آشنایی با مجامع قضائی بین المللی
ب)-ساختار سازمانی دیوان دادگستری بین المللی 1)-ترکیب دیوان و نحوه انتخاب قضاوت:
دیوان متشکل از 15 قاضی است که بدون توجه به ملیت خاص آنان انتخاب میگردند.
قضاوت دیوان،دارای شخصیت والای اخلاقی بوده و میبایست شرایط لازمه برای نصب بالاترین مناصب قضائی را در کشور خود،دارا باشند و یا اینکه علی الاصول صلاحیت آنان در حقوق بین الملل زبانزد عام و خاص باشد.
از هر ملیت نمیتواند بیش از یک نفر عضو دیوان گردد.بدیگر سخن دو قاضی دیوان دادگستری بین المللی نمیتوانند از یک کشور باشند.
برطبق مواد 2 و 3 و 9 اساسنامه دیوان دادگستری بین المللی،قضات دیوان میبایست بیانگر حضور سیستمهای اصلی حقوقی در دیوان باشند.تعداد قابل
توجهی از قضات دیوان دائمی دادگستری بین المللی،از کشورهای غربی بودهاند1،که این موضوع در هنگام انتخاب قضات دیوان دادگستری بین المللی تغییر یافت.در سنوات اخیر،رویه عملی بدین صورت بوده است که چهار قاضی از کشورهای اروپای غربی،یک قاضی از ایالات متحده امریکا،دو قاضی از کشورهای امریکای لاتین و امریکای جنوبی و دو قاضی از کشورهای اروپای شرقی(سابق)و شش قاضی از کشورهای افریقایی-آسیایی انتخاب میگردند.
قضات بوسیله مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب و توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد بخدمت گمارده میشوند.دبیر کل سازمان ملل متحد،فرمهای کاندیداتوری قضاوت در دادگستری بین المللی را برای گروههای ملی2،ارسال میدارد.
هر گروه ملی میتواند بیش از 4 نفر را به عنوان کاندیدا معرفی نماید3، لیست تنظیمی توسط گروههای ملی تقدیم دبیر کل سازمان ملل متحد میگردد. اعضای سازمان ملل متحد که نمایندهای در دیوان دائمی داوری بین المللی ندارند، نیز حق مشابهای در خصوص ثبت نام کاندیداهای خود خواهند داشت.
مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل متحد،به صورت مستقل از یکدیگر،تکتک اعضای دیوان را،انتخاب مینمایند.رأیگیری شورای امنیت بدون در نظر گرفتن دائمی بودن یا غیر دائمی بودن عضو و نیز بدون توجه به حق وتو، صورت میگیرد و آراء کلیه اعضاء شورای امنیت در این زمینه مساوی است.
دولتی که اساسنامه دیوان دادگستری بین المللی را تصویب نموده باشد، لیکن عضو سازمان ملل متحد نباشد،میتواند تحت شرایط تعیین شده از جانب مجمع عمومی و بنابر توصیه شورای امنیت در انتخاب قضات دیوان شرکت نماید4.
(1)-تعداد قضات کشورهای اروپایی در دیوان دائمی دادگستری بین المللی بطور متوسط ده نفر بوده است.
(2)-مقصود از گروههای ملی،گروههای ملی موجود در دیوان دائمی داوری بین المللی است.
(3)-بیش از دو نفر از کاندیداها نمیتوانند دارای ملیت کشور مزبور باشند.
(4)-مانند کشور سوئیس.
کاندیداهایی که اکثریت مطلق آراء را در مجمع عمومی و شورای امنیت بدست آورده باشند منتخب شغل قضاوت دیوان دادگستری بین المللی محسوب میگردند.هرگاه پس از سه بار رأیگیری،تعداد افراد لازم بمنظور تصدی شغل قضاوت در دیوان،انتخاب نگردند.نشست مشترکی متشکل از 6 نفر1، به منظور انتخاب کاندیداها و پیشنهاد آنان تشکیل خواهد شد.تجربه نشان داده است،قضاتی که بدین طریق انتخاب شدهاند،از قضاتی که به شیوه قبلی حائز رأی اکثریت گردیدهاند،موفقیت کمتری داشتهاند.
قضاوت برای مدت 9 سال انتخاب میگردند و انتخاب مجدد آنان بلا مانع است.در اولین دوره،یک سوم قضات برای دوره سه ساله و یک سوم برای دوره 6 ساله و یک سوم برای دوره 9 ساله،به قید قرعه انتخاب میگردند،با توجه به این روش فقط 5 قاضی در اولین دوره برای مدت 9 سال(دوره کامل خدمتی در امر قضاوت بین المللی)انتخاب میگردند.
در صورتیکه بنابر هر عللی2،مسند تعدادی از قضات خالی شود تا زمانی که تعداد قضات باقیمانده حد نصاب لازم برای تصمیمگیری3را فراهم مینماید ضرورتی به پرشدن جایگاه خالی نخواهد بود.
در صورتی که ضرورت به انتخاب فرد یا افرادی باشد،فرد منتخب بعدی، طبق آئین فوق الذکر برای تصدی شغل قضاوت بین المللی،فقط برای دورهء باقیمانده سلف خود تعیین میگردد.
2)-شئونات قضاوت:
اعضای دیوان دادگستری بین اللملی،افراد مستقلی میباشند و مؤید این استقلال،ماده 18 اساسنامه دیوان دادگستری است که مقرر میدارد«هیچیک (1)-سه نفر با انتخاب مجمع عمومی و سه نفر با انتخاب شورای امنیت سازمان ملل متحد.
(2)-از قبیل فوت قاضی،بیماری،بازنشستگی و غیره.
(3)-حد نصاب لازم برای تصمیمگیری مجمع عمومی دیوان 9 نفر است.
از اعضای دیوان را نمیتوان اخراج نمود مگر اینکه سایر اعضاء دیوان، باتفاق آراء نظر دهند که عضو مذکور اخراج شود».استقلال قضات،بوسیله آزاد بودن از سلطه،بویژه در رابطه با دولت خود و نیز از طریق اعطای مزایای و مصونیت دیپلماتیک(در خلال مدت خدمت قضائی)تضمین گردیده است،یکی دیگر از مواردی که میتواند استقلال قضاوت را نقض نماید وضعیت اقتصادی آنان است به همین لحاظ مقرری سالیانه قضات و شرایطی که به موجب آن بازنشستگی پرداخت میگردد،توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد تعیین خواهد شد.
قضات دیوان دادگستری بین المللی،بیطرفانه و از روی اقناع وجدانی خود ملزم به اجرای وظائفشان میباشند بر همین اساس،وفق ماده 16 اساسنامه دیوان دادگستری بین المللی«قضات دیوان نمیتوانند دارای وظائف اداری-سیاسی بوده یا اینکه متعهد به انجام خدمتی غیر از قضاوت دیوان دادگستری بین المللی باشند».
هیچیک از قضات دیوان حق ندارند در موضوعی که آنان،قبلا به عنوان نماینده یا مشاور یکی از اصحاب دعوی،یا اعضای کمیسیون تحقیق،یا یکی از اعضاء دیوان دادگستری یا داوری ملی،یا بین المللی اقدام نموده باشند،هماینک نیز بعنوان قاضی دیوان شرکت نمایند.معذالک،وفق ماده 24 اساسنامه دیوان دادگستری بین المللی،هر قاضی میتواند اعلام نماید که در تصمیمگیری راجع به دعوی بخصوصی شرکت نخواهد کرد.
ماده 24 اساسنامه دیوان دادگستری بین المللی مقرر میدارد که:«اگر رئیس دیوان ملاحظه نماید که بدلایل خاصی،یکی از اعضاء دیوان نباید در پروندهء بخصوصی شرکت نماید میبایست قبلا بوی اطلاع دهد که در صورت عدم حل اختلاف بین قاضی مذکور و رئیس دیوان،موضوع از طریق تصیمگیری در دیوان حل و فصل میگردد».
3-ساختار دیوان:
دیوان دادگستری بین المللی از رئیس دیوان،نایب رئیس،هیئت عمومی، شعبات،دفاتر شعبات و مدیر دفتر تشکیل میگردد.رئیس و نایب رئیس دیوان توسط هیئت عمومی دیوان(متشکل از تمانی قضات دیوان)برای یک دوره سه ساله قابل تمدید،انتخاب میگردند،در ارتباط با مسائل اداری و خارجی دیوان، رئیس و در صورت عدم وجود وی،نایب رئیس(دیوان)،نماینده دیوان محسوب میشوند.
هیئت عمومی دیوان دادگستری بین المللی نهادی است که معمولا دیوان بوسیله آن،وظایف خود را به مواقع اجراء میگذارد حدنصاب لازم برای رأیگیری، حضور 9 قاضی است،ترکیب دیوان در ارتباط با هر پروندهء خاصی،ممتنوع، میباشد و بستگی به مورد خاص آن دارد.دیوان میتواند شعباتی از سه قاضی یا بیشتر را برای هریک از دعاوی تشکیل دهد مثلا دیوان میتواند با اختصاصات فوق شعباتی برای دعاوی شغلی،دعاوی مربوط به حملونقل،دعاوی مربوط به ارتباطات و…شکل دهد.به همین جهت،طرفین اختلاف با وصف یادشده، میتوانند تقاضای تشکیل چنین شعباتی را بنماید.همانگونه که در اساسنامه دیوان دادگستری بین المللی قید شده است شعبهای ویژه،متشکل از 5 قاضی وجود دارد که به منظور تسهیل در امور تجاری،به درخواست طرفین دعوی،با یک آئین دادرسی اختصاری مبادرت به انشاء رأی یا صدور حکم نماید،احکام صادره توسط شعب،در حقیقت به عنوان احکام دیوان تلقی میگردد.
مدیر دفتر دیوان1،توسط هیئت عمومی دیوان برای یک دوره 7 ساله انتخاب میگردد،وی رئیس اداری-دفتری و مرکز ثبت لوایح دیوان میباشد. مرکز ثبت لوایح دیوان،جدای از اجرای وظایف خود،به عنوان دبیرخانه دیوان، (1)-در پارهای از موارد به مدیر دفتر،ثبات دیوان نیز اطلاق گردیده است.
مسئول انتشار اسناد مجلد دیوان میباشد.وظائف مرکز ثبت لوایح دیوان توسط مقررات داخلی دیوان تعیین میگردد.
4)قضات ویژه1
وفق ماده 31 اساسنامه دیوان دادگستری بین المللی قضاتی که دارای تابعیت یکی از اصحاب دعوی در پرونده باشند کرسی قضاوت در دیوان دادگستری بین المللی و نیز حق رأی آنان محفوظ خواهد بود و نمیتوان به صرف اینکه تابعیت یک طرف دعوی را دارد وی را عزل و شخص دیگری را جایگزین وی نمود.
به منظور حفظ تساوی در وضعیت طرفین،اساسنامه دیوان مقرر میدارد که «هرگاه یک قاضی دارای ملیتی مساوی با هریک از اصحاب دعوی باشد، کرسی قضاوت وی محفوظ خواهد بود لیکن در قبال آن طرف دیگر،میتواند یک قاضی اضافی انتخاب نماید چنین قاضی منتخبی دارای همان اختصاصات اعضاء دیوان خواهد بود»و مرجحا میبایست از میان اشخاصی که برای انتخاب در دیوان ثبت نام نمودهاند،برگزیده شوند و هیچ ضرورتی وجود ندارد که حکما قاضی مزبور،قاضی ملی باشد،بلکه شخص مزبور میتواند ملیت دولتی را که صاحب کرسی قضاوت دیوان دادگستری نیست، داشته باشد.
مشابه همین روش،در هنگام طرح دعوی در شعب دیوان،اعمال میگردد مشروط براینکه ملیت هیچیک از اعضای دیوان که قابل جایگزینی به عنوان اعضاء عادی شعب هستند،ملیت اصحاب دعوی نباشد.
قضات ویژه(قضاتی که به وسیلهء اصحاب دعوی انتخاب میگردند)در طول دادرسی،دارای همان حقوق و وظایفی میباشند که اعضاء دیوان دادگستری بین المللی در طول خدمت خود دارا میباشند.
تاکنون،تأسیس حقوق قاضی ویژه(اعم از ملی یا غیر ملی)در بیش از (1)- Ad Hoc Jodge
نیمی از دعاوی مطروحه نزد دیوان اعمال گردیده است.نقطه نظرات انتقادی پارهای از کشورها مبین این واقعیت است که این واقعیت است که این روش با اصل تجویز ترکیب دیوان،که دیوان را از نفوذ اصحاب دعوی مبری میدارد،مناقات داشته و باعث میشود اصول داوری بین المللی وارد قلمروی ترافعات بین المللی شود.
برای رفع این معضل،مؤسسه حقوق بین الملل1پیشنهاد مینماید که تأسیس قاضی ویژه اصولا برچیده شود یا اینکه انتخاب قاضی ویژه بجای این که توسط اصحاب دعوی صورت گیرد،بوسیله اعضای گروههای ملی،از طریق دیوان دائمی داوری بین المللی صورت پذیرد.
5-قواعد دیوان:
دیوان در 6 ماه مه 1946 قواعد مندرج در اساسنامه خود را طرحریزی مینماید و متن نهایی آن را مورد تائید قرار میدهد این مقررات تا حدی با قواعد تجدیدنظر شدهء مقررات دیوان دائمی دادگستری مرتبط میباشد.
در 10 ماه مه 1972،این مقررات برپایه تجربیات حاصله از اقدامات قضات در سنوات قبل و نیز در نتیجه مذاکرات انجام یافته در خلال سال 1968، مورد تجدید نظر قرار گرفت.
هیجده ماده از این مقررات دستخوش تغییر گردید.متن قواعد تجدید نظر شده،از لحاظ فصلبندی و نیز تعداد قانونی تغییر یافته و تعداد مواد اساسنامه به 91 ماده افزایش یافت این تغییرات،بخصوص،به مقررات ناظر به شعبات دیوان،تسریع در رسیدگی دیوان،و نیز تجدید بنای ایراد صلاحیتی، تسری مییافت و به دنبال این بازنگری،تجدید نظر جامعی در 14 آوریل 1978 صورت گرفت.این تغییرات،با در نظر گرفتن مواد قبلی و تعاریف مختلف از مقررات و بلحاظ شباهت مواد اساسنامه با مقررات دیوان،محدود گردید مقررات تجدید نظر شده از ژولای 1978 لازم الاجرا شده است2.
(1)-برای مطالعه بیشتر رجوع شود به:
I.C.J Act and document no4(1978)PP 92-161
(2)- Institute of International Law(Institute dc droit International)
برطبق قطعنامه سال 1946 دیوان،رویه قضائی داخلی دیوان میبایست بوسیله مقرراتی که در سال 1931 توسط دیوان دائمی دادگستری بین المللی و اصلاحیه سال 1936 تدوین گردیده،حاکم گردد.در 5 ژولای 1968،دیوان مقررات خود را در جهت آئین داخلی رسیدگی معمول نمود.
این مقررات که اینک لازم الاجرا گردیده است،از مواد مندرج در قطعنامه مربوط به رویه قضائی دیوان است که در 12 آوریل 1976 اتخاذ گردیده است1ماده 19 مقررات سال 1968 به عنوان قواعد تکمیلی به این قطعنامه اشاره دارد.
ادامه دارد
(1)-برای مطالعه بیشتر رجوع شود به:
I.C.J Act and Document no 4(1978)PP 92-161