دانلود پژوهش وظایف عمومی مربیان
تعریف مربی
مربی شخصی است که اطلاعات علمی پراکنده را متناسب با استاندارد رشته آموزشی خود تنظیم کرده و با شیوه های مناسب آن را به صورت مطالب ساده و قابل درک برای کارآموز تبدیل و با سرعت مناسب و در سطح استعداد او انتقال می دهد.
حال با توجه به تعریف مربی می توان فرق بین مربی با کتاب را مقایسه و درک نمود. یعنی اینکه کتاب آنچه را که در خود دارد چه سخت باشد و چه آسان، بدون توجه به اینکه کارآموزی که آنرا مطالعه می کند می فهمد یا نه مطالب را انتقال می دهد، ولی مربی اطلاعات کتاب را درک و مطالب سخت و نامفهوم را همانند فیلتری به کنار گذاشته و جایگزین آن مطالب ساده تر و قابل درک و فهم کارآموز به کار می برد.
شرایط مربی از نظر قوانین موثر در تدریس
- داشتن علاقه به رشته آموزشی خود
- داشتن صبر و حوصله در جهت انتقال اطلاعات
- تسلط کامل به علوم فنی مورد نیاز
- توانایی ایجاد نظم و انضباط در محیط آموزشی
- داشتن فن بیان مناسب
- توانایی ایجاد روابط خود و صمیمی با کارآموزان
در چه شرایطی مربی می تواند اطلاعات علمی خود را به کار آموز موثرتر انتقال دهد؟
- کارآموز به او اطمینان و اعتبار را در نظر داشته باشد.
- داشتن نظم و انضباط در کلاس آموزش.
- داشتن فن باین تن صدای مربی بسیار تاثیر گذار است.
- توجه کردن مربی به افراد کم توجه و یا بی توجه.
- توجه به سطح اطلاعاتی کارآموزان و میزان استعداد و توانایی آنها.
- پرهیز از ایجاد سدهای ارتباطی.
- از نظر (مادی- معنوی- امنیت شغلی و ایمنی) تامین باشد.
کارآموز در چه شرایطی مفاهیم آموزشی را بهتر درک می نماید؟
- داشتن علاقه و انگیزه و شناخت و درک علت فراگیری رشته آموزشی.
- فراهم بودن عوامل رفاهی (نور- گرما- سرما- صدا- زاویه دید کارآموز نسبت به مربی و کلاس به صورتی قرار گیرد که همه شاگردان قادر به دیدن و شنیدن حرفهای او باشند)
- نیاز بازار کار به حرفه آنها.
- آمادگی روحی و جسم و داشتن استعداد اولیه
- برخورد مناسب استاد.
- توضیح کامل و توجیه در مورد برنامه یا رشته آموزشی
در نظام فنون تدریس به دو عامل مهم آموزش تئوری و هم عملی توجه بیشتری شده است و تاکید همیشه در تلفیق انها بوده است، چرا که باعث می شود خواسته های بیان نشده را در تئوری بتوان در علم بیان نمود و مسائل را با دیدی بازتر و ملموس تر به مشاهده کارآموزان گذارد.
وظایف عمومی مربیان از دیدگاه سازمانی
- تقویت و پرورش قوه تفکر در کارآموزان:
برداشتی که اکثر ما از تفکر داریم و کم و بیش در جامعه ما رواج دارد یک برداشت صد درصد صحیح و بدون اشکال نبوده. لذا باید ابتدا معنای صحیح آن روشن شود تا درباره تقویت و قدرت بخشیدن آن در افراد به طور صحیح گام برداریم.
اصولا زمانی بانسان بهتفکر می پردازد که با مشکل و مسئله مهمی برخورد کند. و یا مطالبی را به خاطر آورده باشد. با این تعریف مشخص می شود که انسان به تفکر نمی پردازد و نمی اندیشد مگر در هنگامی که دچار مشکلی گردد و احتیاح به کار و تلاش یکی از عوامل مهم در امر تفکر و رسیدن به هدف است.
فهرست مطالب
عنوان | صفحه |
: تعاریف و مفاهیم | |
مفهوم فنون تدریس و تعاریف آن | |
شرایط مربی از نظر قوانین موثر در تدریس | |
وظایف عمومی مربیان از دیدگاه سازمانی | |
تعریف مطالعه و روش های آن | |
آیین کلاس داری | |
هدف از بررسی آیین کلاس داری | |
نقش انگیزه | |
نقش انضباط و کنترل | |
بحث انضباط شخصی و تاثیر آن در کلاس داری | |
: روش های کلی تدریس در نظام آموزشی | |
روش های فعال و غیر فعال و قوانین اثر و نتیجه | |
هدف های آموزشی | |
مهایت های فرایند تدریس | |
الف) مهارت های پیش از تدریس- تعریف استاندارد- آشنایی با طرح درست و فواید آن و فرم | |
ب) مهارت های بپمن تدریس: 1- تنظیم صدا و حرکات فیزیکی مربی 2- حفظ شخصیت و احترام مربی 3- فروتنی و ادب 4- بیان کافی مطالب درسی 5- اجتناب از ارائه مطالب غیر درسی 6- اجتناب از اختلاط موضوعات 7- کیفیت بیان مطالب | |
بررسی فنون عرضه شده به کارآموز و بیان مطالب | |
ارجاع اطلاعات کافی برای کارآموز | |
انتظاراتی که کارآموز از مراکز فنی و حرفه ای دارد: | |
تقاضا و نیازهای عمومی و کلی در پداگوژی و نحوه برخورد با دیگران | |
طریق شناخت افکار و استعدادهای افراد | |
مهارت های پس از تدریس | |
: کلیات روش های تدریس | |
1- روش های تدریس غیر فعال- شیوه مکتبی- شیوه توضیحی- شیوه سخنرانی | |
2- روش های تدریس فعال- شیوه پرسش و پاشخ- شیوه بحث- شیوه اکتشافی | |
3- شیوه یا روش اکتشافی و روش حل مسائل | |
4- شیوه یا روش اکتشافی و روش حل مسائل |
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش) |
تعداد صفحات: 62 |
حجم: 295 کیلوبایت |