دانلود پاورپوینت آشنایی با مرمت ابنیه – مسجد جامع ارومیه


دانلود پاورپوینت آشنایی با مرمت ابنیه – مسجد جامع ارومیه

شهرستان ارومیه

¨اُرومیّه یکی از کلان‌شهرهای ایران، مرکز استان آذربایجان غربی و شهرستان ارومیه در شمال غربی ایران که در منطقه آذربایجان واقع شده است. این شهر طبق سرشماری سال ۱۳۹۰ با ۶۶۷٬۴۹۹ نفر جمعیت، دهمین شهر پرجمعیت ایران و دومین شهر پرجمعیت منطقهٔ شمال‌غرب ایران به‌شمار می‌آید. ارومیه با ۱۳۳۲ متر ارتفاع در غرب دریاچه ارومیه، در دامنه کوه سیر و در میان دشت ارومیه قرار گرفته است. هوای ارومیه در تابستان نسبتاً گرم ودر زمستان سرد می‌باشد.
¨ارومیه با بیش از ۳ هزار سال قدمت قدیمی‌ترین شهر در منطقهٔ شمال‌غرب ایران به‌شمار می‌آید که هنوز پابرجا است. از این رو ارومیه به عنوان ۱۹ شهر تاریخی ایران در یونسکو ثبت شده است. برخی مورخان ارومیه را زادگاه زردشت می‌دانند. در سده‌های گذشته حوادث متعددی از قبیل اشغال توسط عثمانی‌ها و روس‌ها را تجربه کرده است. این شهر به سبب موقعیت مناسب که در میان شاه‌راه ارتباطی قفقاز، میان‌رودان و آسیای صغیرداشته در گذشته از مراکز تجاری منطقه به شمار می‌رفته است..
¨لرد کرزن دربارۀ شهر ارومیه می‌نویسد: «این شهر که در ارتفاع ۴۴۰۰ پا از سطح دریاست بین ۳۰۰۰۰ و ۴۰۰۰۰ نفر سکنه دارد که بیشتر آنها طایفۀ ترک افشار هستند، ولی مقدار زیادی هم خانواده‌های نسطوری و کلیمی و ارمنی در آنجاست.»[۸] ¨دارالنشاط ، پاریس ایران ، شهر آب ، شهر ادیان، مذاهب و اقوام از القاب ارومیه است. ارومیه مدتی در دوره پهلوی به رضائیه تغییر نام داد.
¨

مسجد جامع ارومیه

¨مسجد جامع یکی از آثار کهن و قدیمی شهر تاریخی ارومیه است و در خیابان اقبال قرار دارد. این مسجد از بناهای نیمه دوم سده هفتم هجری قمری می باشد. این مسجد در میان بازار قدیمی شهر واقع شده و یکی از ارکان اصلی بافت قدیمی شهر است. این مسجد دارای صحن بزرگ و شبستان آجری وسیع می باشد که قسمت اصلی وسط آن با گنبدی بلند پوشیده شده است. برخی از محققان معتقدند این بنا ابتدا آتشکده بود و بعد از تسلط مسلمین ویران شد و سپس در قرن هفتم هـ. ق بر روی آن مسجدی ساخته شد. به اعتقاد این گروه از محققان سبک تزیینات، گچبری‌‌ها، ستون بندی‌‌ها و طاق‌‌های مسجد عیناً شبیه به سبک معماری سلجوقیان است.
¨تاریخ تجدید بنای این مسجد معلوم نیست، اما محراب آن در تاریخ 676 هـ.ق ساخته شده است. این مسجد به همراه سایر اجزاء بافت قدیمی شهر به ویژه بازار و راسته‌‌های آن بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. مسجد جامع با دو در ورودی که از صحن بزرگ آن منشعب می‌شود، به بازار راه دارد.
این مسجد دارای آثاری از دوره‌‌های مختلف تاریخی است.

¨

محراب

¨محراب مسجد از نظر گج بری و خطوط از زیباترین آثار هنری مغول بوده که ارتفاع آن به 82.7 متر و عرض آن 48.5 متر می رسد. البته محراب در سال 676 هجری قمری به دست استاد عبدالمومن تبریزی گجبری شده و شاید خود مسجد از این تاریخ قدیمی تر می باشد. مسجد در سال 1184 هجری قمری بدستور رضاقلی خان بیگلر بیگی افشار حاکم ارومیه تعمیر شد.

شبستان گنبد دار

1- شبستان گنبد دار قدیمی که در واقع هسته اولیه بنا را تشکیل می دهد و در ساختمان آن تمام مشخصات یک بنای قدیمی و معماری اسلامی را می توان مشاهده نمود , به احتمال قریب به یقین ساختمان این قسمت مربوط به دوره سلجوقیان ( قرن 6 ه.ق ) می باشد.

2 – داخل شبستان کنبد دار محراب گج بری نفیسی قرار دارد که در تاریخ 676 ه.ق زمان حکومت ایلخانیان  با بهترین  اسلوب و در حجمی بسیار بزرگ ساخته شده است.

3 – جهل ستون قدیمی متصل به شبستان گنبد دارکه زمان ساخت آن جدیدتر از شبستان اصلی به نظر می رسدو در خاک برداری از کف آن مقداری اشیا شکسته متعلق به دوره ایلخانیان به دست آمده.

4- حجرات قدیمی اطراف صحن مسجد که مربوط به اولین دوره زندیه بوده و سنگ نوشته موجود, زمان احداث آن را در مورخه 1184 ه . ق نشان می دهد.

شبستان این مسجد 6 طاق نما دارد. اطراف این طاق نما ها به وسیله اندود گج کادربندی شده است.

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 33
حجم: 2.24 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *