سقف کامپوزیت و نکات اجرایی آن


سقف کامپوزیت یا مرکب به سقفی گفته می‌شود که شامل تیرهای فلزی دارای برش گیر (در بال فوقانی)، بتن و آرماتور حرارتی می‌باشند.

تیرهای فرعی می‌توانند از نوع لانه‌زنبوری یا سایر پروفیل‌های نورد شده باشند. بال فوقانی تیرها با کمک برش گیر به همراه بتن تحمل فشار و قسمت تحتانی تیرها تحمل کشش را بر عهده دارند. این سیستم سقف عمدتاً در ساختمان‌های فولادی قابل ‌اجرا هستند. سقف‌های کامپوزیت به دو صورت با شمع بندی و یا بدون شمع بندی انجام می‌شوند. برای جلوگیری از افزایش سایز تیرها و همچنین برای جلوگیری از شکم دادن سقف، معمولاً برای دهانه‌های بالای 3 متر، یک شمع در وسط دهانه قرار می‌گیرد و برای دهانه‌های بالای 6 متر نیز معمولاً از 2 شمع استفاده می‌شود.

عملکرد لرزه‌ای این سقف مناسب می‌باشد چرا که دارای سختی و یکپارچگی خوبی می‌باشد. همچنین وزن آن نسبت به سایر سقف‌ها کمتر است و این خود باعث کاهش نیروی جانبی وارده به سازه و در نتیجه سبک‌تر شدن وزن اسکلت سازه می‌شود که می‌تواند از لحاظ  اقتصادی هم مقرون‌ به ‌صرفه باشد.


مزایا و معایب سقف کامپوزیت

ردیف مزایا معایب
1 کاهش وزن سقف نسبت به سقف‌های تیرچه‌بلوک و دال بتنی در صورت اجرای غیر اصولی و عدم درگیری کامل بتن و فولاد، ممکن است سقف دچار شکم زدگی شود.
2 سهولت اجرای بازشو لرزش زیاد (اگر هنگام ساخت از شمع بندی استفاده شود لرزش آن کمتر خواهد شد)
3 سرعت اجرای بالا با وجود این که نسبت به سقف‌های تیرچه‌بلوک و کرومیت از سرعت ساخت بالاتری برخوردار است اما به دلیل نیاز به سقف کاذب، نهایتاً هزینه تمام‌شده بیشتری دارد و همچنین زمان بیشتری برای اجرای کامل آن نیاز است.

جزییات سقف کامپوزیت ( سقف مرکب)

جزئیات سقف کامپوزیت ضخامت(m) وزن واحد حجم(Kg/m3) وزن واحد سطح(Kg/m2)
موزاییک سیمانی 0.02 2250 45
ملات ماسه و سیمان 0.03 2100 63
بتن با پوکه معدنی و سیمان 0.08 1300 104
دال بتنی 0.10 2500 250
وزن تیر فلزی __ __ جداگانه اضافه می‌شود
سقف کاذب با اندود گچ‌وخاک و سفید کاری __ __ 50
مجموع عدد نهایی=510+وزن تیر فلزی 512(Kg/m2)

انواع سقف کامپوزیت (سقف مرکب)

مهمترین انواع سقف مرکب عبارت اند از:

  • الف:سقف کامپوزیت ساده
  • ب:سقف عرشه فولادی
  • ج:سقف کرومیت کامپوزیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *