1- 1 – طرح مسئله :
تغییر و تحولات دهههای اخیر به قدری گسترده و سریع اتفاق افتاده که تمامیابعاد و شئونات زندگی فردی و اجتماعی تحت تاثیر آن قرار گرفته است. در این شرایط، نیازها و خواستههای بشری از تنوع بیشتری برخوردار شده است و سازمانها برای پاسخگویی بهتر در مقابل مشتریان باید با بهرهگیری از توان خلاقیت کارکنان، ضمن نوآوری در محصولات و خدمات، توانایی خود را در جهان رقابتی افزایش دهند. در چنین فضایی نقش و جایگاه کارآفرینان به عنوان موتور توسعه، به ویژه در کشور ما بسیار حساستر و اثر بخشتر از گذشته مطرح میباشد. این مقاله در صدد است تا با ترسیم فضای کارآفرینی در کشور به نقش صنایع دستی در توسعه آن بپردازد. کارآفرینی فرآیندی است که در محیطها و مجموعه های مختلفی اتفاق می افتد و طی آن تغییرات در سیستم اقتصادی از طریق نوآوریهای افرادی که به فرصت های اقتصادی واکنش نشان می دهند، رخ می دهد که این امر باعث ایجاد ارزش فردی و اجتماعی خواهد شد. در این بین ارزش بالقوه صنایع دستی ایران به عنوان جوهرۀ فرهنگ مردمی به گونهای است که اگر این صنایع ساماندهی و تقویت شوند و سرمایهگذاری لازم در مورد تولید آنها صورت گیرد می تواند کمک شایانی به توسعه اقتصادی کشور نماید. بررسی استعداد ها و ظرفیت های ایجاد اشتغال و توجه به فرصت های کارآفرینانه در اقتصاد مناطق یکی از مبرم ترین وظایف دولت در شرایط کنونی است. این مسئله به ویژه در نواحی محروم و در عین حال بهره مند از توان بالقوه اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی از اولویت بیشتری برخوردار است.(ابراهیم زاده، 1388: 21)
صنایع دستی بیانگر صنعت و هنر نیاکان و نمایشگر ذوق و هنر مردم هر کشور است. در روزگاران گذشته، صنایع دستی به عنوان پدیده ای تمام عیار در هر عهد حضور فعال داشته است. در ایامی که ماشین بوجود نیامده بود و حتی در دورانی که حضور آن به گستردگی امروز نبود این صنعت بود که حامی تمامی استعدادها و آفرینش های سازندگی بشر بود. به همین دلیل است که امروز با نگاه به صنایع دستی هر قوم و قبیله ای می توان دریافت آن قوم در چه مرحله ای از صنعتگری بوده است.استعداد و روحیه خلاق و قدرت ابتکار صنعتگران و علاقه آنان به تولید آثار هنری و ذوقی موجب گردیده است که کشور ما از گذشته های بسیار دور تا زمان حال همواره در تولید محصولات صنایع دستی موقعیتی ویژه و ممتاز داشته باشد و از شهرتی عالم گیر برخوردار گردد.بررسی های پژوهشگران و ایران شناسان نامدار همچون (پروفسور پوپ) و (گیرشمن) و “اشمید” و “هانری رنه دالمانی” و … و تحلیل های دقیقی که آنان از صنایع دستی صنایع ایران کرده اند بیانگر ارزش های استثنائی و جایگاه خاص این هنر و صنعت اصیل و ارزنده کشورمان می باشد.
فهرست مطالب:
1- 1 – طرح مسئله :
1-2- سوالات
1- 3 – فرضیات :
اهداف
1 –5– روش تحقیق :
1-6- پیشینه تحقیق:
1 –7– مشکلات و محدودیت ها و کاربرد نتایج تحقیق :
کاربرد تحقیق :
مقدمه :
کارکرد صنایع دستی :
صنایع دستی دشتستان از گذشته تا حال
• گبه بافی:
• مشک دوزی:
درودگری:
گلیم بافی
نمد مالی
گیوه دوزی و ملکی دوزی
جارو
مشک
دولچه
زنبیل و سبد بافی
پارچه بافی
قالی بافی
حصیربافی
سایر محصولات حصیری که در روستاهای دشتستان تولید می شود ، عبارتنداز :
نقش صنایع دستی در اقتصاد ایران
نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنایع دستی
● فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT
● الگوهایی در زمینه ICT و صنایع دستی
● بازاریابی آنلاین
● سرویس های حمایت کننده تجارت:
● ایجاد گروه های صنعتگری
صنایع دستی در دهکده جهانی
● صنایع دستی و نگاه موزه ای
● یک مقایسه آماری
تعاریف عملیاتی تحقیق :
برنامه ریزی شهری :
گردشگری :
توسعه پایدار شهری :
3-2 – تغییرات تقسیمات کشوری
3-3 – زبان و گویش
4-3- آب و هوا
نقش صنایعدستی در توسعه صادرات
مشکلات و موانع توسعه صنایعدستی شهر برازجان
حمایت دولت از صنایع دستی شهرستان دشتستان :
نقش تعاونی ها :
تقویت و ایجاد بازار
نتیجهگیری
پیشنهادها
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 95
حجم: 324 کیلوبایت