دانلود پاورپوینت سمینار درس کوانتوم 1-QUANTUM DOTS SOLAR CELL


افزایش رشد جمعیت و زیادشدن نیا زهای بشر به انرژی و باتوجه به مقدار محدود سوخت های فسیلی برروی زمین محققان را واداربه ایجاد روش جدیدی برای تولید انرژی کرده است که امروزه در میان روشهای متنوع سلول خورشیدی یا فوتو ولتاییک به عنوان روشی تمیز و کارامد شناخته شده است.اگرچه هنوز مشکلاتی بر سر تولید این نو تکنولوژی وجود دارد.سلولهای خورشیدی که بااستفاده از نانو ساختارها تولید میشوند نسبت به روشهای دیگر تولید سلولها بسیار کم هزینه میباشد.نقاط کوانتومی در این نوع نانوساختارها اینده امیدوار کننده ای در تولید فرایندهای بعدی فوتو ولتاییک را به ما ارمغان میدهد.

در چند دهه ی گذشته روشهای مختلف تولید نقاط کوانتومی در فوتوولتاییک ها به کار برده شده است که هر کدام نسبت به هم مزایا و معایب خود را دارند.

این مقاله را میتوان به دو بخش تقسیم کرد بخش اول در مورد سلولهای خورشیدی و بخش دوم درمورد مقایسه روشهای مختلف تولید نقاط کوانتومی)نانوساختار ها( در فوتوولتاییک ها میباشد.

سلول‌های خورشیدی

Solar cell

تعریف سلول‌های خورشیدی :

سلول‌های خورشیدی solar cells    از نیمه‌هادیها ساخته شده و با اتصال سیلیکون‌های نوع N و P شکل می‌گیرند. وقتی نور خورشید به یک سلول خورشیدی می‌تابد، به الکترون‌ها در آن انرژی بیشتری می‌بخشد. با تابش نور خورشید الکتورنها در نیمه‌هادی پلاریز شده، الکترونهای منفی در سیلیکون نوع N و یونهای مثبت در سیلیکون نوع P بوجود می‌آیند. بدین ترتیب بین دو الکترود، اختلاف پتانسیل بروز کرده و این امر موجب جاری شدن جریان بین آنها می‌گردد.

در زیر ۴ شکل (شکل در پاورپوینت موجود می باشد) برای درک بهتر این مطلب گنجانده شده‌اند که همگی بیانگر صعود الکترون‌ها به سطح نیمه هادی از نوع N و ایجاد حفره‌هایی در نیمه هادی نوع P و در نتیجه ایجاد اختلاف پتانسیل می‌باشند.

سلول خورشیدی  قطعات نیمرسانایی هستند که انرژی تابشی خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل میکنند.رسانندگی این مواد به طور کلی به دما ,روشنایی ,میدان مغناطیسی و مقدار دقیق ناخالصی موجود در نیم رسانا بستگی دارد.

کاربردهای سلولهای خوشیدی :

۱) تامین نیروی حرکتی ماهواره ها و سفینه های فضایی

۲) تامین انرژی لازم دستگاهایی که نیاز به ولتاژهای کمتری دارند مثل ماشین حساب و ساعت

۳) تهیه برق شهر توسط نیروگاههای فتوولتائیک

۴) تامین نیروی لازم برای حرکت خودروها و قایقهای کوچک

 

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 23
حجم: 2.08 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *