دانلود رایگان مدل saw


مدل مورد بررسی مدل saw می باشد ازجمله مدل های تصمیم گیری چندمعیاره می باشد.درابتدا به توضیح تصمیم گیری چندمعیاره وسپس تکنیک saw  میپردازیم.

تصمیم گیری:

تصمیم گیری یکی از مهم ترین وظایف مدیریت است.یکی از دلایل موفقیت برخی از افراد وسازمان ها اتخاذ تصمیم های مناسب است.از این رو ضرورت وجود  روش هایی علمی که انسان را در این زمینه یاری کند،کاملا محسوس است.(نوجوان و همکاران، 1390:285 ).

این امر منجربه توجه محققین در دهه های اخیر به معدل های چند معیاره(MCDM ) برای تصمیم گیری های پیچیده شده است.این روش ها برای تصمیم گیری در شرایطی که معیارهای متضاد انتخاب بین گزینه ها  را بامشکل مواجه میسازد،مورد اسفاده قرار میگیرند وکاربردهای متعددی در علوم مختلف دارند.

روش های تصمیم گیری چند معیاره باتوجه به سادگی،انعطاف پذیری،به کارگیری معیارهای کیفی وکمی به طو هم زمان واستفاده از چندین معیارسنجش به جای یک معیار سنجش،میتواند دربررسی موضوعات مربوط به برنامه ریزی شهری ومنطقه ای کاربرد مطلوبی داشته باشد. (نوجوان و همکاران، 1390:285 ).

روشهای تصمیم‌گیری چند معیاره به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

 1مدلهای تصمیم‌گیری چند هدفه ( MODM)

Multiple Objective Decision Making

2- مدلهای تصمیم‌گیری چند شاخصه  (MADM)

) Multiple Attributive Decision Making

تفاوت این مدل ها:

در مدل های چند هدفه: مدل های چندهدفه به منظور طراحی به کارگرفته میشوند.

در مدل های چندشاخصه ه به منظورانتخاب گزینه برتر استفاده می گردند. (نوجوان و همکاران، 1390:287 ).

 

MADM)  ) در سال 1957 توسط چرچمن و آرنوف  ، اکاف و آرنوف مطرح شد. هدف تصمیم گیری چند شاخصه ارائه کمک و راهنمایی به تصمیم گیرندگان در دسترسی به مطلوبترین جواب برای حل مسائل است. مدلهای (MADM) شناخته شده ترین شاخه تصمیمگیری هاست. اگر در یک مساله تصمیم بیش از یک معیار تصمیمگیری ملاک عمل باشد و معیارها به صورت گسسته تعریف شده باشند (کمی یا کیفی)، مدل تصمیم از نوع چند شاخصه ای است. (احمدپور و همکاران، 1388:5).

 

Simple additive weighting (saw)

مدل مجموع ساده وزنی، یکی از ساده ترین روش های تصمیم گیری چند شاخصه میباشد. با محاسبه اوزان شاخص ها، می توان به راحتی از این روش استفاده کرد.

مدل saw

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *