دانلود پاورپوینت حسابداری مدیریت BSC (روش ارزیابی متوازن )


ادبیات حسابداری مدیریت سنتی از بکارگیری معیارهای مالی در ارزیابی عملیات مدیریت طرفداری میکند و بیشتر محققین مانند آنتونی و مرچنت طرفدار این موضوع هستند طوریکه برای مدتهای طولانی ارزیابی عملکرد تنها با اتکا بر معیارهای مالی که گذشته نگر و مبتنی بر اطلاعات و ارقام واعداد حسابداری بودند ، انجام می پذیرفت  و اگر هم بهبودی صورت می گرفت تنها از طریق بهبود در معیارها بود ، نه تغییر در نگرش مالی .

مثلا همین  EPS (سود هر سهم ) بعد از بهبود جایش را به ROI (نرخ بازده داراییها ) داد و بعدها EVA (ارزش افزوده اقتصادی ) که چون نرخ هزینه سرمایه را نیز دخالت می داد (مربوط تر و کاملتربود) جایگزین ROI شد .

اما یکسری از محققین هم هستند که وجود مشکلات زیادی را بر سر راه استفاده از معیارهای عملکرد مالی ذکر میکنند . مثلا اکسلز وپیبورن که اصلا معیارهای مالی را معیارهای ضعیف مینامند ، با این استدلال که : اولا نتیجه کارکرد مدیران را بعد از یک دوره زمانی تعیین میکنند 2-هیچ رهنمودی برای عملکرد آتی ندارند و3- بیشتر بر مدیریت داخل سازمان تمرکز دارند تا خارج سازمان .

وجانسون و کاپلان هم جزئ آن دسته از محققینی هستند که معتقدند ؛ اطلاعات مالی برای گزارشگری خارجی مناسب است وگرنه  که تصویر کاملی از عملکرد مدیر ارائه نمیدهد.

همین محدودیتهای متصور در روشهای سنتی ارزیابی عملکرد از یک طرف و نگرشهای جدید نسبت به سازمان از طرف دیگر، منجر شد به تغییر نگرش در خصوص نحوه ارزیابی عملکرد . که از جمله این نگرشهای جدید میتوان به تئوری قراردادها اشاره کرد . (تئوری قراردادها میگوید سازمان مجموعه ای از افراد و گروهها ی ذینفع است که همگی از طریق یک نوع قرارداد ضمنی یا صریح از سازمان منتفع میگردند .)

از این رو ادبیات نوین حسابداری مدیریت معتقد است که معیارهای غیر مالی هم باید در کنار معیارهای مالی استفاده شوند مثلا نیون ، کاپلان و زیمرمن .

تعریف ارزیابی عملکرد

ارزیابی عملکرد، تلاشی است نظا ممند برای دانستن اینکه خدمات ارائه شده تا چه حد جوابگوی نیازهای مردم بوده است.

فرایند سنجش جامع عملکرد سازمان ها در قالب عباراتی نظیر کارایی، اثربخشی، توانمند سازی و قابلیت پاسخگویی، در چارچوب    اصول و مفاهیم مدیریت برای تحقق اهداف و وظایف سازمان .

و در نهایت اینکه:

ارزیابی عملکرد عبارتست از اندازه گیری و قضاوت در مورد عملکرد دستگاه ، براساس معیارهای ارزیابی .

 

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 61
حجم: 1.11 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *