد و در میان تالار یک حوض یکپارچه از سنگ مرمر است.این عمارت از سال 1315 شمسی به موزه تبدیل و عنوان پارس بر آن نهاده شده . آثار و اشیا موجود در آن شامل اشیا ماقبل تاریخ ، تاریخی و دوران اسلامی است . از جمله این آثار ظروف سفالی ، مفرغی ، کتب خطی ، تابلوهای نقاشی و آثار لاکی مربوط به ادوار مختلف می باشد.

موزه هنرهای معاصر تهران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

موزه هنرهای معاصر تهران

موزه هنرهای معاصر تهران یکی از موزه‌های شهر تهران است. این موزه در سال ۱۳۵۶ خورشیدی (۱۹۷۷ میلادی) به دستور محمد رضا پهلوی در ضلع غربی پارک لاله و در زمینی به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع (به جز باغ تندیس‌ها) بنا شد.

این موزه شامل مهم‌ترین و جامع‌ترین مجموعه از هنر غربی در قارهٔ آسیا است

معماری موزه مجموعه‌ای است از سنت، مدرنیسم و مفاهیم فلسفی که به دست معمار ایرانی کامران دیبا طراحی شده‌است. هشتی، چهارسو و گذرگاه‌ها از جمله عناصر چشم‌نواز این مجموعه بدیع به شمار می‌رود. همچنین تأثیر بادگیرهای یزد بر معماری مجموعه واضح است. هشت نگارخانه موزه که با اختلاف سطحی بی نظیر نسبت به هم بنا شده‌اند، بیننده را در مسیری چرخشی گرداگرد فضای اصلی موزه می‌گردانند؛ این مسیر به گونه‌ای طراحی شده‌است که انتهای هشتمین و آخرین نگارخانه به هشتی یا همان نگارخانه اول باز می‌گردد.

آثار هنری استفاده شده در بنا

در دل هشتی موزه اثری از هنرمند ژاپنی، نوریوکی هاراگوچی قرار دارد که از روغن و پولاد ساخته شده‌است. در میانه یکی از گذرگاه‌ها اثری از هنری مور قرار دارد و فضای سبز اطراف موزه به نام باغ تندیس آثار حجمی هنرمندانی نظیر پرویز تناولی، هنری مور و آلبرتو جاکومتی قرار دارد.

آثار باغ تندیس

گنجینه

در گنجینه دائمی موزه بیش از ۳۰۰۰ اثر ارزشمند و یگانه از نخبگان هنرهای تجسمی ایران و جهان نگهداری می‌شود. در سال ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ این گنجینه به طور کامل در نمایشگاهی با عنوان جنبش هنر مدرن، به نمایش درآمد.

مارک شاگال جکسون پولاک خوان می‌رو پابلو پیکاسو
لوئیس والتات واسیلی کاندینسکی مارسل دوشان سالوادور دالی

بخش‌های جنبی

موزه هنرهای معاصر به جز ۸ نگارخانه اصلی، دارای چندین بخش‌ جنبی نیز می‌باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به سینماتک، بایگانی و گنجینه آثار هنری، کتابخانه تخصصی، کتابفروشی تخصصی و کافه اشاره کرد.

موزه لوور

در سال 1794، موزه لوور فرانسه که از اوت 1794 به روی مردم باز شده بود ،عمومی اعلام گردید. این موزه در ردیف موزه واتیکان و بریتیش میوزیوم و در نوع خود از مهمترین موزه های جهان بشمار می رود. ساختمان این موزه قبل از انقلاب کبیر فرانسه یکی از کاخ‌های سلطنتی بود،که در آن آثار باارزش هنری نگهداری می‌شد(به عنوان موزه سلطنتی) پس از انقلاب کبیر،در سال 1789 موزه و آثار موجود به مردم فرانسه اهدا شد و در سال 1793 تبدیل به موزه ملی فرانسه شد.
در مجموعه‌های مختلف این موزه آثاری از دوران پیش از تاریخ تا کنون نگهداری می‌شود، می‌توان گفت معروف‌ترین آثار هنری و تاریخی جهان را در این موزه نگهداری می‌کنند.از قبیل” مونالیزا” (لئوناردو داوینچی)، شام آخرلئوناردو اوینچی)، مریم صخره‌ها لئوناردو داوینچی)، لوح حمورابی، گاو بالدارآشوری، لوح پیروزی نارام سین،نقش برجسته‌های آشوری، ظروف گلی آشوری ، بخش های قابل توجهی از تخت جمشید، بز بالدار طلایی(هخامنشی) ، کاتب نشسته (سقاره-مصر) بخشی از موزه لوور به آثار اسلامی اختصاص داردکه بیشترآثار آن متعلق به ایران و عثمانی است.

حمله “ناپلئون بناپارت”به مصر در سال 1791 سبب بروز تحول تازه ای در روابط شرق و غرب شد. سفر هیأت بزرگی از دانشمندان فرانسوی به همراه سپاه ناپلئون به مصر، مطالعه درباره باستان شناسی مصر آغاز شد، و در پی آن “انجمن مصر شناسی فرانسه” در سال 1798 در قاهره تأسیس شد و مصر، دروازه شناخت شرق باستان تلقی گردید.
موزه لوور با کشور امارات عربی متحده قرارداد همکاری دارد و قرار است ابوظبی با صرف یک میلیارد دلار شعبه موزه لوور در ابوظبی را افتتاح نماید. ابوظبی تلاش می‌کند این شهر را به مرکز فرهنگی اسلامی عربی تبدیل نماید و در این هدف میلیاردها دلار تا کنون هزینه نموده است اما مصر این تلاش‌ها را بیهوده می‌داند و معتقد است مرکزیت فرهنگی قاهره با این سرمایه‌گذاری‌ها لطمه می‌بیند

موزه لوور 200px-Le_Louvre_-_Aile_Richelieu

نمای مشهور به ریشلیو در شبموزه لوور (به فرانسوی: در شهر پاریس در کشور فرانسه واقع شده است. بیش از ۳۵هزار اثر هنری در هشت بخش مختلف موزه لوور نگهداری می‌شود.[۱] موزه لوور یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های‌ جهان است.

موزه لوور از سال ۱۷۹۳ میلادی، تا امروزه به عنوان «موزه عمومی» فعال بوده است. تمرکز موزه‌ی لوور روی هنر، تاریخ بشر و فرهنگ است و آثار بسیاری در این زمینه‌ها در این موزه جای گرفته‌اند که از آن جمله‌ می توان به لوح حمورابی، تابلوی بانوی صخره‌ها و تابلوی مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی اشاره کرد

موزه هنر میلواکی

نوآوری معمارانه موزه هنر میلواکی در ابتدای قرن بیست و یکم با نوآوری قصر بلورین اثر جوزف پاکستن در قرن نوزدهم قابل مقایسه است. این بنا نیز همچون تندیسی زیبا و هنرمندانه در محیط اطراف خود می درخشد.

 

 

مشخصات ساختمان MAM
معمار : سانتیاگو کالاتراوا
مکان : میلواکی ، ویسکانسن ، ایالات متحده
تاریخ ساخت : سال 1994 تا 2001 میلادی
مساحت کل ساختمان : 13هزار متر مربع
طول بنا : 149 متر
بیشترین عرض بنا : 43 متر
حداکثر ارتفاع بنا : 3/11 متر
هزینه اجرای پروژه : بیش از 100 میلیون دلار

بدون شک ، موزه هنر میلواکی از برجسته ترین آثار معماری سانتیاگو کالاتراوا محسوب می شود که ترکیبی متنوع و پیچیده از معماری و سازه است. در این بنا هم سقفهای مواج و متحرک موجود است ، هم پلی معلق و زیبا و هم نورپردازیهای خلاقانه. در مجموع ، این شاهکار در زمره برترین آثار معماری جهان قرار می گیرد ، هرچند این عنوان را نیز در سال 2001 از دیدگاه مجله TIME کسب نمود و همچنین در همان سال در نظرخواهی عمومی وب سایت جایزه معماری پرایتزکر ، بیشترین آرا را به خود اختصاص داد ، اما در پایان ، گلن مورکات استرالیایی در پایان جایزه مذکور را از آن خود نمود.

هنگامی که ساخت ضمیمه موزه هنر میلواکی (MAM) به پایان رسید ، در مراسم افتتاحیه آن که در 14 اکتبر سال 2001 انجام پذیرفت ، سی و دو هزار نفر به بازدید آن شتافتند ، به گونه ای که تمامی محوطه به اشغال جمعیت مشتاق درآمده بود. تا پایان سال 2001 (یعنی مدت زمانی کمتر از هشت ماه) ، 375 هزار نفر از موزه بازدید کردند. این آمار در سال 2003 به حدود 434 هزار نفر رسید ، درصورتیکه در سال 2000 میلادی ، تنها 165 هزار نفر از آن دیدن کرده بودند. پس از گشایش ضمیمه موزه ، روزانه افزون بر 5000 نفر از آن بازدید می کنند درحالیکه پیش از این ، به طور متوسط هزار نفر از موزه دیدن می کردند.

طرح کالاتراوا ، نمایانگر قدرت معماری است ، به گونه ای که این بنا امروزه تبدیل به نماد شاخص شهر میلواکی شده . به زودی ، جهانیان این شهر را به لحاظ دارا بودن چنین اثر زیبا ، خلاقانه و اثر گذار تحسین می کنند و همواره آن را به یاد دارند.

رابرت گرین استریت ، رئیس دانشکده معماری و برنامه ریزی شهری دانشگاه ویسکانسن ، استاد کمیسیون برنامه ریزی شهری و یکی از اعضای کمیته بیست و یک نفری معماران برگزیده انتخاب کننده طراح ضمیمه موزه در سال 1994 ، ضمن برگزیدن کالاتراوا از میان معماران مطرح جهان همچون «آراتا ایسوزاکی» و «فومیهیکو ماکی» اظهار داشت: من کاملاً مطمئنم که شهروندان از خلق این اثر فوق العاده ، هیجان زده شده اند و این مهر تأییدی بر گزینش صحیح ما در انتخاب معمار بزرگ ، سانتیاگو کالاتراوا است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *