دانلود بـررسی تاثیر یارانه ها در قیمت کالاهای وارداتـی
اقتصاد – نظری
چکیده
یکی از سیاستهای اقتصادی رایج در کشورهای روبه توسعه و حتی کشورهای توسعه یافته صرف نظر از نوع نظام اقتصادی حاکم، پرداخت یارانه به برخی کالاها و خدمات است.یارانه یک سیاست صرفاً اقتصادی نیست زیرا که دارای آثار اجتماعی و سیاسی قابل ملاحظه ای است. پرداخت یارانه به موازات افزایش نقش دولت در اقتصاد افزایش می یابد و به تدریج هم به لحاظ دامنه ی سرایت و تعداد کالاها و خدمات مشمول و هم به لحاظ مقدار یارانه برای هر واحد مصرف و به موازات افزایش سطح قیمتها افزایش داشته است،یارانه یک مالیات غیر مستقیم منفی است که وجهه ی دولت را نزد مصرف کنندگان و به ویژه مصرف کنندگان کم درآمد افزایش می دهد. در حالی که اتخاذ این سیاست از سوی مجامع مالی اقتصاد آزاد و مجامع مالی بین المللی به عنوان تمایلی ناپسند برای انشعاب از اقتصاد بازار و روش قیمت گذاری کالاها و خدمات بر اساس عرضه و تقاضا در بازار آزاد تلقی می شود. بدین ترتیب است که کشورهای دارای منابع و مواهب طبیعی هنگامی که درآمدشان از ناحیه ی فروش این منابع افزایش می یابد در جهت تحکیم اساس نظام و تقویت دولت و رفاه عمومی یارانهها را افزایش و در زمانی که در آمدشان کاهش یافته دچار بدهکاری و کسری تراز پرداختها و نیازمند وام خارجی میشوند یارانه ها کاهش پیدا می کند. در ایران سابقه ی یارانه به قحطی های ناشی از جنگهای جهانی و مسئولیت دولت در تأمین غله و نان مردم بر می گردد که اگر این یارانه ها آشکار هم نبوده در واقع از طریق حمایت های دولتی و تحمل هزینه های آن از سوی دولت وجود داشته است. امید آن است که این پروژه تحقیقاتی برای یاری آیندگان مفید واقع شود.
مقدمه
نوسانات قیمتها، عدم توازن بین رشد قیمتها با سایر عوامل و در نتیجه کاهش درآمد واقعی میتواند یکی از معضلات اقتصادی و حتی سیاسی گردد. بدیهی است مصرف کنندگان به ویژه دارندگان درآمد ثابت نمیتوانند وضع خود را با تغییر مداوم قیمتها، مخصوصاً در مورد کالاها و خدمات اساسی مورد نیاز، د ائماً تطبیق دهند و از لحاظ روانی نیز چون در عمل کمتر با کاهش قیمتها مواجه میشوند، افزایش قیمتها را محسوس میپندارند لذا با در نظر گرفتن آسایش و رفاه روانی مصرف کننده، در صورتیکه مداخله دولت منتهی به کاهش نوسانات قیمتها گردد و بویژه هنگامی که توأم با تثبیت قدرت خرید مصرف کننده گردد، قدمی در راه او برداشته شده است. از طرف دیگر تغییر هزینههای تولید در بازارهای داخلی و خارجی نیز گاه چنان شدید است که ضرورت دخالت دولت را آشکار میسازد. در عین حال از دیدگاه عدالت اجتماعی، تأمین حداقل خواستهها با توجه به روند روز افزون جمعیت و تقاضای رو به رشد تک به تک افراد مستلزم تکاپوی همه جانبه است. چرا که گروهی از کشورها دارای مواد غذایی مازاد و بخش عظیمی از کشورهای جهان با کمبود مواجهاند. این عدم تعامل تولید در جهان و داخل، از آن هم بیشتر عدم توزیع متوازن درداخل و انحصارات بین المللی، همه و همه به بخشی از تولیدات، کیفیت حربه سیاسی بخشیده است.
اهداف سیاسی تولیدکالاهای استراتژیک در قالب هدفهای اقتصادی ثابت نبوده، بلکه براساس ضرورت، در مقاطع زمانی مختلف میتوانند متغیر باشند. اصلاح و تکمیل هدفهای تعیین شده هم، در گذشت زمان امری متداول است. پس سیاستهای مربوط به کالاهای استراتژیک نیز طبیعتاً در تبعیت از هدفهای قابل تغییرند.
یارانه را میتوان به نوعی دخالت دولت در سیستم اجتماعی اقتصادی تعبیر نمود که کشورهای مختلف با روشهای گوناگون در این مسیر گام بر میدارند و اینکه این دخالتها منبعث ازساختارهای عقیدتی و ایدئولوژی حکومت میباشد مسئلهای است روشن ولیکن ارائه تصویر کلی (جهانی) و مقایسه آن (بررسیهای کالایی در ایران) این آمادگی را خواهد داد که بتوان یارانه را به عنوان یک سیاست نه ضرورت اقتصادی تجزیه و تحلیل کرد و شاید به یکی از مباحثات جدل آمیز جهانی وداخلی بینشی عمیق تر و در صورت امکان راه حلی مناسبتر یافت.
فهرست مطالب
فصل اول: طرح تحقیق
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………….2
بیان مساله ………………………………………………………………………………………………………4
اهمیت و ضرورت تحقیق ……………………………………………………………………………………9
اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………………………..10
فرضیه های تحقیق…………………………………………………… …………………………………….12
تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها ………………………………………………………………………13
فصل دوم:ادبیات و پیشینه تحقیق
ادبیات تحقیق………………………………………………………………………………………………..20
اهداف دولت از پرداخت یارانه در قبل از انقلاب…………………………………………………..20
اهداف دولت از پرداخت یارانه در بعد از انقلاب……………………………………………………21
طبقه بندی یارانه …………………………………………………………………………………………..23
دلایل پرداخت یارانه ………………………………………………………………………………………29
آثار اقتصادی یارانه…………………………………………………………………………………………31
انواع واردات…………………………………………………………………………………………………33
پیشینه تحقیق…………………………………………………………………………………………….34
پژوهش های انجام شده در داخل وخارج………………………………………………………..37
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
روش تحقیق ……………………………………………………………………………………………..42
جامعه آماری …………………………………………………………………………………………….43
نمونه آماری و روش نمونه گیری ………………………………………………………………….43
ابزار تحقیق……………………………………………………………………………………………….44
پرسشنامه…………………………………………………………………………………………………45
روایی تحقیق…………………………………………………… ………………………………………46
پایایی تحقیق………………………………………………. ………………………………………….47
روشهای آماری………………………………… ……………………………………………………..47
مراحل اجرای پژوهش………………………………………………. …………………………….48
فرض ها………………………………………………. ……………………………………………….48
آمار آزمون………………………………………………. ……………………………………………49
مقدار بحرانی………………………………………………. ……………………………………….50
تصمیم گیری………………………………………………. ………………………………………50
فصل چهار:یافته های پژوهش
تجزیه و تحلیل داده ها ……………………………………………………………………………52
آزمون فرض اول………………………………………………………………………………………52
آزمون فرض دوم……………………………………………………………………………………..55
آزمون فرض سوم……………………………………………………………………………………58
آزمون فرض چهارم…………………………………………………………………………………61
فصل پنچم: بحث ونتیجه گیری
پیشنهادات اجرایی ………………………………………………………………………………..65
نتایج مبتنی بر فرضیه اول ……………………………………………………………………..65
نتایج مبتنی بر فرضیه دوم …………………………………………………………………….65
نتایج مبتنی بر فرضیه سوم ……………………………………………………………………66
نتایج مبتنی بر فرضیه چهارم …………………………………………………………………67
پیشنهاد های پژوهش …………………………………………………………………………..68
محدودیت پژوهش………………………………………………………………………………..68
منابع و مآخذ …………………………………………………………………………………….69
پیوست ها …………………………………………………………………………………………71
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 91
حجم: 1.64 مگابایت