دانلود مقاله خلاقیت در مدیریت


دانلود مقاله خلاقیت در مدیریت

خلاقیت دارای سه مؤلفه است: تخصص ، تفکر خلاق و انگیزش که می تواند درونی و بیرونی باشد ، مدیران روی هر سه این خصوصیات می توانند اثر گذارند ولی بر روی انگیزش کارکنان بیشتر از دو مؤلفه دیگر تأثیر گذار هستند. با شتاب روز افزون تحولات و دگرگونیها در دنیای کنونی که عصر اطلاعات و ارتباطات است و به دلیل بی‌ثباتی و تغییر پذیری و نیز غیر قابل پیش‌بینی بودن این تغییرات ، آنچه که کشورهای جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه را در جهت افزایش بهره وری و پیشرفت و ترقی آنها مدد می رساند ، همانا استفاده از فرصتها در رقابت با سایر کشورهاست و این امر میسر نمی گردد مگر با درایت و خلاقیت مدیران و نیز تاثیر مدیران در پرورش خلاقیت کارکنان که با کمک یکدیگر در جهت رشد و بالندگی سازمان خود و در نتیجه ، جامعه بکوشند .

از خلاقیت تعاریف متعددی شده است اما خلاقیت از دیدگاه سازمانی عبارت است از ارایه فکر و طرح نوین برای بهبود و ارتقای کمیت یا کیفیت سازمان و نوآوری. افزایش خلاقیت در سازمانها می‌تواند به ارتقای کمیت و کیفیت خدمات ، کاهش هزینه ها، جلوگیری از اتلاف منابع ، کاهش بورو کراسی، افزایش رقابت ، افزایش کارایی و بهره وری ، ایجاد انگیزش و رضایت شغلی در کارکنان منجر گردد .نقش مدیر در پرورش خلاقیت ، تحریک و تشویق کارکنان، تفویض اختیار به کارکنان ، پیدا کردن ذهنهای خلاق و استفاده از خلاقیت دیگران است . نظام مدیریت مشارکتی با تکیه بر خود کنترلی کارکنان ، مشورت ، تشویق به ابتکار و احترام به افراد ، نقش مهمی در پرورش خلاقیت کارکنان ایفا می کند . تکنیک های خلاقیت گروهی شامل تحرک مغزی ، گردش تخیلی، تفکر موازی ، ارتباط اجباری ، شش کلاه تفکر ، از تکنیکهای مؤثر در تقویت تفکر خلاق هستند.

خلاقیت دارای سه مؤلفه است: تخصص ، تفکر خلاق و انگیزش که می تواند درونی و بیرونی باشد ، مدیران روی هر سه این خصوصیات می توانند اثر گذارند ولی بر روی انگیزش کارکنان بیشتر از دو مؤلفه دیگر تأثیر گذار هستند . با پیشرفت روز افزون دانش و فناوری و جریان گسترده اطلاعات ، امروزه ‌جامعه‌ما نیازمند آموزش‌ مهارتهایی‌ است‌ که با کمک آن بتواند همگام با توسعه علم و فناوری به پیش برود. . هدف‌ باید پرورش ‌انسانهایی ‌باشد که‌ بتوانند با مغزی ‌خلاق‌ با مشکلات ‌روبرو شده ‌و به‌ حل‌ آنها بپردازند. به‌ گونه ای‌ که‌ انسانها بتوانند به خوبی ‌با یکدیگر ارتباط‌ب رقرار کرده ‌و با بهره‌گیری ‌از دانش جمعی ‌و تولید افکار نو مشکلات ‌را از میان‌ بردارند. امروزه‌ مردم ‌ما نیازمند آموزش‌‌ خلاقیت هستند که با خلق ‌افکار نو به ‌سوی ‌یک‌ جامعه ‌سعادتمند قدم‌ب ردارند.

 فهرست :

مقدمه

تعریف خلاقیت

نوآوری

چگونه فرهنگ سازمانی بر نوآوری اثر می‌گذارد؟

ویژگیهای افراد خلاق

فرصتهای خلاقیت

اهمیت خلاقیت و نوآوری

برخی از ویژگیهای سازمان خلاق

کار گروهی

خلاقیت گروهی

تکنیک تحرک مغزی

نتیجه گیری

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 18
حجم: 127 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *