دانلود رایگان مقاله راجب سیمای شهر – لینچ


 سیمای شهر

لینچ معتقد است به تعداد افراد ساکن یک شهر می توان تصور ذهنی از آن شهر داشت چرا که از دید هر کس از دید خود به شهر می نگرد گرچه به هر حال تشابهاتی وجود دارد.و برای آنکه سیمای شهر را بررسی کند از 5 عامل (راه،لبه،محله،گره و نشانه ) کمک می گیرد . هر کدام از اینها را اینگونه معرفی می کند.

راه ، عاملی است که معمولا با استفاده از آن حرکت بالفعل یا بالقوه میسر می گردد.ممکن است خیابان، راه، پیاده رو، جاده … باشد.

لبه ، عاملی خطی ،مرز بین دو قسمت ،شکافی،در امتداد طول و بین دو قسمت پیوسته ی شهر

محله ، قسمت های از شهر که میان اندازه یا بزرگ اندازه است. باید واجد دو بعد باشد تا ناظر احساس کند وارد آن شده است.و اجزا ان خصوصیات مشترک دارند.

گره ، نقاط حساسی در شهر که ناظر می تواند به درون آنها وارد شود و کانونهای که مبدا و مقصد حرکت او را بوجود می آورند.

نشانه ، عواملی در تشخیص قسمتهای مختلف شهر با این تفاوت که ناظر به درون آنها راه نمی یابد.

و البته معتقد است تمامی این عوامل در کنار هم وبا هم معنا پیدا می کنند.

راه ها عوامل محیط های گوناگون را به هم مرتبط می سازند محله ای به محله ی دیگر. تقاطع چندی از این راهها ،گره ها را نمایان می کند و لبه ها می توانند در تعریفی از خود دو محله را مسدود سازند و به تفکیک آن کمک کنند. اینکه یک محله ی مرکزی داشته باشیم یا چند محله در کنار هم بسته به نوع و فرم راهها و البته دید کلی و یا مختصر ساکنین دارد ، وسپس بررسی اینکه این محله ی مرکزی می تواند گره باشد یا نه.

به هر حال آنچه که بارز است ارتباط تنگا تنگ این عوامل است. خود لینچ این موضوع را اینگونه بیان می کند:

هیچ یک از این پنچ عامل در واقع به تنهایی وجود ندارند «محله ها» با «گره ها» پیوند دارند و «لبه ها» حد آنان را مشخص می دارد و با «راه ها» می توان به درون آنها داخل شد و «نشانه ها»سیمای آنان را متمایز می کند .هر عامل معمولا عوامل دیگر را در بر می گیرد و در دیگر عوامل نفوذ می یابد.

 

راه

تمرکز پاره ای از فعالیت ها یا تاسیسات در امتداد یک خیابان ممکن است آن را در ذهن ناظر اهمیتی خاص دهد.

گاهی مردم فکر می کنند با خاتمه یافتن تعدادی فعالیت های خاص در خیابان ،امتداد خیابان هم قطع می شود.

طول و عرض خیابان به بارز ساختن آن و همچنین نمای ساختمانها کمک می کند. معتقد است راهها باید به استقرار ادامه یابند و به درون یا قسمتی از شهر راه داشته باشد و راهکار هایی که پیشنهاد می کند: عرض راه تغییر نکند –پیوستگی فضایی قطع نشود (مثلا به یکباره تنوع ساختمانها عوض نشود) –درخت کاری و پیوستگی نمای ساختمانها

پژوهش های این شهرساز نشان می دهد آغاز و انتهای راهها برای مردم اهمیت دارد و به پیوستگی عوامل مختلف شهر کمک می کند.

در جایی که بیش از یک راه داریم محل تقاطع راهها هم اهمیت پیدا می کنند زیرا جایی است که شخص را برای ا دامه دادن راهش مجبور به تصمیم گیری می کند.که در جاهایی که سیستم شطرنجی است این مسئله مشکلی را به وجود نمی آورد اما تلاقی نا منظم چندین خیابان (مثلا 5 خیابان) علاوه بر آشفتگی تاثیر فضایی هر خیابان را هم از بین می برد.

 

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 4
دانلود رایگان با لینک مستقیم
حجم: 23 کیلوبایت
هزینه دانلود: 10 صلوات هدیه به روح حضرت فاطمه (س) و سلامتی و ظهور آقا امام زمان (عج)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *