دانلود مقاله نظریه گشتالت و جزئی بینی


دانلود مقاله نظریه گشتالت و جزئی بینی

در بعضی شناخت ها ؛ ما از کل به سمت جزء حرکت میکنیم (گشتالت) یعنی اول کل شناخته,دیده و شنیده میشود سپس اجزاء آن مورد بررسی و شناخت قرار میگیرد. مانند یک سمفونی (که ما مثلا فقط صدای ویولن را نمیشنویم بلکه مجموع اصوات با هم معنی بخش اند) ولی در پاره ای از مواقع ما از جزء به سمت کل حرکت میکنیم (جزئی نگری) مانند مطالعه یک کتاب. گمان میشود که در باب معماری نظریه گشتالت به عنوان یک اصل اساسی شناخته شود و در پاره ای از آن جزئی نگری اهمیت بیشتری پیدا میکند. (مانند طراحی یک بیمارستان)

موسیقی ,نقاشی,هنرهای تجسمی و البته معماری گرایش بیشتری به اصل گشتالت دارند.

قبل از پرداختن به نظریه گشتالت باید فرق بین شکل و زمینه را بدانیم.قواعد زیادی برای تشخیص این مورد وجود دارد : وآنها عبارتند از:

–     اشیاء کوچکتر شکل و دیگر اشیاء زمینه تصور میشوند. مانند آسمان در شب (ستاره ها کوچکتر و اشیاء هستند و آسمان زمینه)

–     اشیاء بسته شکل و اشیاء باز زمینه دیده میشوند

 

مارکس ورتهایمر (از بنیان گذاران اندیشه گشتالت) می گوید: «مواردی یافت می شود که در آنها آنچه که در کل اتفاق یافته لابد نباید در جزء اتفاق افتاده باشد» بنابراین:

 

نظریه گشتالت : «کل چیزی بیش از جمع جبری اجزاء است»

 

مهمترین قوانین گشتالت :

الف – قانون زیاده نمائی یا شکل خوش : ذهن انسان با قوانینی از قبیل تقارن , امتداد و … شروع به تکمیل یا نزدیک کردن یک اثر به یک شکل خوش اندام یا شناخته شده ی ذهنی می نماید مثلا وقتی که یه شکل شبه دایره را با چشمان تنگ به صورت دایره میبینیم

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 19
حجم: 666 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *