دانلود پاورپوینت تاسیسات و تجهیزات شهری _ پارکینگ
دانلود پاورپوینت تاسیسات و تجهیزات شهری _ پارکینگ
اهمیت و ضرورت پارکینگ
هر سال 8760 ساعت است و اگر فرض کنیم که هر اتومبیل در طول سال به طور متوسط بیست هزار کیلومتر مسافت بپیماید و متوسط آن 40 کیلومتر در ساعت باشد مدت زمانی که یک اتومبیل در سال به طور متوسط در حرکت است برابر با 400 ساعت می شود. بنابراین، هر اتومبیل به طور متوسط 8360 ساعت در سال در حال توقف است و احتیاج به محلی برای توقف دارد. این محاسبه ساده نشان می دهد که مدت زمان نیاز هر اتومبیل به پارکینگ به مراتب بیشتر از مدت زمان حرکت آن است.
نتیجه: به دلیل رشد بالای شهر نشینی، افزایش جمعیت و مسافرت های درون شهری، امروزه کلان شهرها با کمبود فضا برای پارک خودرو دست به گریبانند. همین مهم ضرورت ساخت پارکینگ را بیش از پیش تقویت می کند.
مفاهیم و دیدگاه ها
تقاضای پارکینگ
تقاضای پارکینگ عبارت است از تعداد فضای پارکی که برای پارک نمودن سواری های شخصی در طول مدت توقف آنها در محدوده مورد مطالعه پارکینگ نیاز است. (مختاری،15،1388)
سطح توقف خودرو
متوسط سطحی که برای توقف هر اتومبیل در نظر گرفته می شود، 14 متر مربع است. اگر متوسط تعداد سرنشین هر اتومبیل دو نفر فرض شود، به طور متوسط، هر سرنشین اتومبیل به حداقل 7 متر مربع از سطح شهر برای ایجاد پارکینگ نیاز دارد و چون اتومبیل وسیله شخصی است، حداقل دو جای پارک لازم دارد؛ یکی در محل سکونت و دیگری در محل کسب و کار یا محلهایی نظیر مراکز خرید و مرکز شهر. (شاهی،85،1376)
مکان یابی پارکینگ
“مکانیابی پارکینگ یعنی پیدا کردن محلی مناسب برای احداث پارکینگ که هم از لحاظ هزینه و هم از نظر پاسخ گویی به نیازهای منطقه مورد مطالعه، مکان بهینه باشد.” (ذکرالهی،2،1380)
مکانیابی فعالیتی است که قابلیتها و تواناییهای یک منطقه را از لحاظ وجود زمین مناسب و کافی و ارتباط آن با سایر کاربریهای شهری به منظور انتخاب مکانی مناسب برای کاربری خاص مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد. شاخصهای زیادی در این فرایند کاربرد دارند که استفاده از این شاخصها به اطلاعات صحیح و کامل از مکان نیازمند میباشد که پس از تجزیه و تحلیل این اطلاعات جمعآوری شده و با ارزیابی گزینههای مختلف امکان تصمیمگیری مکانی وجود خواهد داشت.
نظریههای مکانیابی در کل به سه گروه اصلی قابل تفکیک
نظریههای مربوط به حداقل کردن هزینه: تعیین مکان با تأکید بر حداقل کردن هزینههای تولیدی است.
مبنای نظریههای حداقل هزینه، کاهش هزینههای حملونقل بود که در آنها به هیچوجه به عامل تقاضا به عنوان یک عامل تعیین مکان و موقعیت جغرافیایی توجهی نمیشد.
نظریههای مربوط به تجزیه و تحلیل بازار: تأکید بر تقاضا و عوامل تشکیلدهنده بازارهای در دسترس و حداکثر کردن درآمد.عدم توجه نظریه حداقل هزینه به تقاضا، موجب گرایش تحلیلهای تئوری به سمت تجزیه و تحلیل بازارهای در دسترس و رقابت برای توسعه و گسترش بازارها شد. طبق این تئوری، کارفرمایان اقتصادی نه تنها از طریق کاهش هزینههای تولید ( از جمله هزینههای حملونقل)، بلکه با دسترسی به بازارهای مطمئن تر و گستردهتر سعی در حداکثر کردن درآمدها داشتند.
فهرست مطالب:
•مبانی نظری
•اهمیت و ضرورت پارکینگ
•مفاهیم و دیدگاه ها
•مکانیابی پارکینگ
•معیارهای موثر در مکانیابی پارکینگ
•روش شناسی مدیریت پارکینگ در GIS
•محدودیت در مکانیابی پارکینگ
•مدیریت پارکینگ ها
•انواع پارکینگ ها
•انواع پارکینگ غیر حاشیه ای
•سایر پارکینگ ها
•مطالعه موردی
•موقعیت حوزه مورد مطالعه
•روش کلی مورد استفاده در مکانیابی
•فرآیند و معیار های موثر در مکانیابی
•وزن دهی به معیارها
•آماده سازی لایه ها
•ارزش گذاری و تلفیق نهایی معیارها
•منابع
فرمت فایل: Powerpoint
تعداد صفحات: 60
حجم: 4.3 مگابایت